Δευτέρα 6 Οκτωβρίου 2014

6 ΤΡΟΠΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΛΕΠΤΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ



Οι λεπτές κινητικές ικανότητες επικεντρώνονται στα χέρια, τα δάχτυλα, τους μικρούς μύες του προσώπου, το στόμα και τα πόδια. Ο κύριος στόχος, όμως, είναι η ανάπτυξη των δεξιοτήτων των μικρών μυών στα χέρια.

Το παιχνίδι είναι η «δουλειά» του παιδιού, για αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό για τα παιδιά να συμμετέχουν στο παιχνίδι για να χτίσουν τον έλεγχο, τη δύναμη και την ακρίβεια στα χέρια και τα δάχτυλά τους για να μπορέσουν να τραφούν, να ανοιγοκλείνουν φερμουάρ, να ζωγραφίζουν και να γράφουν.

Για να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναπτύξουν τη συνειδητοποίηση, το σχεδιασμό, τη δύναμη, και το συντονισμό που χρειάζονται για να ολοκληρώσουν τις εργασίες, είναι σημαντικό να ενσωματωθούν  δραστηριότητες στη ρουτίνα τους που ενθαρρύνονται με την καθημερινή πρακτική. Οι περισσότεροι ενήλικες πηγαίνουν στο γυμναστήριο, όσο πιο δυνατοί γίνονται  τόσο πιο γρήγορα παρατηρούνται  τα αποτελέσματα από τις προπονήσεις τους. Ομοίως, η ενίσχυση των μυών των παιδιών μέσα από την εξάσκηση των δεξιοτήτων στο σπίτι - όχι μόνο στην τάξη ή στη θεραπεία - θα φέρουν ταχύτερα αποτελέσματα.

Η λεπτή κινητική ανάπτυξη δεν θα πρέπει να σταματά όταν το παιδί αφήνει την τάξη ή μια θεραπευτική συνεδρία. Παρουσιάζοντας με παιχνιδιάρικο τρόπο δραστηριότητες στο σπίτι μπορεί να επιτευχθεί η ανάπτυξη των παιδιών και να τους δώσει ένα προβάδισμα στην επίτευξη των σημαντικών οροσήμων των  λεπτών κινητικών δεξιοτήτων, όπως οι εξής:

1. Στοίβαγμα, ταξινόμηση  και κλωστές
Το προσεκτικό στοίβαγμα τούβλων, η τοποθέτηση χρωματιστών δαχτυλιδιών σε έναν πόλο, η τοποθέτηση πλαστικών σχημάτων σε αντίστοιχες υποδοχές τους, και περνώντας χάντρες σε κορδόνι είναι μερικοί τρόποι για τα παιδιά να χρησιμοποιούν τα δάχτυλά τους για να αναπτύξουν τη διαλογή και την ανάπτυξη δεξιοτήτων. Επιπλέον, μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να μάθουν τα χρώματα, τα σχήματα, τα γράμματα και τις λέξεις.

2. Γεμίζοντας και αδειάζοντας
Είναι εύκολο για τα παιδιά να αδειάζουν όλα τα παιχνίδια τους από ένα φορτηγό ή ένα κουτί, αλλά απαιτεί πολύ περισσότερη προσπάθεια για να τα ξαναβάλουν στη θέση τους. Για να επιτευχθεί αυτό, να παίζουν με φορτηγά φορτοεκφόρτωσης, και να μάθουν να χρησιμοποιούν τανάλιες τους (ιδιαίτερα τα δάχτυλα: αντίχειρα και δείκτη). Η δραστηριότητα αυτή θα βελτιώσει το σχεδιασμό του κινητήρα και θα βοηθήσει με την εκμάθηση της έννοιας του καθαρισμού.

3. Παίζοντας με πλαστελίνες
Όλα τα παιδιά αγαπούν τις πλαστελίνες, και βελτιώνεται με φυσικό τρόπο η ανάπτυξη της λεπτής κινητικότητας. Ας κάνουμε ένα βήμα παραπέρα με τη συμπερίληψη άλλων εργαλείων, όπως πλάστες, ασφαλή ψαλίδια για τα παιδιά, πλαστικούς κόπτες πίτσας, κόπτες μπισκότων, ακόμη και οδοντικό νήμα για να τεμαχίσει την πλαστελίνη. Γιατί να μην χρησιμοποιούν τα παιδιά τη φαντασία τους για να δημιουργήσουν ένα γεύμα παρόμοιο με αυτό που μαγειρεύονται στην κουζίνα για δείπνο; Τα παιδιά θα αισθάνονται σαν να κάνουν το μαγείρεμα μαζί με τους γονείς τους.

4. Ώρα για μπάνιο και παιχνίδι με νερό
Κατά την ώρα του μπάνιου, χρησιμοποιήστε σταγονόμετρα, κύπελλα μέτρησης, σουρωτήρια, πλαστικές λαβίδες, και ό, τι άλλο μπορείτε να σκεφτείτε μέσα στην μπανιέρα. Τα παιδιά θα διασκεδάσουν μαθαίνοντας πώς αυτά τα εργαλεία λειτουργούν κατά τη διύλιση για την ανάπτυξη της λεπτής κινητικότητάς τους.

5. Κόψιμο
Χρησιμοποιώντας ασφαλή ψαλίδια για το παιδί, τα παιδιά μπορούν να κόβουν παλιά περιοδικά, πλαστελίνες, χαρτιά αφίσας, ή ένα κουτί παπουτσιών για να αναπτυχθεί η δύναμη του χεριού. Στη συνέχεια, ας προχωρήσουμε για να κοπούν τα σχήματα και τα μεγέθη για να αναπτύξει περαιτέρω το δάχτυλο και το χέρι του συντονισμού και του ελέγχου. Βεβαιωθείτε ότι θα κρατήσει τους αντίχειρες επάνω.

6. Επιτραπέζια παιχνίδια
Χρησιμοποιήστε παιχνίδια που γίνονται πιέζοντας τα δάχτυλα για να βελτιώσουν την αντοχή, βεντούζες για να ρίξουν τα ζάρια, και χρησιμοποιώντας τσιμπίδες για να μετακινήσουν κομμάτια, που βελτιώνει τον έλεγχο του κινητήρα και τη σύλληψη ενώ η εκμάθηση των εννοιών με τη σειρά λήψης, μέτρησης, εντοπισμού των χρωμάτων και τη χρήση κοινωνικών δεξιοτήτων.

Οι γονείς πρέπει να συμμετέχουν
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους γονείς των παιδιών με ειδικές ανάγκες να δημιουργούν και να συμμετέχουν σε αυτές τις δραστηριότητες με τα παιδιά τους. Με ιδιαίτερη προσοχή και υποστήριξη από τους γονείς τους, τα παιδιά μπορούν να βελτιώσουν συστηματικά τη δύναμη και το συντονισμό του χεριού και των δαχτύλων.


Δεν είναι μόνον οι δραστηριότητες αυτές που ενθαρρύνουν την καθημερινή πρακτική, αλλά παρέχουν επίσης μια ευκαιρία για όλη την οικογένεια ώστε να αποτελέσει ένα ισχυρό σύστημα υποστήριξης και διασκέδασης. 







Μαρία Γκουγκούμη - Ψυχολόγος/ Ειδική Παιδαγωγός
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου