Τρίτη 2 Ιουλίου 2013

Ασκήσεις για την ενθάρρυνση ελέγχου αναπνοής






1.      Αναπνεύστε από τη μύτη και εκπνεύστε από το στόμα ήπια και εύκολα μέχρι να καθιερωθεί ένας ομαλός και χαλαρωμένος ρυθμός. Μόλις εμφανιστεί αυτό, αρχίστε μια εσωτερική αρίθμηση (περίπου σε διαστήματα ενός δευτερολέπτου) των χρόνων εισπνοής και εκπνοής. Η αρίθμηση μέχρι το τρία είναι ένας καλός στόχος . 

Διατηρήστε αυτήν την εσωτερική αρίθμηση για αρκετά λεπτά και αρχίστε έπειτα να διαφοροποιείτε  το χρόνο εισπνοής και εκπνοής έτσι ώστε ο χρόνος εισπνοής να είναι αρκετά γρηγορότερος από το χρόνο εκπνοής. Είναι καλό να αρχίσετε με την αρίθμηση δύο για εισπνοή και τέσσερα για εκπνοή. (Εάν μια εσωτερική αρίθμηση αποδεικνύεται δύσκολη, ζητήστε σε κάποιον να μετρήσετε μεγαλόφωνα έως ότου επιτευχθεί ο έλεγχος και ο συγχρονισμός.)

2.      Δεδομένου ότι οι αυξήσεις ικανότητας επεκτείνουν την αρίθμηση έτσι ώστε ο χρόνος εισπνοής να μειώνεται και ο χρόνος εκπνοής να αυξάνεται. Παραδείγματος χάριν, εισπνεύστε μετρώντας ως το δύο και εκπνεύστε μετρώντας ως το πέντε. Δεδομένου ότι αυτή η άσκηση ασκείται έτσι επιτυγχάνεται μια μεγαλύτερη ικανότητα, και ο αέρας λαμβάνεται γρήγορα αλλά απελευθερώνεται αργά. Αυτό το σχέδιο της γρήγορης εισόδου του αέρα, επιβραδύνει την απελευθέρωση αντανακλώντας περισσότερο το σχέδιο της αναπνοής για τη συνεχή και ελεγχόμενη φώνηση, η οποία απαιτείται για όλους εκείνους που χρησιμοποιούν τη φωνή τους επαγγελματικά ή για  μεγάλη περίοδο.

3.      Πάρτε μια αναπνοή γρήγορα (μετρώντας μέχρι το δύο) και εκπνεύστε με /ς/. Δοκιμάστε  να κρατήσετε αυτό το /ς/ για όσο το δυνατό περισσότερο. Σημειώστε το χρόνο και κρατήστε το, ως συγκριτική μέτρηση επιδόσεων. Με την πρακτική μπορεί να επεκταθεί. 

4.      Επαναλάβετε την ανωτέρω άσκηση αλλά, αντί της εσωτερικής αρίθμησης, αρθρώστε βαθμιαία το μέγιστο που είναι εύκολα εφικτό.
Μόλις επιτευχθεί ο έλεγχος της εισπνοής και εκπνοής, ξεκινήστε να ασκείτε την ένταση ενός άφωνου ήχου έτσι ώστε να είναι ένα χρήσιμο περαιτέρω στάδιο στην εργασία για την αναπνοή.
5.      Αρχίστε εισπνέοντας ένα μέτριο ποσό αέρα παρόμοιο με αυτό που επιτυγχάνεται για την παραπάνω  άσκηση 3 . Αυτή τη φορά, αντί να ελέγχετε την εκπνοή στο συνεχή /ς/, διαφοροποιείσθε την ένταση /ς/ έτσι ώστε ο ήχος να αρχίζει ήσυχα και ενσωματώνει την ένταση, έτσι ώστε κάποιος να ακούει:
                                             sssssSSSSSSSS

6.      Χρησιμοποιώντας τα ίδια αρχικά στάδια, αυτή τη φορά διαφοροποιείστε την ένταση έτσι ώστε ο ήχος να μειώνεται καθώς ο χρόνος πηγαίνει σε:
                                    SSSSSSssssssssss

7.       Επαναλάβετε πάλι αυτήν την άσκηση, απλά αυτή τη φορά να έχετε την περίοδο μέγιστης έντασης στη μέση του χρόνου εκπνοής, έτσι ώστε κάποιος να ακούει:
                                   ssssssSSSSSSssssss

8.      Για μια άλλη παραλλαγή στον έλεγχο της έντασης οι εναλλασσόμενοι περίοδοι μεγαλύτερης και μικρότερης έντασης, έτσι ώστε κάποιος να ακούει:
                                   sSsSsSsSsSsS

9.      Επαναλάβετε αυτή την  άσκηση  χρησιμοποιώντας το /φ/ και /sh/ αντί του /ς/.

Προχωρήστε από αυτήν την πτυχή του ελέγχου της εισπνοής και της εκπνοής (ελέγχου έντασης) αυτό είναι επίσης σημαντικό να εισάγετε τρόπους στους οποίους να διακόπτετε το εκπνευστικό ρεύμα αέρος. Αυτό είναι μια απαίτηση για τη διατύπωση και προσωδία στη συνεχή ομιλία. Οι ασκήσεις που χρησιμοποιούν τους άφωνους ήχους μπορούν πάλι να είναι πολύ αποτελεσματικοί. 

10.  Παίρνοντας εισπνέοντας ένα εύχρηστο ποσό αέρα, συγκρίσιμο με αυτό που επιτυγχάνεται για τις αρχικές ασκήσεις, διακόψτε την εκπνοή από την παραγωγή το /ς/ σε διαφορετικούς ρυθμούς. Αυτό μπορεί να γίνει με διαφοροποιημένο μήκος  του  ήχου /ς/  έτσι ώστε κάποιος να ακούει:
                                    * Ss Ss Ss * *
(* Το S είναι ένας μακροχρόνιος ήχος και το s είναι ένας σύντομος ήχος)

Ή    * S*S*S s s s * S *S*S s s s 
Ή    * S*S*S s * S*S*S

Ή    s s s * S*S*S s s s

Αυτή η άσκηση μπορεί να υποστηριχθεί χτυπώντας τα χέρια ή το χτύπημα  τύμπανου σε συγχρονισμό με τον ήχο.      
Ο πειραματισμός με τις πιέσεις αναπνοής είναι ένας άριστος τρόπος για την ανάπτυξη της αναπνοής. Τα ακόλουθα είναι χρήσιμες οδηγίες για να εργαστείτε με αυτά. 
Κρατώντας το ένα χέρι στην περιοχή των πλευρών , χρησιμοποιήστε αυτές τις οδηγίες για να ποικίλετε την πίεση. Είναι σημαντικό να ελεγχθούν τα επίπεδα έντασης, ιδιαίτερα στην εισαγωγή της αναπνοής. Είναι επίσης σημαντικό να πάρετε  μια αναπνοή κατάλληλη για την άσκηση.
Ταιριάξτε  την αναπνοή στο στόχο.

11.  Φανταστείτε να φυσάτε ένα φτερό  από το χέρι.

12.  Φανταστείτε να κρατάτε το φτερό αερομεταφερόμενο για όσο το δυνατό περισσότερο.

13.  Φανταστείτε να φυσάτε τέσσερα κεριά σε μια τούρτα (αισθητά).

14.  Φανταστείτε να φυσάτε έξι κεριά σε μια τούρτα (όλα με μια αναπνοή).

15.  Φανταστείτε να φυσάτε 10 κεριά σε μια τούρτα ( χρησιμοποιώντας ποικίλη πίεση).

16.  Χρησιμοποιήστε την αναπνοή ψιθυρίζοντας το όνομά σας.

17.  Χρησιμοποιήστε την αναπνοή για να χρωματίσετε μια εικόνα - η διαφορετική πίεση μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να παρουσιάσει τα διαφορετικά χρώματα παραδείγματος χάριν, το ροζ να είναι μια ευγενή πίεση, ένα μπλε ισχυρότερο και ένα κόκκινο ακόμα πιο ισχυρό. Τα χρώματα πρέπει να είναι αυτοεκλεγόμενα, δεν υπάρχει κανένας σωστός τρόπος να προσεγγιστεί η άσκηση. Παρατηρήστε το ποικίλο χρονικό διάστημα που χρειάζεται για να ξαναγεμίσει η αναπνοή μετά από τις διαφορετικές πιέσεις. Το αντικείμενο είναι για να διαφοροποιείται  μεταξύ των πιέσεων. Ποτέ μην επιτρέψετε στο σώμα να πάει σε μια κατάσταση της έντασης σε μια προσπάθεια να επικεντρωθεί η αναπνοή. Απλά πάρτε μια άλλη αναπνοή. Η ένταση που προκαλείται με την προσπάθεια να επικεντρωθεί η αναπνοή είναι καταστρεπτική και οδηγεί στις φτωχές συνήθειες ομιλίας.

18.  Παίζοντας με την απόσταση: σταθείτε σε ένα διάστημα, επιλέξτε πέντε σημεία στις ποικίλες αποστάσεις, κατόπιν χρησιμοποιήστε την αναπνοή για να κάνετε επαφή με τα επιλεγόμενα σημεία. Θα γίνει σύντομα εμφανές ότι μια διαφορετική πίεση και ένας έλεγχος θα χρειαστεί για κάθε «σημείο». Μην επιτρέψετε στο λαιμό και το κεφάλι να φτάσουν έξω από το σημείο. Η ενέργεια και ο έλεγχος προέρχονται από το «κέντρο» του σώματος. Μην χρησιμοποιείτε τη φωνή: χρησιμοποιήστε μόνο την αναπνοή. Κρατήστε το σώμα εντελώς ισορροπημένο και χαλαρωμένο. Πάρτε το χρόνο να φτάσετε στο σημείο - επιτρέψτε στην αναπνοή να ταξιδέψει.

19.  Φανταστείτε ότι παίζεται με το τηλεχειριστήριο της έντασης του ραδιοφώνου και προσπαθήστε να μιμηθείτε την ποικιλία ήχων. Ασκηθείτε με τους ήχους /ουο/, /ουι/, /ουοου/, είτε από μόνους τους είτε μπερδεμένους ή κινηθείτε από τον ένα στον άλλο.

Για όλες τις ασκήσεις πρέπει να επιτευχθεί μια ποικιλία τονικού ύψους.

20.  Καθορίστε το σημείο της εστίασης για έναν ήχο, έχοντας κάποια απόσταση από το άτομο αλλά όχι πάρα πολύ μακριά για την εύκολη μεταφορά του. Φανταστείτε       μια    ελαφριά σφαίρα να κυλά κατά μήκος του πατώματος στο σημείο εστίασης.  Χρησιμοποιήστε τις κινήσεις του μπόουλινγκ (όπως είναι η μπάλα κάτω από τον ώμο) για να ακολουθήσετε τον ήχο κατευθείαν. 
Προφέρετε τους ήχους /μμμοο/, /μμμα/  και /μμμαααι/, αυξάνοντας την ένταση όπως ο ήχος κυλά στον προορισμό του.
Η άσκηση αυτή μπορεί να επεκταθεί στη χρήση μικρών προτάσεων,  οι οποίες όμως θα περιέχουν εξακολουθητικά και όχι άφωνα σύμφωνα για να παρακινηθεί η συνέχεια. Προσοχή πρέπει να δοθεί για να αποφευχθεί το γλωττιδικό σταμάτημα μεταξύ των φωνηέντων.
Αρχικά αυξήστε την ένταση βαθμιαία σε κάθε λέξη, μετά αυξήστε την ένταση φράση-φράση. Οι ακόλουθες μικρές προτάσεις είναι πολύ χρήσιμες:
Πάνω από κάθε ωκεανό, πάνω από κάθε λόφο.
Ο Κων/νος έφυγε, ο Κων/νος πάει.
Μ’ αγαπά, δεν μ΄ αγαπά, μ’ αγαπά, δεν μ’ αγαπά.

21.  Φανταστείτε μία γραμμή ήχου που απέχει ελάχιστα σε απόσταση, πείτε 2 μέτρα      (6 πόδια 9 ίντσες).Προσπαθήστε να τραβήξετε την γραμμή, απαλά αυξάνοντας την ένταση όπως η γραμμή τραβιέται πιο κοντά . Αυτή η ιδέα του τραβήγματος προλαμβάνει  το συνηθισμένο πρόβλημα  του σπρωξίματος του κεφαλιού στην προσπάθεια να αυξήσετε ένταση. Χρησιμοποιείστε τον ήχο /ααα / αρχικά για να αποφύγετε την σκληρή επίθεση. Οι προτάσεις της άσκησης 5 μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την εφαρμογή της άσκησης αυτής .

22.  Έχοντας την εικόνα από το τηλεχειριστήριο της έντασης του ραδιοφώνου της άσκησης 4 ,χρησιμοποιείστε τις ίδιες προτάσεις για να μεταβάλλεται την ένταση αυθόρμητα. Αποφύγετε  την υπερβολική ένταση αλλά ενθαρρύνετε μία λεπτή διακύμανση του ήχου.

23.  Δουλεύοντας σε ζευγάρια, ο Α επικοινωνεί με τον Β  αυξάνοντας και μειώνοντας τα επίπεδα της έντασης, ενώ ο Β προφέρει ένα γνωστό απόσπασμα, για παράδειγμα έναν ύμνο, ένα χαρούμενο τραγουδάκι, ένα παιδικό τραγουδάκι ή ένα κομμάτι από ένα κείμενο. Εάν ο Β δεν μπορεί να ανακαλέσει κάποιο απόσπασμα, τότε μπορεί να χρησιμοποιήσει το αλφάβητο, τους μήνες του χρόνου, τις ημέρες της εβδομάδας ή ακόμα και να μετρήσει. Είναι απαραίτητο ο Α να υποδεικνύει την μέθοδο ελέγχου. Αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί με την διακύμανση και ποικιλία νευμάτων που παράγονται με την βοήθεια των χεριών.
 

Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΑΝΑΠΝΕΥΣΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΥΝΕΧΕΙΑ
Διαβάστε επίσης το άρθρο: Ασκήσεις για χαλάρωση
Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΑΝΑΠΝΕΥΣΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Διαβάστε επίσης το άρθρο: Εισαγωγικές ασκήσεις αναπνοής
Διαβάστε επίσης το άρθρο: Ασκήσεις για Αντήχηση


Μαρία Γκουγκούμη – Ειδική Παιδαγωγός

Αργυρώ Καραμπά – Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας

grafwnimata.gr



0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου