Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου 2014

6 ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΑ ΜΕΓΙΣΤΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ



Η Εργοθεραπεία βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν τις δεξιότητες και τις ικανότητες που απαιτούνται για να πραγματοποιήσει τις καθημερινές δραστηριότητες. Οι δραστηριότητες ενός παιδιού περιλαμβάνουν το παιχνίδι, ρουτίνες, αυτο-φροντίδα, εκπαίδευση και κοινωνική αλληλεπίδραση.

Εάν το παιδί σας παρακολουθεί συνεδρίες εργοθεραπείας, είναι σημαντικό κατά τη διάρκεια του χρόνου που δαπανάται σε θεραπεία, το μικρό σας να μπορεί να φτάσει στο μέγιστο του δυναμικού του/της. Είτε η θεραπεία λαμβάνει χώρα στο σχολείο ή σε ιδιωτικό χώρο, εδώ παρουσιάζονται έξι συμβουλές που κάθε γονέας μπορεί να κάνει για να εξασφαλίσει ότι το παιδί του λαμβάνει  τα μέγιστα από κάθε συνεδρία εργοθεραπείας.

1. Φορέστε στο παιδί σας άνετα ρούχα

Οι συνεδρίες εργοθεραπείας αφιερώνουν αρκετό χρόνο σε κινήσεις του σώματος, το παιδί σας λοιπόν χρειάζεται να φοράει φαρδιά κι άνετα ρούχα για τις ημέρες που έχει προγραμματιστεί για τη θεραπεία. Φορώντας ένα άνετο t-shirt, αθλητικά παπούτσια, και παντελόνι θα του επιτρέψει να κυκλοφορεί ελεύθερα και να πάρει τα μέγιστα από τις δραστηριότητες της θεραπείας.

Εάν το παιδί σας έχει αισθητηριακά προβλήματα, να είστε βέβαιος ότι δε φορά σκληρές ή τραχιές υφές υφάσματος και αφαιρέστε ενοχλητικές ετικέτες από τα ρούχα, καθώς αυτά μπορεί να του αποσπούν την προσοχή κατά τη διάρκεια της συνεδρίας. Επίσης, η θεραπεία μπορεί να είναι βρώμικη! Μην εκπλαγείτε αν το παιδί σας έρχεται σπίτι με ίχνη δαχτυλομπογιάς, ζύμης ή με κρέμα ξυρίσματος στα ρούχα του. Στην πραγματικότητα, τα βρώμικα ρούχα είναι μια καλή ένδειξη ότι το παιδί σας είχε μια παραγωγική συνεδρία θεραπείας!

2.  Δώστε ένα πλήρες ιστορικό

Είναι σημαντικό να παρέχετε στον εργοθεραπευτή μια περίληψη της ιστορίας του παιδιού σας. Μοιραστείτε οποιεσδήποτε σημαντικές λεπτομέρειες που σχετίζονται με την εγκυμοσύνη σας, τη γέννηση του παιδιού σας και το ιατρικό ιστορικό, καθώς και προηγούμενες αξιολογήσεις εργοθεραπείας και τις υπηρεσίες που έλαβε. Θα είναι επίσης χρήσιμο να ενημερώσετε τον θεραπευτή για τα ενδιαφέροντα του παιδιού σας, συμπεριλαμβανομένων ιδίως συμπάθειες και αντιπάθειες του.

Σκεφτείτε να του δώσετε ένα εγχειρίδιο για το παιδί σας ή υλικό το οποίο παρέχει πληροφορίες σχετικά με το παιδί σας. Συμπεριλάβετε φωτογραφίες της δασκάλας του, το σχολείο, τα κατοικίδια ζώα, τα αγαπημένα του παιχνίδια, του παιδίατρου, και άλλων θεραπευτών ή επαγγελματιών στη ζωή της. Κοιτώντας μέσα από αυτό το εγχειρίδιο με το θεραπευτή μπορεί να είναι ένα ωραίο «σπάσιμο του πάγου» κατά την αρχική συνεδρία θεραπείας.

Όσο καλύτερα ο θεραπευτής γνωρίζει το παιδί σας, τόσο μεγαλύτερες είναι οι πιθανότητες να  συνδεθούν οι δυο τους, στοιχείο που θα οδηγήσει σε πιο ουσιαστικές και επιτυχημένες συνεδρίες θεραπείας.

3. Συνεργαστείτε με τον θεραπευτή κατά τον καθορισμό των στόχων της θεραπείας

Οι γονείς θα πρέπει πάντα να συμμετέχουν στον καθορισμό των στόχων για τη θεραπεία. Ως γονέας, ξέρετε ποιες είναι οι δραστηριότητες και τα καθήκοντα που το παιδί σας κάνει σε καθημερινή βάση. Αφήστε τον θεραπευτή να  ξέρει τι είναι σημαντικό για σας, καθώς και το παιδί σας.

Για παράδειγμα, αν η αυτο-διατροφή είναι ένας αγώνας, ζητήστε  από το θεραπευτή να στοχεύσει στην ανεξαρτησία την ώρα του φαγητού. Εάν το παιδί σας αγαπά τον αθλητισμό,  ζητήστε από το θεραπευτή να ενσωματώσει αθλήματα, στις συνεδρίες θεραπείας.

Είναι επίσης σημαντικό να συμπεριληφθεί ο δάσκαλος του παιδιού σας στον καθορισμό των στόχων της θεραπείας. Ρωτήστε για σημεία που σχετίζονται με συγκεκριμένες ελλείψεις δεξιοτήτων που προκαλούν εμπόδια στο σχολικό περιβάλλον. Δουλεύοντας μαζί ως ομάδα είναι σημαντικό για τον καθορισμό των στόχων και των σκοπών των συνεδριών εργοθεραπείας του παιδιού σας.

4. Η επικοινωνία είναι το κλειδί 

Μόλις οι συνεδρίες θεραπείας συμβαίνουν σε τακτική βάση, είναι σημαντικό να κρατήσετε ανοικτές γραμμές επικοινωνίας με τον θεραπευτή. Συστήνεται συνήθως οι γονείς να στέλνουν ένα «εβδομαδιαίο σημειωματάριο επικοινωνίας» κατά τη θεραπεία με το παιδί τους. Ένα σπιράλ τετράδιο λειτουργεί τέλεια. Εάν οι γονείς έχουν να μοιραστούν πληροφορίες, μπορούν να τις γράψουν στο τετράδιο, ώστε ο θεραπευτής να γνωρίζει τι έχει συμβεί στη ζωή του παιδιού από την προηγούμενη συνεδρία θεραπείας.

Μήπως ήταν άρρωστο, αγχωμένο, ασυνήθιστα ήρεμο ή τα πήγαινε ιδιαίτερα καλά στο σχολείο; Πληροφορίες, όπως αυτές είναι χρήσιμες για τον θεραπευτή. Εάν ο χρόνος το επιτρέπει, ο θεραπευτής μπορεί να σημειώνει μια σημείωση στο βιβλίο επικοινωνίας για να ενημερώνει τους γονείς, πώς πήγε η συνεδρία. Ωστόσο, είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι το χρονοδιάγραμμα του θεραπευτή είναι συνήθως πολύ απασχολημένο, έτσι ώστε ο χρόνος να μπορεί να του επιτρέψει μεγάλες γραπτές εισηγήσεις ή συζητήσεις αμέσως πριν ή μετά τη συνεδρία θεραπείας.

Εάν υπάρχει ένα κρίσιμο ζήτημα που ο γονέας πρέπει να συζητήσει με τον θεραπευτή, είναι μια καλή ιδέα για να προγραμματίσετε ένα τηλεφώνημα ή πρόσωπο-με-πρόσωπο συνάντηση.

5. Παρατηρήστε και συμμετέχετε σε συνεδρίες θεραπείας

Ρωτήστε τον θεραπευτή του παιδιού σας, αν είναι δυνατόν να παρατηρήσετε ή να συμμετέχετε σε συνεδρίες. Κάτι τέτοιο θα σας βοηθήσει να δείτε και να κατανοήσετε ποιες είναι οι εμπειρίες του παιδιού σας και πώς ανταποκρίνεται στη θεραπεία. Προηγουμένως, ζητήστε από τον θεράποντα αν προτιμά να κάνετε ερωτήσεις κατά τη διάρκεια ή μετά τη συνεδρία θεραπείας. Ο θεραπευτής θα πρέπει να είναι στην ευχάριστη θέση να σας ενημερώσει τι ρόλο θα ήθελε να πάρετε, αν μείνετε στο παρασκήνιο και παρατηρείτε απλώς ή συμμετέχετε ενεργά στη θεραπεία.

Εάν το παιδί σας δεν συμμετέχει καλά στη θεραπεία όταν είστε παρόντες, ζητήστε από τον θεραπευτή, αν είναι δυνατόν να καταγράψει σε βίντεο μια συνεδρία. Αν ο θεραπευτής συμφωνεί  με αυτό και έχετε μια κάμερα και το τρίποδο, ζητήστε από τον θεραπευτή να ετοιμάσει τον εξοπλισμό εγγραφής πριν από τη συνεδρία. Βλέποντας το βίντεο θα σας επιτρέψει να αποκτήσετε πολύτιμες γνώσεις για το πώς ο θεραπευτής ασχολείται με συγκεκριμένες συμπεριφορές και δεξιότητες χωρίς τη φυσική παρουσία σας να αποτελεί απόσπαση της προσοχής για το παιδί.

6. Ζητήστε ένα πρόγραμμα θεραπείας στο σπίτι

Επειδή ο χρόνος στη θεραπεία είναι περιορισμένος, είναι σημαντικό τα παιδιά να πραγματοποιούν θεραπευτικές δραστηριότητες στο σπίτι. Ζητήστε από τον εργοθεραπευτή μια ποικιλία από διασκεδαστικές, ουσιαστικές δραστηριότητες που εσείς και το παιδί σας μπορεί να κάνετε στο σπίτι για δέκα έως δεκαπέντε λεπτά αρκετές φορές κάθε εβδομάδα.

Το πρόγραμμα στο σπίτι θα πρέπει να περιλαμβάνει απλές, συγκεκριμένες θεραπευτικές δραστηριότητες που δεν είναι υπερβολικά χρονοβόρες. Η εφαρμογή θεραπευτικών στρατηγικών και δραστηριοτήτων στην καθημερινή ρουτίνα εξασφαλίζει την μεταφορά των δεξιοτήτων στο σπίτι.


Ως γονέας, γνωρίζετε το παιδί σας καλύτερα και είστε δεσμευμένοι για την επιτυχία του. Παρέχοντας πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με το παιδί σας και μοιράζοντας τις ανησυχίες σας, καθώς και τους στόχους σας για τη θεραπεία θα βοηθήσετε το θεραπευτή να κατανοήσει τις μοναδικές ανάγκες του παιδιού σας. Μαζί, μπορείτε να εργαστείτε ως ομάδα για να εξασφαλίσετε ότι το παιδί σας φτάνει στο υψηλότερο δυναμικό του.






Μαρία Γκουγκούμη - Ψυχολόγος/ Ειδική Παιδαγωγός
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου