Παιχνίδια με τις λέξεις π.χ. παίρνουμε
τη λέξη πέτρα. Σκεφτόμαστε όλες τις λέξεις που αρχίζουν από \π\ π.χ. παπούτσι,
ποταμός, πόδι κ.α. Ύστερα τις λέξεις που αρχίζουν από \πε\ π.χ. πελαργός,
περίπατος, πελώριος, πεζός κ.α. Τις λέξεις που λήγουν σε \-έτρα\ π.χ. μέτρα,
κ.α. και τέλος τις λέξεις που συγγενεύουν σημασιολογικά π.χ. βότσαλο, κοτρώνα,
βράχος, μάρμαρο, γρανίτης, κ.α. Βάζουμε τα ψηφία της λέξεις πέτρα το ένα κάτω
από το άλλο και μπορούμε να γράψουμε όποια λέξη μας έρχεται στο νου και να
φτιάξουμε μια διασκεδαστική ιστορία π.χ.
Π=ΠΕΝΤΕ
Ε=ΕΛΕΦΑΝΤΕΣ
Τ=ΤΡΩΝΕ
Ρ=ΡΙΖΕΣ
Α=ΑΚΑΚΙΑΣ
·
Ασκήσεις με συνώνυμες και ταυτόσημες
λέξεις (ξημερώνει – χαράζει, αυτοκίνητο – αμάξι)
·
Ασκήσεις με αντίθετες λέξεις (μέρα –
νύχτα, κρυώνω – ζεσταίνομαι)
·
Συμπλήρωση λέξεων σε ελλιπείς φράσεις {ήρθε
ο ταχυδρόμος και έφερε το ….(γράμμα)}
·
Επιλογή της κατάλληλης λέξης, μεταξύ
πολλών άλλων {η ….νιαουρίζει. (σκύλος, πάπια, γάτα)}
Δημιουργία
μιας ιστορίας, βάσει μιας φράσεις (τι θα κάνεις το Σαββατοκύριακο;) ή ενός συνόλου
λέξεων – ερέθισμα (αρουραίος, αμάξι, αλεύρι, αυλή) ή ενός συνόλου αντικειμένων (ο
εκπαιδευτικός δίνει τρία αντικείμενα π.χ. εφημερίδα, τηλέφωνο, αυτοκίνητο και
το παιδί φτιάχνει ιστορία)
·
Κατασκευή ιστορίας με ερωτήσεις π.χ.
(ποιος ήταν, που βρισκόταν, τι έκανε, τι είπε, τι είπε ο κόσμος, τι έγινε στο
τέλος)
·
Κατασκευή ιστορίας με την τεχνική των
φανταστικών υποθέσεων π.χ.
τι
θα συνέβαινε αν ξαφνικά μας κτυπούσε την πόρτα ο Πινόκιο)
·
Παιχνίδια με λέξεις κρυμμένες μέσα σε
ένα <μαγικό κουτί>, βγάζουμε στην τύχη καρτέλες με λέξεις και το παιδί τις
αναγνωρίζει και ύστερα φτιάχνει ύστερα π.χ. (Κατερίνα, πόρτα, αλεπού, μηλιά,
κουκουβάγια)
·
Παιχνίδια με το <φανταστικό
διώνυμο> π.χ. παίρνουμε δύο τυχαίες λέξεις <σκύλος> και
<ντουλάπα>. Σχηματίζουμε μια σχέση μεταξύ τους συνδέοντας τις με μια
πρόθεση ή ένα επίρρημα π.χ. ο σκύλος με την ντουλάπα, η ντουλάπα για το σκύλο,
ο σκύλος πάνω στη ντουλάπα, ο σκύλος μέσα στη ντουλάπα. Κάθε μια από αυτές τις εικόνες
δίνει το διάγραμμα μιας φανταστικής κατάστασης – ιστορίας την οποία
παροτρύνουμε τα παιδιά να την διηγηθούν.
Διαβάστε
επίσης το άρθρο ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΟΥ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΟΥΝ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΣΤΟ
ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ ΣΕ ΣΥΛΛΑΒΕΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ ΤΩΝ ΚΑΤΑΛΗΞΕΩΝ
Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου