Δυστυχώς, η κλινική έρευνα στην
θεραπεία της απραξίας υστερεί. Ωστόσο, είναι φανερό ότι δεν υπάρχει απλή
συνταγή για τη θεραπεία αυτής την δυσλειτουργίας, παρόλο που υπάρχουν κάποιες
γενικές αρχές που μπορούν να εφαρμοστούν. Η θεραπεία πρέπει να σχεδιαστεί στο
συγκεκριμένο προφίλ λόγου-γλώσσας του παιδιού. Επιπλέον, τα παιδιά με απραξία
τείνουν να μην ακολουθούν μια τυπική αναπτυξιακή πορεία
λαμβάνοντας υπόψη τη
γλώσσα και το λόγο. Γι’ αυτό, οι δυνάμεις και οι αδυναμίες τους πρέπει συχνά να
αξιολογούνται ξανά, με σχέδια μεσολάβησης τροποποιημένα σχετικά. Μια αναλυτική,
ευέλικτη προσέγγιση στα σχέδια μεσολάβησης είναι κριτική. Η διάκριση μεταξύ των
πράξεων που απαιτεί κινητήριο σχεδιασμό κατά εκείνων που έχουν γίνει αυτόματα
μέσα από συνεχή μάθηση είναι κεντρική, όπως περιγράφεται από τον Ayres (1985):
Ο σχεδιασμός απαιτεί σκέψη. Αν κάποιος
πρέπει να σκεφτεί για τις πράξεις, κάποιος είναι πιθανόν να κάνει κινητήριο
σχεδιασμό. Αν κάποιος δεν χρειάζεται να σκέφτεται γι’ αυτές, οι πράξεις έχουν
γίνει πιθανόν αυτόματες και δεν χρειάζονται πλέον σχεδιασμό… Αν η θεραπεία
σχεδιάζεται για να προωθήσει το σχεδιασμό που απαιτεί σκέψη, τότε μια πολλοί
στόχοι που απαιτούν σκέψη θα έπρεπε να είναι διαθέσιμοι. Μαθαίνοντας ένα στόχο
μια φορά καλά, ίσως να μην είναι πια θεραπευτικός.
Παθολόγοι του λόγου και της γλώσσας
και επιστήμονες του λόγου έχουν εξετάσει μια ποικιλία θεωριών μεσολάβησης και
προσεγγίσεις θεραπείας τις τελευταίες δεκαετίες. Μπορούμε να επωφεληθούμε από
την εμπειρία τους και τη βαθιά γνώση τους καθώς ερευνούμε νέες προοπτικές και
στρατηγικές.
Σημείωση:
Παιδιά που είναι δίγλωσσα ίσως απαιτούν επιπλέον τροποποιήσεις μεσολάβησης.
Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η
ΑΠΡΑΞΙΑ;
Διαβάστε επίσης το άρθρο: Απραξία
Ενηλίκων εναντίον Απραξία Παιδιών
Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΔΙΑΦΟΡΙΚΗ
ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΑΠΡΑΞΙΑΣ
Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΠΡΟΓΝΩΣΗ
ΑΠΡΑΞΙΑΣ
Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΑΠΡΑΞΙΑΣ
Διαβάστε επίσης το άρθρο: Μη-φωνητικά
επικοινωνιακά μέσα στην παιδική απραξία
Διαβάστε επίσης το άρθρο: Πεδία για
Εκτίμηση Που Μπορεί να Είναι Ενδεικτικά της Απραξίας
Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΙΕΡΑΡΧΙΑ ΤΗΣ
ΦΩΝΟΤΑΚΤΙΚΗΣ (ΣΕ ΣΥΛΛΑΒΕΣ ΚΑΙ ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟ ΛΕΞΗΣ) ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ ΤΗΣ ΑΠΡΑΞΙΑΣ
Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου