Τετάρτη 19 Ιουνίου 2013

Τι αναμένουμε σε μια αξιολόγηση σίτισης;





     Μπορεί να είναι φοβισμένο το παιδί σας εάν έχει πρόβλημα να τρώει ή να πίνει. Μπορεί να αναφερθεί σε έναν λογοπαθολόγο (SLP)
για μια ΄΄αξιολόγηση σίτισης.΄΄ Οι πιο κάτω πληροφορίες περιγράφουν τι πρέπει να αναμείνετε όταν φτάσετε στην αξιολόγηση και τι πρέπει να χρησιμοποιήσετε για ενημερωτικούς λόγους μόνο και όχι για την διάγνωση ή την επεξεργασία. Εάν το παιδί σας έχει παραπεμφθεί για αξιολόγηση σίτισης/κατάποσης, η γνώση για το τι να αναμένετε μπορεί να βοηθήσει στην ευκολότερη αξιολόγηση για εσάς και το παιδί σας.

     Οι λογοπαθολόγοι έχουν πολλές δεξιότητες. Όταν οι περισσότεροι άνθρωποι σκέφτονται για τους SLPs, τείνουν να σκεφτούν τα λεκτικά προβλήματα, όπως να λένε ανακριβής ήχους ή να τραυλίζουν. Οι ειδικευμένοι λογοπαθολόγοι κατέχουν επίσης τη γνώση στον τομέα της σίτισης και της κατάποσης και για τα παιδιά και για τους ενήλικες. Θα αξιολογήσουν πως τρώει το παιδί σας και τις δυνατότητές του για κατάποση και μπορούν να υποβάλλουν συστάσεις για να ενισχύσουν τις δεξιότητες μασήματος, να ενισχύσουν τα προφορικά μυϊκά συστήματα ή ακόμα και να αξιολογήσουν τον κίνδυνο αναρρόφησης (τα τρόφιμα πηγαίνουν στους πνεύμονες αντί στο στομάχι), ο οποίος θα μπορούσε να οδηγήσει σε μια σοβαρή ασθένεια αποκαλούμενη πνευμονία αναρρόφησης.

     Μερικοί λογοπαθολόγοι αξιολογούν τα νήπια στη μονάδα εντατικής παρακολούθησης (NICU) για τις δεξιότητές τους όπως η δυνατότητα να συντονίσουν την απορρόφηση, την κατάποση και την αναπνοή κατά τη σίτιση από το στήθος ή το μπουκάλι. Οι βασικές πληροφορίες σε αυτό το φυλλάδιο θα αναφερθούν πρώτιστα στα παιδιά, ηλικίες έως δύο ετών, οι οποίες έχουν αναφερθεί για μια αξιολόγηση σίτισης.

ΙΣΤΟΡΙΚΟ

     Ακριβώς όπως οποιαδήποτε άλλη ιατρική διαδικασία, ένα πλήρης ιστορικό των αναπτυξιακών καθυστερήσεων του παιδιού σας, συμπεριλαμβάνει πληροφορίες σχετικά με την πρόωρη γέννα που θα συζητηθεί. Αυτό θα δώσει τη διορατικότητα των νοσοκομειακών γιατρών στις πιθανές αιτίες της διαταραχής σίτισης.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

  1. Τεχνικές για να προετοιμαστεί για την εισαγωγή των τροφίμων – μπορείτε να παρατηρήσετε το νοσοκομειακό γιατρό σας για τις δραστηριότητες αποκαλούμενες προφορικές προειδοποιητικές δραστηριότητες. Μερικά παιδιά έχουν δυσκολία με ορισμένες συστάσεις τροφίμων επειδή τα στοματικά τους νεύρα ΄΄δεν προετοιμάζονται ΄΄ για τη σύσταση. Μερικές από αυτές τις προφορικές προειδοποιητικές δραστηριότητες μπορούν να περιλαμβάνουν τα παρακάτω, αλλά δεν περιορίζονται σε αυτά: χτύπημα του χειλιού και της περιοχής του προσώπου γύρω από το στόμα με ένα θερμό ύφασμα, δίνοντας στο παιδί ιδιαίτερα γλυκές, αλμυρές ή ξινές γεύσεις.

  1. Αξιολόγηση στοματικού συστήματος – ο θεράπων θα αξιολογήσει εάν ο στοματικός μηχανισμός του παιδιού, συμπεριλαμβανομένου του στοματικού (μάγουλο), του χειλικού (χείλος) και των γλωσσικών μυών (γλώσσα) που αναπτύσσονται αρκετά για να χειριστούν τα στερεά τρόφιμα. Μερικά παιδιά έχουν υπανάπτυκτους μυς και μερικά έχουν υπερανεπτυγμένους (σφιγμένους) μυς. Ο θεράπων μπορεί να συστήσει τις στοματικές ασκήσεις για να αυξήσει ή να μειώσει τον τόνο και τη δύναμη των μυών.

  1. Δάγκωμα – ο θεράπων θα έχει μερικά ενδιαφέροντα στοιχεία που μπορούν να περιλαμβάνουν αντικείμενα για τις δονήσεις των δοντιών, τη βούρτσα NUK (πλαστική – τριχωτή βούρτσα), την οδοντόβουρτσα, τον σωλήνα μάσησης (πλαστική συσκευή μασήματος) για να αξιολογήσει τη δυνατότητα του παιδιού να δαγκώσει και να μασήσει τα στερεά. Θα δείτε πιθανώς το νοσοκομειακό γιατρό να αξιολογήσει τον τρόπο που το παιδί φέρνει τα αντικείμενα στο στόμα του και επίσης πως ανέχεται το χειρισμό από το θεράποντα.

  1. Σημάδια/ συμπτώματα της αναρρόφησης – ο θεράπων μπορεί να δώσει στο παιδί ποικίλα υγρά, μερικά μπορεί να είναι αραιά (όπως ο χυμός) και μερικά μπορεί να είναι πυκνωμένα υγρά. Ο θεράπων θα ψάχνει τις προφανείς ενδείξεις της δυσχέρειας όταν καταπίνουν τα υγρά και να παρατηρήσει τον πιθανό κίνδυνο αναρρόφησης. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε πολλούς διαφορετικούς τύπους φλιτζανιών (για παράδειγμα, ΄΄sippy΄΄ φλιτζάνια με και χωρίς βαλβίδες και ΄΄Nosey΄΄ φλιτζάνια, εκείνα που τους λείπει ένα κομμάτι για να επιτρέψουν στο παιδί να πτυχώσει το πηγούνι του και ποικίλα αλλά). Με βάση αυτό, ο θεράπων προτείνει μια τροποποιημένη μελέτη κατάποσης ή MBS (μια εξειδικευμένη ακτίνα Χ) για να αξιολογήσει περαιτέρω τα σημάδια της αναρρόφησης.

  1. Παρατήρηση με είδη τροφίμων – αυτό θα είναι διαφορετικό για κάθε παιδί. Μπορεί να είναι χρήσιμο να παρουσιαστούν μερικά από τα αγαπημένα τρόφιμα του παιδιού, καθώς επίσης και τα φλιτζάνια, τα κουτάλια και αλλά εργαλεία που επιθυμεί για να βοηθήσει το θεράποντα κατά την εισαγωγή. Ο θεράπων θα αξιολογήσει τις διαφορετικές συνέπειες, τις υφές και τις προτιμήσεις των τροφίμων. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει πολτοποιημένα με στερεά κομμάτια (δηλαδή στάδιο 3 παιδικές τροφές), τις λεπτές υφές όπως την πουτίγκα ή grits/ αλεύρι, τις μεικτές υφές όπως το κοκτέιλ φρούτων, τις σκληρές υφές όπως τα πικρά μπισκότα, τα μπισκότα με κομμάτια σοκολάτας κλπ. Ο θεράπων θα καθορίσει, βασισμένος στα αποτελέσματα των ανωτέρων δραστηριοτήτων και του ιστορικού του παιδιού, ποια είδη τροφίμων θα αξιολογήσει.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ/ ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ

     Με βάση τα αποτελέσματα των ανωτέρω περιοχών (περισσότερο δυνατόν, όπως στάση του σώματος κλπ) ο θεράπων μπορεί να προτείνει την ειδικευμένη επέμβαση λεκτικής θεραπείας για να βοηθήσει το παιδί με τις ικανότητες σίτισης. Ο νοσοκομειακός γιατρός θα παράσχει επίσης επιδείξεις των τεχνικών που θα βοηθήσουν τις ιδιαίτερες ανάγκες του παιδιού και θα δώσει ενημερωτικά φυλλάδια για να βοηθήσει το οικογενειακό περιβάλλον. Ένα αντίγραφο της αξιολόγησης με όλα τα αποτελέσματα και τις συστάσεις θα σταλεί στον αναφερόμενο παθολόγο του παιδιού για αναθεώρηση.




Μαρία Γκουγκούμη – Ειδική Παιδαγωγός

Αργυρώ Καραμπά – Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας

grafwnimata.gr




0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου