Παρασκευή 21 Ιουνίου 2013

ΤΡΑΥΛΙΣΜΟΣ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΩΝ


 Ο τραυλισμός είναι ένα εξουθενωτικό εμπόδιο το οποίο μπορεί να προκαλέσει αισθήματα μεγάλου πόνου,αγωνίας και ματαίωσης.Το άτομο που τραυλίζει μπορεί να διορθώνεται,να
ενοχλείται,να χλευάζεται,να εμπαίζεται,να τιμωρείται,να αποφεύγεται, να απομονώνεται,να οικτηρίζεται ή να καταφρονείται λόγω της διαταραχής της ομιλίας.Ο Ηegde γράφει ότι  «άτομο που τραυλίζει είναι αναγκασμένο να δέχεται σίγουρη συγκίνηση και συμεριφορά λόγω της βαθειάς δυσκολίας της ομιλίας».

Τι είναι ο τραυλισμός;
Ο τραυλισμός είναι μια δυσκολία στη ροή της ομιλίας. Αποτελεί μία σύνθετη διαταραχή που συνήθως χαρακτηρίζεται από διακοπτόμενη ροή ομιλίας λόγω επαναλαμβανόμενων κολλημάτων, επαναλήψεων ή επιμηκύνσεων ήχων στην αρχή ή τη μέση της λέξης. Συχνά συνοδεύονται από αντανακλαστικές συσπάσεις του προσώπου ή του σώματος και σε ορισμένες περιπτώσεις από απώλεια βλεμματικής επαφής και απώλεια ελέγχου του ρυθμού της αναπνοής. Τα λεκτικά συμπτώματα συσχετίζονται με αρνητικά συναισθήματα όπως είναι ο φόβος για λεκτική επικοινωνία ή ένα αίσθημα επικοινωνιακής ανεπάρκειας και ανασφάλειας και με συμπεριφορές αποφυγής όπως είναι η αποφυγή λέξεων, προσώπων, ή επικοινωνιακών περιστάσεων. Στα παιδιά σχολικής ηλικίας και στους ενηλίκους εμφανίζεται με συχνότητα 1% του συνολικού πληθυσμού ενώ το ποσοστό των παιδιών προσχολικής ηλικίας που για κάποιο διάστημα της ζωής τους εμφάνισαν δυσκολίες ροής αγγίζει το 5%. Είναι 3 φορές συχνότερος σε οικογένειες με ανάλογο κληρονομικό ιστορικό και 4 φορές συχνότερος στα αγόρια από ότι στα κορίτσια.

          Ο Erickson (1969) ανέπτυξε τη S-Scale, ένα σχήμα με 39-δηλώσεις που χρησιμεύει στην αξιολόγηση συμπεριφόρων τραυλισμού για διάφορες καταστάσεις ομιλίας. Αυτή η κλίμακα τροποποιήθηκε αργότερα σε μία κλίμακα με 24-δηλώσεις από τους Andrews και Culter (1974) έτσι μπορούσε να είναι λειτουργίκα διαβάσιμη στο χρόνο και να αξιολογεί την πρόοδο.Ερευνητές έχουν αναφέρει αντιφατικά αποτελέσματα απότις μελέτες της S-Scale και του τροποποιημένου σχήματος (Erickson,1969-Guitar,1979-Guitar και Bass,1978-Ingham,1979-Silverman,1980-Ulliana και Ingham,1984). Μία επίκριση είναι ότι οι δηλώσεις αυτές  δεν συμπεριλαμβάνουν και τους τραυλούς όπου δεν ξεχωρίζουν εντελώς ανάμεσα στους ανθρώπους με κανονική και διαταραγμένη ευφράδεια. Οπωσδήποτε, τα άτομα που τραυλίζουν απαντούν αληθής στις δηλώσεις της κλίμακας συχνότερα από τα άτομα που δεν τραυλίζουν.

Συμφωνούμε με τον Ham (1986) ότι το να καταλαβαίνεις τα συναισθήματα ενός τραυλού πελάτη για τη διαταραχή του ή της είναι σημαντικό.Χρησιμοποιώντας την τροποποιημένη S-Scale είναι ένας καλός δρόμος για να ξεκινήσεις να διευθύνεις αυτή την πληροφορία..


Η τροποποιημένη S-Scale


   Οδηγίες: Απαντήστε τα ακόλουθα κυκλόνοντας  ''Α'' εάν η δήλωση είναι γενικά αληθής για σένα, ή κύκλωσε ''Ψ'' εάν η δήλωση είναι γενικά ψευδής για σένα. Αν η κατάσταση είναι άγνωστη ή σπάνια,κρίνε αυτό ''Εάν αυτό ήταν γνωστό...'''βάσης2.


  1.Α  Ψ   Συνήθως αισθάνομαι ότι δίνω ευνοική εντύπωση όταν μιλάω.

  2.Α  Ψ   Μου είναι εύκολο να μιλάω σχεδόν με τον οιονδήποτε.

  3.Α  Ψ   Μου είναι εύκολο να παρατηρώ το ακροατήριο μου ενώ μιλάω σε ομάδα.

  4.Α  Ψ   Μου είναι δύσκολο να μιλάω σε ένα άτομο το οποίο είναι ο δάσκαλος ή το αφεντικό μου.

  5.Α  Ψ   Ακόμη και  η ιδέα ότι συζητάω δημόσια με κάνει να φοβάμαι.

  6.Α  Ψ   Μερικές λέξεις είναι δυσκολότερες από κάποιες άλλες για να τις προφέρω.

  7 .Α  Ψ   Βραχυπρόθεσμα ξεχνάω τα πάντα για τον εαυτό μου αφού ξεκινήσω να ομιλώ.

  8.Α  Ψ   Είμαι ένας καλός μείκτης.

  9.Α  Ψ   Οι άνθρωποι μερικές φορές μοιάζουν να μην είναι άνετοι όταν τους μιλάω.

10.Α  Ψ   Δεν μου αρέσει η εισαγωγή ενός ατόμου σε άλλο.

11.Α  Ψ   Συχνά κάνω ερωτήσεις σε ομάδα συζητήσεων.

12.Α  Ψ   Μου είναι εύκολο να κρατάω τον έλεγχο της φωνής μου όταν μιλάω.

13.Α  Ψ   Δεν προσέχω την ομιλία πριν από σύμπλεγμα.

14.Α  Ψ   Δεν μιλάω αρκετά καλά ώστε να κάνω το είδος εργασίας που θα μου άρεσε πραγματικά να κάνω.

15.Α  Ψ   Η φωνή ομιλίας μου είναι μάλλον ευχάριστη και εύκολη να την ακούς.

16.Α  Ψ   Μερικές φορές στεναχωριέμαι για τον τρόπο που μιλάω.

17.Α  Ψ   Αντιμετωπίζω τις περισσότετρες καταστάσεις ομιλίας με απόλυτη σιγουριά.

18.Α  Ψ   Υπάρχουν μερικοί άνθρωποι στους οποίους μιλάω με ευκολία.

19.Α  Ψ   Μιλάω καλύτερα από ότι γράφω.

20.Α  Ψ   Συχνά αισθάνομαι νευρικός όταν μιλάω.

21.Α  Ψ   Συχνά μου είναι δύσκολο να μιλάω όταν συναντώ άγνωστους ανθρώπους.

22.Α  Ψ   Αισθάνομαι κομψή σιγουριά για τις ικανότητες ομιλίας μου.

23.Α  Ψ   Εύχομαι να μπορούσα να πω πράγματα τόσο καθαρά όπως άλλοι.

24.Α  Ψ   Ακόμη και αν ήξερα τη σωστή απάντηση,συχνά έχω αποτύχει να τη δώσω επειδή φοβόμουν να μιλήσω.





Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου