Δευτέρα 8 Μαΐου 2017

ΕΝΕΡΓΟΣ ΜΝΗΜΗ & ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ




 Η ενεργός μνήμη φαίνεται ότι σχετίζεται άμεσα με τις μαθησιακές δυσκολίες  σαν ένα σύνολο. Έχει παρατηρηθεί σε διάφορες έρευνες, ότι τα άτομα που
έχουν συνήθως δυσκολίες στην ανάγνωση, τα μαθηματικά και γενικά πολύ χαμηλό ποσοστό επιτυχίας στην σχολική τους πορεία, έχουν φτωχή ενεργό μνήμη.

Έχει διαφωτιστεί ο σημαντικός ρόλος της ενεργού μνήμης στην φωνολογική και αναγνωστική διαδικασία με αρκετές έρευνες. Εμπλέκεται στην στιγμιαία
αποθήκευση και επεξεργασία γνωστικών λειτουργιών, όπως για παράδειγμα η
διαδικασία βασικών αριθμητικών αρχών ή ανάγνωσης και πεζό λόγο, δηλαδή για την αναπαράσταση των μαθηματικών, οι αριθμοί πρέπει να κρατηθούν στο μυαλό και να διαμορφωθούν σύμφωνα με το task μέχρι να πλησιάσει ένα συμπέρασμα, καθώς και να κρατήσει αυτά που έχει διαβάσει/ ακούσει και να τα αποκωδικοποιήσει ώστε να κατανοήσει το νόημα.

Ο αποφασιστικός ρόλος της ενεργού μνήμης στην απόκτηση της ανάγνωσης
έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα στην βιβλιογραφία (e.g. Baddeley 1986; Baddeley et al,
1981; Hulme, 1981). Σε σχετική έρευνα στην Ελληνική γλώσσα, στην ανάγνωση
βρέθηκε άμεση σχέση μεταξύ του επιπέδου της φωνολογικής αναπαράστασης, στην βραχύχρονη μνήμη, στο προ-σχολικό στάδιο και στην κατάκτηση της ανάγνωσης στο τέλος της πρώτης τάξης του δημοτικού. Σε αντίθεση, ανακαλύφθηκε ότι ο ρόλος της βραχύχρονης μνήμης, είναι η αποθήκευση των γλωσσολογικών πληροφοριών στη διαδικασία της ανάγνωσης. Το κύριο εύρημα ήταν η λειτουργική δυσκολία στο αρθρωτικό κύκλωμα της ενεργού μνήμης που φαίνεται να εμποδίζει την διαδικασία μάθησης της ανάγνωσης.
Σημαντικός ο ρόλος της ενεργού μνήμης φαίνεται στην κατανόηση της
γλώσσας, την κατανόηση λεξιλογίου και στην ανάγνωση.

Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου