Πέμπτη 27 Μαρτίου 2014

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ






Όταν η ομιλία του μαθητή γίνεται ακατάληπτη, προσπαθήστε να πείτε: «Μερικές φορές είναι δύσκολο για μένα να καταλάβω τι λες. Προσπάθησε να λες τις λέξεις μια μια και πάρε μια ανάσα πριν από κάθε λέξη. Να λες την κάθε λέξη δυνατά». Αν ο μαθητής δείχνει να μην σας καταλαβαίνει δείξτε του εσείς τον τρόπο και αφήστε του χρόνο να το κάνει και ο ίδιος. Πρέπει επίσης να του ζητείστε να ανοίξει τη γνάθο και το στόμα του όσο μπορεί περισσότερο κατά τη διάρκεια της εκφοράς των λέξεων.

Όταν δίνετε οδηγίες ή συζητάτε:
- σιγουρευτείτε ότι ο μαθητής μπορεί να δει το πρόσωπό σας
- τον κοιτάτε στα μάτια
- αρχικά αναφέρετε το όνομά σας και την ειδικότητά σας
- χρησιμοποιήστε μικρές προτάσεις οι οποίες θα εξηγούν τι πρόκειται να κάνετε θεραπευτικά: «Θα δουλέψουμε με τα χείλη σας σήμερα».
Περιμένετε να επεξεργαστεί τις πληροφορίες και έπειτα συνεχίστε: «Θα προσπαθήσουμε να σταματήσουμε τη σιελόρροια».

Εξηγήστε κάθε λεπτομέρεια της θεραπείας, να έχετε επαφή με την οικογένεια και τους άλλους θεραπευτές. Όσο πιο πολύ συμμετέχουν οι άνθρωποι αυτοί, τόσο καλύτερο θα είναι για την πρόοδο του μαθητή.
Να συμμετέχει ο μαθητής σε κάθε συζήτηση που κάνετε. Μιλήστε ακόμα κι όταν δεν υπάρχει βλεμματική επαφή, χειρονομίες ή λεκτική απάντηση.
Προσπαθήστε να καθιερώστε ένα σύστημα με απαντήσεις ναι/όχι με κινήσεις των χεριών ή με το βλέμμα.

Επειδή ο μαθητής μπορεί να κάνει πολλές θεραπείες, θα είναι απαραίτητο να έχετε ένα πρόγραμμα. Συζητήστε με τον μαθητή και την οικογένεια του για το ποιες ώρες είναι οι καλύτερες για την θεραπευτική παρέμβαση.

Είναι σημαντικό να είστε ελαστικός ενώ φτιάχνετε το πρόγραμμα, γιατί κάθε μαθητής είναι διαφορετικός. Ρυθμίστε το πρόγραμμα θεραπείας στις ανάγκες του μαθητή. Καθώς προσθέτονται κι άλλες ασκήσεις στο πρόγραμμα, θα πρέπει να βγάλετε τις προηγούμενες για να ελαττωθεί ή να διατηρηθεί ο χρόνος του προγράμματος.

Αν η φωνή του μαθητή δεν ακούγεται ή η γραφή του γίνει δυσανάγνωστη, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ένας επικοινωνιακός πίνακας με εικόνες, ή γράμματα. Ο μαθητής μπορεί να διαλέξει την επιθυμητή εικόνα, λέξη, πρόταση.
Επικοινωνιακοί πίνακες με φωνητικές ικανότητες είναι επίσης
διαθέσιμοι. Υπάρχει μια ποικιλία μοντέλων στην αγορά για πώληση ή ενοικίαση.
Όταν χρησιμοποιείτε ένα επικοινωνιακό πίνακα, δίνετε στον μαθητή άφθονο χρόνο να εντοπίσει την εικόνα, τη λέξη/ πρόταση. Είναι χρήσιμο να δοκιμάσετε πολλούς τύπους τέτοιων πινάκων πριν από κάθε αγορά ή ενοικίαση για να δείτε ποιο είναι το πιο αποτελεσματικό.

Η απώλεια ακοής μπορεί να εμποδίσει την επικοινωνία του μαθητή. Αν συμβαίνει αυτό, ο μαθητής μπορεί να βοηθηθεί από την αυξημένη βλεμματική επαφή και την χειλεοανάγνωση. Μια ακοολογική εξέταση ενδείκνυται αν είναι πιθανή η απώλεια ακοής. Σε αυτά τα άτομα είναι κοινή η αλλαγή στην όραση. Απώλεια στην μακρινή όραση ή οπτική παράβλεψη σχετίζονται με μια εγκεφαλική συμφόρηση. Συμβουλευτείτε έναν οφθαλμίατρο για τον τύπο και το πεδίο της οπτικής διαταραχής του μαθητή.



Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου