• Μίμηση
(imitation):
• Ο
στόχος αυτής της τεχνικής είναι να παρέχει στο παιδί ένα μοντέλο σωστής
γλώσσας/ ομιλίας για να το παράγει.
• Η
άμεση μίμηση έχει λιγότερες απαιτήσεις επεξεργασίας από τη στιγμή που ακούμε το
μοντέλο μέχρι να το παράγουμε σε σχέση με την καθυστερημένη μίμηση.
• Συνδέεται
με συμπεριφοριστικά μοντέλα κατάκτησης της γλώσσας.
• π.χ.
Λ/θ: Πες: «Το παιδί τρώει το μήλο»
Π: «Το παιδί τρώει το μήλο»
Λ/θ: Μπράβο.
§ Υπόδειξη
(modelling)
Ð Ο
θεραπευτής περιγράφει μία δραστηριότητα που κάνει το παιδί ή μία δική του
δραστηριότητα ή μία εικόνα.
Ð Σε
κάθε περίπτωση οι φράσεις του θεραπευτή λειτουργούν ως πρότυπο, που υποδεικνύει
στο παιδί το σωστό τρόπο χρήσης του θεραπευτικού στόχου.
Ð Μετά
από λίγο ο θεραπευτής μπορεί να ζητήσει από το παιδί να περιγράψει την ίδια
δραστηριότητα ή εικόνα.
Ð Προς
αντιπαραβολή με το σωστό τρόπο διατύπωσης, μπορεί να παρεμβληθεί ένας μικρός
αριθμός λανθασμένων φράσεων, αμέσως μετά την εκφορά των οποίων τονίζεται στο
παιδί ότι αυτό που άκουσε είναι λάθος.
Ð Συνδέεται
με τη θεωρία της μάθησης από παρατήρηση (observational learning) του Bandura.
π.χ. ο Λ/θ κρατά μία εικόνα
και την περιγράφει «βλέπω ένα παιδί, το παιδί τρώει το μήλο. Δες και εσύ την
εικόνα. Τι κάνει το παιδί;»
§ Επέκταση
(expansion)
• Ο
κλινικός προσθέτει σε μία φράση που είπε ήδη το παιδί
• φροντίζοντας να διατηρήσει μεν το αρχικό θέμα
του παιδιού,
• αλλά
και να παράγει μία πιο σωστά δομημένη, κοντά στη γλώσσα των ενηλίκων φράση.
• π.χ.
το παιδί λέει «παιδί τρώει μήλο»
Λ/θ: «Ναι, το παιδί
τρώει το μήλο»
Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου