Σάββατο 11 Ιανουαρίου 2014

ΕΠΙΛΟΓΗ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΣΤΗ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ


     Μίμηση (imitation):
      Ο στόχος αυτής της τεχνικής είναι να παρέχει στο παιδί ένα μοντέλο σωστής γλώσσας/ ομιλίας για να το παράγει.
      Η άμεση μίμηση έχει λιγότερες απαιτήσεις επεξεργασίας από τη στιγμή που ακούμε το μοντέλο μέχρι να το παράγουμε σε σχέση με την καθυστερημένη μίμηση.
      Συνδέεται με συμπεριφοριστικά μοντέλα κατάκτησης της γλώσσας.
      π.χ.    Λ/θ: Πες: «Το παιδί τρώει το μήλο»
                   Π: «Το παιδί τρώει το μήλο»
                   Λ/θ: Μπράβο.

§  Υπόδειξη (modelling)
Р Ο θεραπευτής περιγράφει μία δραστηριότητα που κάνει το παιδί ή μία δική του δραστηριότητα ή μία εικόνα.
Р Σε κάθε περίπτωση οι φράσεις του θεραπευτή λειτουργούν ως πρότυπο, που υποδεικνύει στο παιδί το σωστό τρόπο χρήσης του θεραπευτικού στόχου.
Р Μετά από λίγο ο θεραπευτής μπορεί να ζητήσει από το παιδί να περιγράψει την ίδια δραστηριότητα ή εικόνα.
Р Προς αντιπαραβολή με το σωστό τρόπο διατύπωσης, μπορεί να παρεμβληθεί ένας μικρός αριθμός λανθασμένων φράσεων, αμέσως μετά την εκφορά των οποίων τονίζεται στο παιδί ότι αυτό που άκουσε είναι λάθος.
Р Συνδέεται με τη θεωρία της μάθησης από παρατήρηση (observational learning) του Bandura.
π.χ. ο Λ/θ κρατά μία εικόνα και την περιγράφει «βλέπω ένα παιδί, το παιδί τρώει το μήλο. Δες και εσύ την εικόνα. Τι κάνει το παιδί;»

§  Επέκταση (expansion)
      Ο κλινικός προσθέτει σε μία φράση που είπε ήδη το παιδί
       φροντίζοντας να διατηρήσει μεν το αρχικό θέμα του παιδιού,
      αλλά και να παράγει μία πιο σωστά δομημένη, κοντά στη γλώσσα των ενηλίκων φράση.
                 
      π.χ. το παιδί λέει «παιδί τρώει μήλο»
                          Λ/θ: «Ναι, το παιδί τρώει το μήλο»




Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου