Κυριακή 15 Δεκεμβρίου 2013

ΥΠΟΚΙΝΗΣΗ ΤΩΝ ΦΩΝΗΕΝΤΩΝ /a/, /i/, /u/




Υποκίνηση του /a/

Κατ' αρχάς, καθίστε μπροστά από τον ασθενή και καταδείξτε τις επεκτάσεις αυτού του φωνήεντος, υπερβάλλοντας τις εξορμήσεις χειλιών και γνάθου και η στοματική κοιλότητα να είναι σε ανοικτή στάση έτσι ώστε ο ασθενής να απεικονίζει εύκολα την ανατομία του ήχου. Δεύτερον, ζητήστε αυτός ή αυτή να ανοίξει το στόμα και να στηρίξει την άκρη της γλώσσας πίσω από τους χαμηλότερους τομείς, χρησιμοποιώντας τον καθρέφτη για αυτοπαρατήρηση και έλεγχο των λειτουργιών πίσω. Κατόπιν χρησιμοποιήστε μία ξύλινη λεπίδα γλωσσών για να πιέσετε τη γλώσσα ήπια, και ζητήστε να προσπαθήσει να παρατείνει ο ασθενής το /α/ τόσο πολύ και όσο το δυνατόν πιο σταθερά. Εάν είναι απαραίτητο, αλλάξτε τη θέση του γλωσσοπίεστρου ώσπου παραχθεί ένα σχετικά καλό φωνήεν. Τρίτον, έχετε τον ασθενή να παρατείνει το φωνήεν στην ίδια μορφή πέντε φορές σε μια σειρά με την ενίσχυση γλωσσωπίεστρου, πέρνωντας μια βαθιά αναπνοή μεταξύ των δοκιμών. Εάν όλες αυτές οι παραγωγές κρίνονται αποδεκτές, επαναλάβετε το στόχο χωρίς το ραβδί. Τέταρτο, εάν όλες αυτές οι παραγωγές είναι επαρκείς, έχετε τον ασθενή να παρατείνει το /α/για 3 δευτερόλεπτα, να ξεκουραστεί τα επόμενα 3 δευτερόλεπτα, και να συνεχίσει αυτήν την εναλλασσόμενη ακολουθία για 30 δευτερόλεπτα, χωρίς οδηγίες σχετικά με τη δυναμική ομιλία-αναπνοής που χρησιμοποιεί. Πέμπτον, δημιουργείστε έναν οποιοδήποτε αριθμό παραλλαγών αυτού του θέματος άσκησης και ασκείστε τις όλες έως ότου ο ασθενής αποδείξει τουλάχιστον το 75% καταληπτές παραγωγές του /α/μεμονωμένα. Εάν υπάρχει καταληπτότητα στο ρεπερτόριο συμφώνων του ασθενή είναι τώρα ένας καλός χρόνος να διασυνδεθούν εκείνοι οι ήχοι στους προαναφερθέντες τρόπους με το /α/ (π.χ. σύμφωνο-φωνήεν, φωνήεν-σύμφωνο, φωνήεν-σύμφωνο-φωνήεν, σύμφωνο-φωνήεν-σύμφωνο κ.λ.π.). Σημείωση: Εάν ο ασθενής δεν μπορεί να επιτύχει το κριτήριο για αυτόν τον ήχο, η πρόγνωση μικραίνει για τη βελτίωση των άλλων φωνηεντικών δυσκολιών.

 

Υποκίνηση του /i/
 

Κατ' αρχάς, ζητήστε να τοποθετήσει ο ασθενής την άκρη της γλώσσας πίσω από τους χαμηλότερους τομείς όπως για το /a/. Δεύτερον, τοποθετήστε τις άκρες δύο λεπίδων γλωσσών μεταξύ των δοντιών και καθοδηγήστε τον ασθενή να δαγκώσει κάτω ήπια στα ραβδιά και το χαμόγελο να είναι έτσι ώστε οι χειλικές γωνίες να διαδίδονται χωριστά. Τρίτον, εάν η χειλική συστολή δεν προφέρεται, βοηθήστε τον ασθενή να διαδώσει περαιτέρω τις χειλικές γωνίες με το δάχτυλο του αντίχειρα και δείκτη όπως εικονογραφείτε. Τέταρτο, έχετε τον ασθενή να προσπαθεί να παρατείνει το /ι/ εφ' όσον υπάρχει η πιθανότητα σταθερότητας.  Ακολουθήστε τις ίδιες βασικές οδηγίες για την πρακτική όπως προτείνεται για το /α/ παραπάνω. Πέμπτον, εισάγεται το /a/ και /i/ σε μια άσκηση ακολουθίας, στην οποία ο ασθενής χρειάζεται να εναλλάξει τις παραγωγές αυτών των ήχων σύμφωνα με τα διαφορετικά χρονικά πλαίσια και ενσωματώνοντας τα μέσα στα διάφορα συμφωνικά περιβάλλοντα πιθανά σε αυτό το σημείο στο πρόγραμμα.



Υποκίνηση του /u/
 

Κατ' αρχάς, ζητήστε από τον ασθενή να τοποθετήσει την άκρη της γλώσσας στις θέσεις πίσω από τα χαμηλότερους τομείς όπως συνήθως. Δεύτερον, τοποθετήστε στο τέλος ένα μακρύ όργανο επίχρησης με τοποθετημένο βαμβάκι στην αιχμή κατά μήκος της μέσης γραμμής της άκρης της γλώσσας, όπως φαίνεται στο σχήμα και καθοδηγήστε τον ασθενή για να δαγκώσει κάτω ήπια και να ζαρώσει τα χείλια γύρω από το ραβδί. Τρίτον, εάν  το ζάρωμα των χειλιών είναι ανεπαρκές, χρησιμοποιήστε τα δάχτυλα όπως απεικονίζεται για να συμπιέσει τα μάγουλα για να βοηθήσει ταυτόχρονα αυτήν την στάση. Τέταρτο, έχε τον ασθενή να προσπαθήσει να παρατείνει το /u/ όσον το δυνατόν πιο σταθερά. Ακολουθήστε την ίδια μέθοδο που εφαρμόσατε για να υποκινήσει και να ασκήσει το προηγούμενο φωνήεν. Σημείωση: από το παρακάτω σχήμα ένα στηθοσκόπιο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να παρέχει την ηχητική βιοανάδραση της φωνητικής δραστηριότητας πτυχών κατά τη διάρκεια της υποκίνησης φωνήεντος. Κάποιοι ασθενείς, ιδιαίτερα εκείνοι που συνεχίζουν να αγωνίζονται με τον κακό χειρισμό υποσυστημάτων φώνησης, εκτιμούν αυτήν την μέθοδο.Το διάφραγμα του πεδίου μπορεί να τοποθετηθεί στο λάρυγγα του κλινικού γιατρού επίσης, για σκοπούς απόδειξης.


Πέμπτον, μόλις ικανοποιηθεί το κριτήριο που τίθεται για το /u /, μια άσκηση κυλίσματος του /ι-u-a/ των φωνηέντων αποδεικνύει συχνά την ανταμοιβή. Εδώ φαίνεται πως λειτουργεί: Ο ασθενής παίρνει μια όσο το δυνατόν βαθύτερη αναπνοή και αρχίζει την άσκηση με την παράταση του /i/ για 5 δευτερόλεπτα κατά προσέγγιση,κατόπιν γλιστρά χωρίς άλλη αναπνοή ή δισταγμό στην παραγωγή του /u/ για επιπλέον 5 δευτερόλεπτα και τελειώνει έπειτα με να γλιστρήσει ομαλά σε μια επέκταση 5-δευτερολέπτων του /a/ . Τις αλλαγές της διαδοχικής σειράς του φωνήεντος εκπαιδεύουν και/ή οι χρόνοι επέκτασης που συστήνονται ως άριστες εναλλακτικές λύσεις άσκησης.
 
 
Διαβάστε επίσης το άρθρο ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΦΩΝΗΤΙΚΗΣ ΥΠΟΚΙΝΗΣΗΣ

 
Μαρία Γκουγκούμη –  Ψυχολόγος -Ειδική Παιδαγωγός
 
 Αργυρώ Καραμπά – Θεραπεύτρια Λόγου &Ομιλίας
 
grafwnimata.gr

 
 
 

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου