Ίσως
αυτή είναι η επόμενη ευκολότερη κατηγορία ήχων για να εκπαιδευτεί. Επειδή το
/f/ και το /v/ είναι χειλικοί ήχοι, η επαρκής παραγωγή απαιτεί τη σχετικά καλή
ενδοστοματική ροή αέρος και την πίεση, οι οποίες εξαρτώνται φυσικά από τη
velopharyngeal ικανότητα. Οι υπόλοιποι βαθμοί ήπιας (ακόμα και) μέτριας ανικανότητας
αυτού του βαλβιδικού μηχανισμού, παρά την προηγούμενη θεραπεία, δεν αρνούνται
απαραιτήτως τη χρησιμότητα της φωνητικής κατάρτισης αυτών των ήχων. Εντούτοις,
η αυστηρή υπόλοιπη ανικανότητα, περιορίζει συχνά την πρόγνωση για βελτίωση.
Μερικοί δυσαρθρικοί ασθενείς διαστρεβλώνουν αυτούς τους χειλικούς ήχους, ή τα
άφωνα σύμφωνα, ως και αντικαταστάσεις μπορούν να εμφανιστούν, δεδομένου ότι το
απαραίτητο, συνεχές ρεύμα αέρα πέρα από το χειλοδοντικό άνοιγμα δεν μπορεί να
διατηρηθεί σε λεπτή συνέπεια. Κατ' αρχάς, καταδείξτε ότι το /f/
παράγεται με την τοποθέτηση του κάτω χείλους ενάντια στις τέμνουσες άκρες των
άνω κοπτήρων δοντιών. Δεύτερον, τοποθετήστε του ασθενή το μέτωπο
απέναντι των χειλιών σας έτσι ώστε το συνεχές ρεύμα αέρος που συνδέεται με
αυτόν τον ήχο να μπορεί να γίνει αισθητό. Τρίτον, παράγοντας τον ήχο
τοποθετήστε πάλι τη λαστιχένια σωλήνωση των συσκευών See-Scape κοντά σε αυτήν την
προέλευση ρεύματος αέρος, όπως φαίνεται στο σχήμα, έτσι ώστε το επιπλέον σώμα
να μπορεί να αποκριθεί στη ροή αέρος.
Προσδιορισμός
θέσης του ανοικτού άκρου της λαστιχένιας σωλήνωσης της συσκευής See-Scape πολύ
κοντά στα κεντρικά δόντια κοπτήρες κατά τη διάρκεια της παραγωγής του συμφώνου
/f /. Σημειώστε
το Styrofoam επιπλέον σώμα στο σωλήνα, το οποίο έχει κινηθεί προς τα πάνω
αντιδρώντας στην αεροδυναμική ρεύματος αέρος που συνδέεται με αυτόν τον χειλικό
ήχο σωλήνα. Τέταρτο, προσπαθήστε με υπομονή ακολουθώντας τα τρία
προηγούμενα βήματα για την ανατροφοδότηση της παραγωγής του ήχου του/της..
Σημειώστε ότι το φτωχό χειλικό μπορεί να βοηθηθεί με την άκρη του καταπιεστή
γλωσσών ή με τη χρησιμοποίηση των δάχτυλων. Εάν παραμένει δύναμη σαγονιών που
εμποδίζει επαρκώς το κάτω γναθιαίο, κατασκευάστε ένα σωληνοειδή φραγμό
δαγκωμάτων ¼ ίντσας επί 3 ίντσες από στόκο, τοποθετήστε και κρατήστε τον στη
γωνία του στόματος μεταξύ των άνω και κάτω τραπεζιτών δοντιών, και βάλτε τον
ασθενή να δαγκώσει ήπια κάτω στο φραγμό για να σταθεροποιήσει το σαγόνι για την
παραγωγή του /f/. Η αποζημίωση για την υπόλοιπη velopharyngeal ανικανότητα
μπορεί να ολοκληρωθεί με ένα μανταλάκι, όπως συζητείται ανωτέρω για το /p/. Πέμπτο,
συνεχίζει την πρακτική του /f/ με και χωρίς τις ενισχύσεις έως ότου δεν θα
ωφελείται ο ασθενής πλέον από την απομονωμένη υποκίνηση. Έκτο, όπως
συνηθίζεται, συνδέει τελικά το βελτιωμένο ήχο με άλλους ήχους που μαθαίνονται ή
που συντηρούνται για τη συλλαβή και την υποκίνηση σε λέξης.
Το
εκφρασμένο ομοειδές /vl παράγεται και μπορεί να εκπαιδευθεί ουσιαστικά
στην ίδια φόρμουλα, σημειώνοντας τη διαφορά που καθιερώνεται από τη συμβολή της
φωνής. Επικαλεσθείτε τις τεχνικές που συζητούνται ανωτέρω για την εκφρασμένη
υγιή υποκίνηση.
Διαβάστε επίσης το άρθρο ΔΙΑΚΡΙΣΗ Φ - Β
Διαβάστε επίσης το άρθρο ΥΠΟΚΙΝΗΣΗ ΣΥΜΦΩΝΩΝ
Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου