Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2013

ΥΠΟΚΙΝΗΣΗ ΣΥΜΦΩΝΩΝ



Σύμφωνα

          Ιστορικά, οι ήχοι συμφώνων έχουν συγκεντρωθεί ομοιογενώς στον τρόπο και τη θέση των ομάδων παραγωγής για την ευκολία της περιγραφής και για να διευκολύνουν την εκπαίδευση. Οι «κατηγορίες» τρόπου περιλαμβάνουν ουσιαστικά τα ένρινα, εξωθητικά κλειστά, τριβόμενα, τα προστριβόμενα και τα ολισθητικά. Η ομάδα «θέσης» υποδιαιρείται στους διχειλικούς, χειλοδοντικούς, φατνιακούς, υπερωϊκούς, ουρανικούς και οδοντικούς ήχους. Όπως υπονοούν αυτά τα ονόματα, οι παραγωγές των διάφορων ήχων συμφώνων απαιτούν τις σύνθετες ρυθμίσεις του φωνητικού κομματιού. Κατά συνέπεια, ως ομάδα είναι γενικά δυσκολότερο να διδαχτούν από τα φωνήεντα. Φυσικά, μερικά από τα σύμφωνα είναι από την φύση τους ευκολότερο να παραχθούν σε σχέση με άλλα. Ίσως, γίαυτό η ανάπτυξη συμφώνων προκύπτει βαθμιαία καθ' όλη τη διάρκεια των ετών της παιδικής ηλικίας ταυτόχρονα με τις γενικές αισθητικο-κινητικές προόδους. Λόγω των χρονικών και χωρικών περιορισμών, δεν θα καλυφθούν όλα τα σύμφωνα. Οι τεχνικές υποκίνησης έχουν ως σκοπό να εξάγουν τις απομονωμένες, επαρκείς παραγωγές. Τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για να συνδέσουν τους ήχους που διδάχθηκαν με άλλους ήχους που μαθεύτηκαν ή δυνάμωσαν δεν είναι λεπτομερή. Τα τμήματα παρακάτω υποδιαιρούνται από " τη θέση '' της παραγωγής, αλλά δεν παρουσιάζονται απαραιτήτως σε οποιαδήποτε σειρά σπουδαιότητας ή από την ευκολία της χορήγησης. Σημειώστε ότι, όπως με τα φωνήεντα που μελετώνται νωρίτερα, έτσι και με τα σύμφωνα είναι ενδεδειγμένο πριν και περιοδικά κατά τη διάρκεια που εκπαιδεύονται να εκτιμηθούν οι ικανότητες άρθρωσης του ασθενή, χρησιμοποιώντας το διάγραμμα λεκτικών χαρακτηριστικών για να καταγραφούν τέτοιες εντυπώσεις και να ακολουθηθούν και μετρηθούν οποιεσδήποτε βελτιώσεις γίνονται.


Υποκίνηση των διχειλικών (/m/, /w/, /p/, /b/)

            Όλα τα πράγματα είναι ίσα σχετικά με την ελλοχεύουσα φυσιολογική υποστήριξη των διάφορων λεκτικών υποσυστημάτων, οι διχειλικοί ήχοι είναι καλοί υποψήφιοι για την αρχική θεραπεία επειδή συγκριτικά είναι οι απλούστεροι ήχοι για να παραχθούν. Οι πιο δυσαρθρικοί και απρακτικοί ασθενείς αποκρίνονται ευνοϊκά σε τέτοια υποκίνηση. Φυσικά, εάν υπάρχει επίμονη διαφυγή και αντίχηση του υποσυστήματος, όχι με τις μόνιμες προηγούμενες θεραπείες, μπορεί οι ήχοι  /p/ και /b/ να είναι επίμονοι αλλά όχι απαραίτητα αδύνατα να βελτιωθούν, εξ αιτίας της εξάρτησής τους στις επαρκείς ενδοστοματικές πιέσεις αέρα και ροής. Ας κοιτάξουμε το /m/ και /p, b/ ξεχωριστά.

          /m/. Αυτό το διχειλικό ρινικό σύμφωνο είναι εύκολο να διδαχτεί εάν ο ασθενής μπορεί στο ελάχιστο να φέρει τα ανώτερα και χαμηλότερα χείλια σε επαφή. Κατ' αρχάς, τοποθετήστε τα άκρα δακτύλου του ασθενή στα χείλη και τη μύτη σας παρατίνοντας το /m/, επιτρέποντας να νιώσει τη δονητική αίσθηση. Δεύτερον, κάντε το ίδιο πράγμα με τα άκρα δακτύλου του ασθενή ενάντια του λάρυγγα για την παρόμοια ανατροφοδότηση. Τρίτον, έχετε τον ασθενή να κοιτάζει στον καθρέφτη και να προσπαθεί να παρατείνει το /m

/ όσο το δυνατό πιο πολύ και πιο σταθερά, αισθανόμενος-η την δονητική ανατροφοδότηση στα χείλια, τη μύτη και το λάρυγγά και την τροποποίηση της παραγωγής εάν αυτό είναι απαραίτητο. Χρησιμοποιήστε ένα στηθοσκόπιο το οποίο μπορεί να αποδειχθεί επιπρόσθετα χρήσιμο για τους ασθενείς που έχουν πρόβλημα στο να ανοίγουν ή να διατηρούν τη φωνητική δραστηριότητα πτυχών κατά τη διάρκεια αυτής της προσπάθειας. Τέταρτο, εάν ο ασθενής αγωνίζεται ακόμα, δημιουργήστε με ένα γλωσσοπίεστρο γέφυρα μεταξύ των χειλιών σας και του ασθενή, όπως φαίνεται στο σχήμα. Εάν ο ασθενής δεν μπορεί να πιέσει ή να διατηρήσει τη χειλική επαφή, παρά την προηγούμενη θεραπεία χειλικής δύναμης, το ραβδί ίσως μπορέσει να τα σταθεροποιήσει χρησιμοποιώντας τη χειρονακτική βοήθεια. Μόλις αυτή η γέφυρα τοποθετηθεί και σταθεροποιηθεί, παρατείνετε το /m/.


Μόλις αυτή η γέφυρα τοποθετηθεί και σταθεροποιηθεί, παρατείνετε το /m/ με την ικανοποιητική ένταση για να διαβιβαστούν οι σχετικές χειλικές δονήσεις διαμέσου του ραβδιού στα χείλη του ασθενή για ανατροφοδότηση αφής. Πέμπτο, ταυτόχρονα βάζει ένα μικρό καθρέφτη κάτω από τα ρουθούνια του για να επεξηγήσει μια άλλη μορφή ανατροφοδότησης της ρινικής ροής του αέρα σχετικά με τους μηχανισμούς αυτού του ήχου κατά τη διάρκεια αυτής της παραγωγής. Έκτο, τώρα ζητά να προσπαθήσει πάλι να παρατείνει το /m/ και να ωθήσει περιοδικά τον ασθενή να χρησιμοποιήσει τα άκρα των δακτύλων του για να αισθανθεί τις ρινικές, χειλικές, και λαρυγγικές δονήσεις. Οι ταυτόχρονες παρεμβάσεις του νοσοκομειακού γιατρού τελικά εξασθενούν δεδομένου ότι ο ασθενής καταδεικνύει τη συνεπή επιτυχία. Συνεχίστε να ασκείτε τις παραγωγές του /m/, σημειώνοντας ότι η ανοδική μετακίνηση επιπλεόντων σωμάτων δηλώνει τη ρινική εκπομπή αερίων, ένα απαραίτητο χαρακτηριστικό γνώρισμα του ήχου. Όγδοο, μόλις οι συνεπείς, επαρκείς παραγωγές του /m/ επιτυγχάνονται σύμφωνα με το επίπεδο κριτηρίου που επιλέγεται για τον ασθενή, συνδέουν αυτόν τον ήχο με οποιαδήποτε από τα φωνήεντα και άλλα σύμφωνα που ο ασθενής είναι ικανός για πιο σύνθετη λεκτική υποκίνηση.
/p, b/. Αυτά τα διχειλικά άφωνα σύμφωνα είναι επίσης εύκολο να παραχθούν, υπό τον όρο ότι ο ασθενής μπορεί να παραγάγει ικανοποιητική ενδοστοματική πίεση αέρα. Κατ' αρχάς, τοποθετήστε έναν ιστό του προσώπου μπροστά από τα χείλη για να καταδείξετε τη ριπή αέρα που συνδέεται με την παραγωγή του /p/. Δεύτερον, τοποθετήστε ένα χαρτομάντιλο μπροστά από τα χείλη του ασθενή για να επιτρέψετε στην αφή την ανατροφοδότηση της ίδιας επίδρασης. Τρίτον, αντί της πλαστικής ρινικής ελιάς, συνδέστε ένα κομμάτι 2 ιντσών από καλαμάκι με τη λαστιχένια σωλήνωση των See-Scape και τοποθετήστε την ανοιχτή άκρη του μεταξύ των χειλιών. Καταδείξτε τον άφωνο τρόπο με το να επαναλάβει το /p/ αρκετές φορές, σημειώνοντας ότι με κάθε επανάληψη το επιπλέον σώμα ωθείται απότομα στην κορυφή του σωλήνα. Τέταρτο, έχετε την υπομονή να δοκιμάσετε τους ήχους ακολουθώντας τα τρία βήματα της διαδικασίας για ανατροφοδότηση της δικιάς του ή της παραγωγής. Διαπιστώστε ότι το ελαφρά κλειστό χείλος μπορεί να βοηθηθεί με τα δάχτυλα. Οποιαδήποτε υπόλοιπη βελοφαρυγγική ανικανότητα, εξ αιτίας των μη ιδανικών αποτελεσμάτων επεξεργασίας υποσυστημάτων ηχηρότητας, μπορεί να μειωθεί για λόγους της πρακτικής /p/ με το να χρησιμοποιηθεί ένα μανταλάκι που κλείνει τη μύτη. Πέμπτο, εάν ο ασθενής δέχεται το συνδετήρα, στερεώνει έναν ιστό στο πρόσωπό του κατά τέτοιο τρόπο ώστε ο ιστός να σχηματίζει μια κουρτίνα που κρέμεται κάτω μπροστά από τα χείλη του ασθενή. Έκτο, αίτημα παραγωγής του /p/ με στόχο να αναγκάσει τον ιστό για να κυματίσει εξωτερικά με κάθε κατάρρευση. Τελικά, καθώς ο ασθενής έρχεται να εκτιμήσει αυτές τις αποδόσεις, το μανταλάκι, ο ιστός, και See- Scape πρέπει να αποσυρθούν, για τη φωνητική πρακτική χωρίς τέτοιες ενισχύσεις. Έβδομο, όπως συνήθως, εάν και όταν επιτυγχάνεται ικανοποιητικά αυτός ο ήχος, μπορεί να συνδεθεί με άλλους ήχους πιθανούς για εντατική λεκτική προσπάθεια.

Η χρήση της See-Scape Device για να παρέχει οπτική ανατροφοδότηση της ρινικής εκπομπής αερίων θα πρέπει να συνδεθεί με την παραγωγή του συμφώνου /m/. Είναι λιγότερο ενοχλητικό και για το νοσοκομειακό γιατρό και για τον ασθενή να δέσει την πλαστική ρινική ελιά με ταινία που πρέπει να κρατά το κομμάτι σε ισχύ κατά τη διάρκεια της άσκησης. Αυτή η τεχνική είναι χρήσιμη και κανονική όταν ανατροφοδοτεί τις ρινικές παραγωγές συμφώνου επιδιώκοντας έτσι και απαιτώντας την διόρθωση της ανώμαλης ρινικής διαφυγής αέρα.
Η ηχηρή έκφραση /b/ παράγεται και μπορεί να διδάξει ουσιαστικά στο ίδιο μοτίβο, εκτός από την παρουσία φωνητικών δονήσεων πτυχών, οι οποίες πρέπει να τονιστούν. Η χρήση ενός στηθοσκοπίου και αφής ανατροφοδοτεί τις τεχνικές και συχνά διευκολύνει, αν και όχι συνήθως απαραίτητη για την απομονωμένη παρακίνηση. Εγγενώς οδηγημένο από τη μεγαλύτερη ακουστική ενέργεια από ό,τι το άφωνο αντίστοιχό του, το /b/ είναι μερικές φορές ένας ευκολότερος και αποδοτικός ήχος με τον οποίο μπορεί να αρχίσει αυτό το πρόγραμμα.

Διαβάστε επίσης το άρθρο ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΦΩΝΗΤΙΚΗΣ ΥΠΟΚΙΝΗΣΗΣ
Διαβάστε επίσης το άρθρο ΥΠΟΚΙΝΗΣΗ ΤΩΝ ΦΩΝΗΕΝΤΩΝ /a/, /i/, /u/
Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου