Μια
νέα επιστημονική έρευνα αποδεικνύει πως τα άτομα με αυτισμό έχουν πολύ πιο
δυνατό νοητικό δυναμικό από ό, τι φανταζόμαστε οι περισσότεροι. Μάλιστα, οι
εκτιμήσεις δείχνουν πως τα άτομα με αυτισμό επιλύουν πιο εύκολα συγκεκριμένα
προβλήματα, σε σύγκριση με τους τυπικούς ανθρώπους.
Η συγκεκριμένη
έρευνα, την οποία διεξήγαγαν ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Μόντρεαλ και του
Χάρβαρντ, εκτιμάει ότι τα άτομα με αυτισμό είναι κατά 40% ταχύτεροι στην
επίλυση συγκεκριμένων προβλημάτων από τα άτομα που δεν έχουν αυτισμό. Οι ερευνητές
ανέφεραν δε ότι τα αποτελέσματα της έρευνας θα βοηθήσουν ιδιαίτερα στη βελτίωση
και τη δημιουργία εκπαιδευτικών μεθόδων, με τις οποίες θα προσεγγίζεται ο
αυτισμός πολύ πιο αποτελεσματικά.
Ταχύτητα και απόδοση
Στη
συγκεκριμένη έρευνα, χρησιμοποιήθηκαν 2 ομάδες ατόμων, μεταξύ 14- 36 ετών – η μια
ομάδα που συμμετείχε στην έρευνα ήταν άνθρωποι με αυτισμό και η άλλη ομάδα, η
οποία ήταν και η ομάδα ελέγχου, αποτελούταν από ανθρώπους χωρίς αυτισμό. Και στις
δύο ομάδες ζητήθηκε να συμπληρώσουν ένα συγκεκριμένο τεστ, ενώ ένα όργανο
μετρούσε τόσο τη δραστηριότητα του εγκεφάλου όσο και το χρόνο. Το πρότυπο –
τεστ με ονομασία Raven’s Standard Progressive Matrices έχει
τη δυνατότητα να κάνει μια αποτίμηση της επίλυσης προβλημάτων και της ικανότητας
εκμάθησης.
Η Souliers, η οποία είναι ψυχολόγος,
ανέφερε ότι το τεστ παρέχει μεγαλύτερη ακρίβεια στη μέτρηση κρίσης και ευφυΐας,
σε σύγκριση με άλλα πιο παραδοσιακά, καθώς στα αποτελέσματα που βγαίνουν από
αυτό, υπάρχουν λιγότερες επιδράσεις από το πολιτιστικό και γλωσσικό περιεχόμενο
του υποκειμένου.
Ακόμη,
όταν δόθηκαν από την επιστημονική ομάδα συγκεκριμένες γραμμές για το πώς θα
πρέπει να συμπληρωθεί το τεστ, αποφασίστηκε ότι ο ερωτηθέν θα πρέπει να δίνει
και πληροφορίες όσον αφορά τα σχήματα και τα χρώματα.
Τελικά
και οι δύο ομάδες βρέθηκαν να συμπληρώνουν το τεστ με παρόμοιο επίπεδο
ακρίβειας, ωστόσο αυτό που ήταν ιδιαιτέρως εντυπωσιακό ήταν το γεγονός πως τα
άτομα με αυτισμό ανταποκρίθηκαν κατά πολύ γρηγορότερα.
«Υπήρχε
τόσο μεγάλη διαφορά στην ταχύτητα, που πιστέψαμε πως κάναμε κάποιο λάθος»
δήλωσε η Souliers. «Γι’
αυτό, το επόμενο που έπρεπε να ερευνήσουμε ήταν ο λόγος που έκανε τα άτομα με
αυτισμό να είναι πιο γρήγορα».
Έτσι,
οι ερευνητές χρησιμοποίησαν ειδικά μόνιτορ παρακολούθησης δραστηριότητας του
εγκεφάλου. Από αυτήν την παρακολούθηση φάνηκε ότι ενεργοποιήθηκαν διαφορετικά
μέρη του εγκεφάλου στην ομάδα αυτιστικών που συμμετείχε στην έρευνα από ό, τι
στην ομάδα ελέγχου, όταν προσπαθούσαν να επιλύσουν τις ασκήσεις. Αυτό που
ουσιαστικά επέδειξε η έρευνα ήταν ότι στα συγκεκριμένα τεστ που χρειάζεται να
δοθεί μεγαλύτερη προσοχή σε οπτικές λεπτομέρειες τα άτομα με αυτισμό διαπρέπουν
και στην ταχύτητα.
Τεστ νοημοσύνης και
αμφίβολα αποτελέσματα
Ένα
παιδί με αυτισμό, 13 χρονών – το οποίο παρακολουθείται από την Souliers- αποτέλεσε κίνητρο για να
ξεκινήσει το πείραμά της. Η ίδια δήλωσε: «Όταν μπήκε μέσα, θα πίστευε κανείς
ότι είχε μέτρια νοητική καθυστέρηση».
Ο 13χρονος
δεν τα πήγε καλά στα τεστ νοημοσύνης που διεξήχθησαν. «Παρά μόνο όταν του
δώσαμε το Raven’s Standard Progressive Matrices τεστ» είπε. Το συμπλήρωσε
αμέσως και χωρίς καθόλου οδηγίες. Τα αποτελέσματά του ήταν πάνω από το μέσο όρο
και έδειξε νοημοσύνη ανώτερου επιπέδου.
Ο Laurent Mottron, τελειόφοιτος ερευνητής
και Πρόεδρος της έρευνας για τον αυτισμό στο πανεπιστήμιο του Μόντρεαλ ανέφερε
ότι αυτή η έρευνα στηρίζεται σε προηγούμενα αποτελέσματα. Δήλωσε δε πως «αυτή η
μελέτη θα βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να εκμεταλλευτούν με συγκεκριμένες
εκπαιδευτικές μεθόδους τις νοητικές ικανότητες των παιδιών με αυτισμό».
Η Souliers ανέφερε ότι οι ασθενείς της
με αυτισμό έμαθαν να διαβάζουν, χρησιμοποιώντας εικόνες και σχέδια. «Είναι πολύ
καλοί στο να μαθαίνουν μέσα από εικόνες και σχέδια».
Έτσι,
οι ερευνητές προτείνουν να προσαρμοστούν οι εκπαιδευτικές μέθοδοι σε
συγκεκριμένα σημεία με τέτοιους τρόπους, που, αντί να προσπαθούν να αποφεύγουν τις
αδυναμίες τους, να μπορούν να ανταποκρίνονται στα δυνατά σημεία των αυτιστικών.
«Αυτό
που ουσιαστικά αποδείξαμε είναι ότι άτομα με αυτισμό μπορούν να πετύχουν πολλά
περισσότερα σε σχέση με τις δυνατότητες που νομίζουμε πως έχουν» δήλωσε η Souliers. «Είναι λοιπόν απαραίτητο
να δουλέψουμε μαζί τους με εργαλεία που τους βοηθούν να προσφέρουν το μέγιστο
των δυνατοτήτων τους και όχι να απλοποιούμε τα πάντα για αυτούς».
ΠΗΓΗ:
Canwest News Service
Μαρία Γκουγκούμη – Ψυχολόγος - Ειδική Παιδαγωγός
Αργυρώ Καραμπά – Θεραπεύτρια Λόγου &Ομιλίας
grafwnimata.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου