Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου 2013

ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΑΡΘΡΩΤΙΚΗΣ ΑΝΑΚΡΙΒΕΙΑΣ



Η πρόγνωση για τη βελτίωση συσχετίζεται συχνά ιδιαίτερα με τα αποτελέσματα όλων των θεραπειών λεκτικών υποσυστημάτων. Σε αυτό το άρθρο η εστίαση είναι αποκλειστικά στο
πώς να εκπαιδεύθει ο δυσαρθρικός και απρακτικός ασθενής που έχει ανακριβή άρθρωση για να παράγει επαρκέστερα τους ήχους που αρθρώνονται λάθος σημαντικά. Εάν τα λάθη προέρχονται από την διαστρέβλωση, την αντικατάσταση, ή την παράλειψη των τύπων και εάν ο ασθενής μπορεί ή όχι να είχε ξεχάσει πως γίνονται οι ήχοι, όλα αυτά μπορούν να ωφεληθούν από την απομόνωση των ηχητικών χορδών. Ενώ μπορούμε να στοχεύσουμε για τις σχεδόν κανονικές παραγωγές, πρέπει να εγκαταστήσουμε το λιγότερο μια εικονική πραγματικότητα για τους περισσότερους ασθενείς. Λόγω των χωρικών περιορισμών οι διάφορες μέθοδοι με τις οποίες οι ήχοι που διδάσκονται μπορούν να μεταφερθούν ή να γενικευτούν στα διαφορετικά πλαίσια,δεν θα εξεταστούν. Οι κλινικοί γιατροί τα καταφέρνουν έχοντας στην κατοχή τους μία κατάταξη από κάρτες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να αποσπάσουν τις μεμονωμένες λέξεις των ποικίλων μηκών και της πολυπλοκότητας, των φράσεων, των προτάσεων, και της αυθόρμητης ομιλίας.

          Μερικοί κλινικοί ερευνητές έχουν προτείνει ότι η επεξεργασία εκείνων των ήχων που δεν αρθρώνονται σωστά δεν χρειάζεται να περιλαμβάνουν απομονωμένη εξάσκηση, και που τέτοιες χορδές ασθενών εκτός από αυτούς που έχουν σοβαρές αναπηρίες είναι περιττή. Είναι δύσκολο να συζητηθεί αυτό το ζήτημα επειδή είναι γενικά αλήθεια ότι ο όγκος του χρόνου που ξοδεύεται στη θεραπεία αρθρώσεων περιλαμβάνει την χρήση των ερεθισμάτων λέξης σε διάφορα συμφραζόμενα. Περαιτέρω, οι λέξεις, οι προτάσεις, οι φράσεις, και οι συνδεδεμένες ασκήσεις αρθρώσεων ομιλίας είναι  πιό ενδιαφέρουσες και σημαντικές στους ασθενείς όλων των ηλικιών από τους ενιαίους ήχους  ή ακόμα και από τις συλλαβές χωρίς νόημα.

          Είναι συνήθως καλύτερο να καθιερωθεί μια αξιόπιστη βασική γραμμή των δεξιοτήτων της άρθρωσης πρίν  αρχίσει αυτό το τμήμα της επεξεργασίας. (Παραδείγματος χάριν, δείτε Yorkston και Beukel-man:Assessment of Intelligibility of Dysarthric Speech [1982]). Τέτοια δοκιμή θα παρέχει τις πληροφορίες για τη συνέπεια των λαθών του ασθενή και το φωνητικό


Διαταραχή
1
2
3
4
Υπερτονισμός γλώσσας
Τράβηγμα μπροστά
R/L πλευρικό τράβηγμα
F, R/L τραβήγματα
Υπερτονισμός χειλιών
Χαμηλότερο τράβηγμα χειλιών
Ψηλότερο τράβηγμα χειλιών
Υπερτονισμός σαγονιού
Ανοιχτό/Κλειστό παθητικός ελιγμός σαγονιού w/1/2΄΄ φραγμός δαγκωμάτων
Ανοιχτός/Κλειστός ελιγμός w/3/4΄΄ φραγμός
Ανοικτός/Κλειστός ελιγμός w/1΄΄ φραγμός
Αδυναμία γλώσσας
Προηγούμενη w/συνήθεια αντίστασης σχεδιασμένη σε φραγμό
Δεξιά πλευρική w/συνήθεια αντίστασης φραγμός
Αριστερή πλευρική w/συνήθεια αντίστασης φραγμού
Σφήνα w/ραβδών αντίστασης και 5 συσκευές εγκάρσιων ραβδιών
Αδυναμία χειλιών
Προηγούμενη αντίσταση w/κουμπί και σειρά
Αριστερή πλευρική αντίσταση w/κουμπί και σειρά
Δεξιά πλευρική αντίσταση w/κουμπί και σειρά
Σφήνα w/ραβδών αντίστασης και 3 συσκευές εγκάρσιων ραβδιών
Αδυναμία σαγονιού
Αντίσταση κλεισίματος σφήνα w/ραβδών και 5 συσκευές εγκάρσιων ραβδιών
Αδυναμία ελέγχου δύναμης της γλώσσας
Εναλλακτικά φατνιακά διανύσματα w/1/2΄΄  φραγμός δαγκωμάτων σε 30 bpm w/ μετρονόμος
Ομοίως σε 60 bpm
Ομοίως σε 90 bpm
Ομοίως σε 120 bpm
Αδυναμία ελέγχου δύναμης των χειλιών
Εναλλαγή κλείσε/άνοιξε w/1/2΄΄  φραγμός δαγκωμάτων σε 30 bpm w/ μετρονόμος
Ομοίως σε 60 bpm
Ομοίως σε 90 bpm
Ομοίως σε 120 bpm
Αδυναμία ελέγχου δύναμης του σαγονιού
Εναλλαγή κλείσε/άνοιξε διανύσματα σε 30 bpm w/ μετρονόμος αλλά χωρίς φραγμό δαγκωμάτων
Ομοίως σε 60 bpm
Ομοίως σε 90 bpm
Ομοίως σε 120 bpm


Υποσύστημα διαταραχών άρθρωσης

5                           6-10                 11-15                 16-20             21-25                26-35
Ομοίως σε ποικίλα bpm
Ίδιο όπως 1-5 χωρίς w/3/4΄΄ φραγμός
Ίδιο όπως 1-5 χωρίς w/1΄΄ φραγμός
Ίδιο όπως 1-5 χωρίς για έξω-μέσα τα διανύσματα  w/3/4΄΄ φραγμός
Ίδιο όπως 1-5 χωρίς για αριστερό-δεξί τα διανύσματα w/1΄΄ φραγμός
Φατνιακά διαν w/ συσκευές εγκάρσιων ράβδων
στη διάφορη έκταση επιπέδων αντίστασης 25N σε 2Ν και στα δυο σε 5΄΄ και 10΄΄ φάσεις λαβής ύσματα
Ομοίως σε ποικίλα bpm
Ίδιο όπως 1-5 χωρίς w/3/4΄΄ φραγμός
Ίδιο όπως 1-5 χωρίς για σούφρωμα-άπλωμα  τα διανύσματα  w/1/2΄΄ φραγμός
Κλείσε/άνοιξε τα διανύσματα w/ συσκευές εγκάρσιων ράβδων
στη διάφορη έκταση επιπέδων αντίστασης 25N σε 2Ν και στα δυο σε 5΄΄ και 10΄΄ φάσεις λαβής
Ομοίως σε ποικίλα bpm
Κλείσε/άνοιξε τα διανύσματα w/ συσκευές εγκάρσιων ράβδων
στη διάφορη έκταση επιπέδων αντίστασης 25N σε 2Ν και στα δυο σε 5΄΄ και 10΄΄ φάσεις λαβής


του πλαίσιο στο οποίο οι ήχοι που μπορούν να στοχεύσουν στην επεξεργασία είναι λιγότερο ευπρόσβλητοι στη διακοπή. Σε μερικούς ασθενείς, τα λάθη θα είναι αρκετά προβλέψιμα και ανεξάρτητα από τις οριακές επιρροές. Άλλοι μπορούν να επιδείξουν τα ασυμβίβαστα λάθη που επιδεινώνονται από ορισμένα φωνητικά περιβάλλοντα. Συνεπώς, και όπως ήταν αναμενόμενο, η θεραπεία αρθρώσεων στις δυσαρθρίες πρέπει να είναι εμφανής για να εγκαταστήσει τα σημάδια και τα συμπτώματα του κάθε ασθενή. Εντούτοις, επειδή οι βασικές τεχνικές  μπορούν να διευκολύνουν τις παραγωγές φωνημάτων, λαμβάνοντας υπόψη ότι τα ελλοχεύοντα υπόλοιπα νευρομυϊκά  ή ελλείμματα κινητικού σχεδιασμού,είναι άξια εξερεύνησης,προσφέρονται παρακάτω για αναθεώρηση.

Οι ασκήσεις υποκίνησης σε αυτήν την υποενότητα σχεδιάζονται για την καθολική εφαρμογή. Οποιοσδήποτε ασθενής που αγωνίζεται με την αρθρωτική ανακρίβεια και έχει ολοκληρώσει  την προαπαιτούμενη, υποδεδειγμένη φυσιολογική κατάρτιση μπορεί να είναι καλός υποψήφιος για αυτές τις ασκήσεις. Ο αρχικός σκοπός εδώ είναι να διδαχθούν οι αποδεκτές παραγωγές ήχων.   Η αρθρωτική  ικανότητα δεν είναι ο τελευταίος στόχος, μάλλον είναι καλύτερο και ρεαλιστικότερο να προσπαθήσει για τη βελτίωση της λεκτικής σαφήνειας, είτε υπολειμματικά ανακριβή είτε όχι. Εξασκώντας τους ήχους στόχους πρέπει να προχωρήσουμε από τις απλές παραγωγές, ίσως μεμονωμένα πρώτα, μέσω των βαθμιαία δυσκολότερων επιπέδων που περιλαμβάνουν  τις λέξεις του αυξανόμενου μήκους και φωνητικής πολυπλοκότητας.

Για να καθιερωθεί μια ισχυρή  βάση του κινήτρου, εκείνοι οι ήχοι που κρίνονται ευκολότεροι ενδεχωμένως για μάθηση, όπως καθορίζονται  από την ελλοχεύουσα παθοφυσιολογία και τη δριμύτητα της δυσλειτουργίας, είναι καλύτερα να εφαρμόζονται στα πιό αρχικά στάδια του προγράμματος υποκίνησης: Οι εγγενώς δυσκολότεροι  ήχοι μπορούν να είναι συγχρονισμένοι συνετά, δεδομένου ότι ο ασθενής δοκιμάζει την επιτυχία σε χαμηλότερα επίπεδα. Τελικά, τα ερεθίσματα λέξης που περιέχουν τους ήχους στόχων ασκούνται στην πρόταση, τη φράση, και τα πλαίσια συνομιλίας.

Πριν ερευνηθεί στις ειδικά σχεδιασμένες ασκήσεις κατωτέρω, αξίζει να σημειωθεί ότι οι ασθενείς που έχουν ταξιδέψει με σχετική επιτυχία μέσω άλλων υποσυστημάτων θεραπείας είναι γενικά καλά έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τα φωνητικά ερεθίσματα. Τα κέρδη που γίνονται νωρίτερα με οποιεσδήποτε από τη λεκτικές αναπνοές, την ηχηρότητα, τη φώνηση, ή τις ασκήσεις άρθρωσης προσφέρουν συνήθως την κριτική υποστήριξη κατά τη διάρκεια της φωνητικής κατάρτισης. Ο δρόμος είναι πολύ πιό σκληρός εδώ για τους ασθενείς που δεν έχουν επιτύχει τόσο καλά σε προηγούμενα υποσυστήματα θεραπείας. Σε καθεμία περίπτωση, ο ασθενής πρέπει να προσεγγιστεί  με τον ίδιο βαθμό κλινικού ενθουσιασμού. Οι ασκήσεις, εάν υποδεικνύονται, πρόκειται  να αντιμετωπιστούν στην ίδιο μοτίβο, ανεξάρτητα από την ελλοχεύουσα αιτιολογία ή την πρόγνωση για τη βελτίωση. Εντούτοις, επειδή οι εκβάσεις θεραπείας διαφέρουν αμετάβλητα από ασθενή σε ασθενή, τα κριτήρια για την πρόοδο μέσα στον κανονισμό άσκησης πρέπει να απεικονίζουν αυτά τα προσδοκώμενα αποτελέσματα στην έναρξη. Αυτή η προσέγγιση θέτει τους εφικτούς στόχους για τον ασθενή, καλύτερους από εκείνους που είναι μη ρεαλιστικοί, και  εξασφαλίζει μια ισορροπία του κινήτρου που είναι σχεδόν πάντα χρήσιμη Πριν από και περιοδικά σε όλο τον κανονισμό άσκησης της φωνητικής υποκίνησης , μετρόνται οι δεξιότητες άρθρωσης του ασθενή κατά τη διάρκεια της συνδεδεμένης ομιλίας, χρησιμοποιώντας  το διάγραμμα λεκτικών χαρακτηριστικών  για να καταγράψει αυτήν την εντύπωση της βασικής γραμμής. Υπενθυμίστε τη σημασία της ημερομηνία που συλλέχθηκαν τα δεδομένα και τη δραστηριότητα των χαρακτηριστικών γνωρισμάτων του συμβόλου (BA1) στα κατάλληλα κελιά της στήλης. Κάθε νέα είσοδος βασικών γραμμών λαμβάνει μία νέα αντίστοιχη αριθμητική συνδρομή.

Το ίδιο διάγραμμα πρέπει να χρησιμοποιηθεί για να καταγραφούν οι τρέχουσες εντυπώσεις της θεραπευτικής δραστηριότητας. Για αυτές τις εισαγωγές δεδομένων θεραπείας το πρόθεμα ‘B’ παραλείπεται από το κελί των χαρακτηριστικών γνωρισμάτων της δραστηριότητας.


Διαβάστε κι άλλες Ασκήσεις Ενδυνάμωσης


Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου