Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου 2013

ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗΣ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ - ΑΣΚΗΣΕΙΣ



Ανάλογα με τον βαθμό του ασθενούς να ελέγχει την δύναμη των σιαγόνων  του, είτε τα ακρυλικά, ή τα φτιαγμένα με στόκο εξαρτήματα που εμποδίζουν το δάγκωμα,
χρησιμοποιούνται σε αυτή την άσκηση. Τα συγκεκριμένα εξαρτήματα  (bite blocks) από μαλακό υλικό (στόκο) ενδείκνυνται για ασθενείς με ιδιαιτέρως ασταθείς και ισχυρές δυνάμεις δαγκώματος και ταχύτητα αντανακλαστικών επειδή αυτά τα υλικά είναι ακριβώς φτιαγμένα για σταθερή εφαρμογή κι είναι λιγότερο τραχιά στην οδοντοστοιχία. Παρόλα αυτά, επειδή τα εξαρτήματα αυτά μπορούν να υποχωρήσουν σε τόσο ισχυρές πιέσεις, δεν περιορίζουν απαραίτητα το σαγόνι εντελώς από το να συμμετέχει ή να διασπά τις γλωσσικές ασκήσεις και φθείρονται με την πάροδο του χρόνου. Απ’ την άλλη μεριά, τα ακρυλικά εξαρτήματα (bite blocks):

·         είναι σχετικά  βολικά,

·         είναι απ΄ όλους εφαρμόσιμα μέσω διαφορετικών ασκήσεων κι ασθενών,

·         είναι άκαμπτα σε δυνάμεις δαγκώματος κι ως εκ τούτου εμποδίζουν ενδεχόμενες ενέργειες διασπαστικής ανύψωσης των σιαγόνων, και

·         είναι ανθεκτικά.

Οι ασθενείς με ήπια προς μέτρια αδυναμία ελέγχου των σιαγόνων γενικά τα πάνε περίφημα με τα ακρυλικά blocks. Εάν τα  blocks από στόκο είναι απαραίτητα, πρέπει να κατασκευαστούν τρία: ½ ίντσα με ½ ίντσα, ¾  ίντσα με ½ ίντσα και 1 ίντσα  με ½ ίντσα. Οδηγίες για την βασική διαδικασία κατασκευής παρέχονται στο παρόν άρθρο. Είναι συνήθως καλύτερο να επιλέγουμε την προγόμφιο περιοχή σε κάθε πλευρά του στόματος του ασθενούς για την θέση που θα τοποθετηθεί το εξάρτημα. Η εικόνα δείχνει το ακρυλικό block σε αυτή την θέση, η οποία μας δίνει μια καλή άποψη της γλώσσας κατά την διάρκεια της άσκησης.
Η παραπάνω εικόνα δείχνει πως η τοποθέτηση ενός  block στο κέντρο μπορεί σε κάποιο βαθμό να κρύψει  αυτή την εικόνα. Η οδοντική κατάσταση του ασθενούς κι η προτίμηση του γιατρού συνήθως συμβάλλουν στην τελική απόφαση αναφορικά με την βασική θέση της εισαγωγής του εξαρτήματος. Θυμηθείτε ότι τα ακριλικά  μπορούν να μετατοπιστούν σε οποιαδήποτε θέση ανά πάσα στιγμή. Τα φτιαγμένα με στόκο δεν μπορούν γιατί έχουν κατασκευαστεί για τις επιφάνειες που κλείνουν τα δόντια σε μια δεδομένη περιοχή του στόματος.


Βήμα 1. Τοποθετείστε το ½ με ½ ίντσα μπλοκ στο στόμα του ασθενούς με τον συνηθισμένο τρόπο. Οι  έμπειροι κι επιδέξιοι ασθενείς επιτρέπονται να κρατήσουν την λαβή του εξαρτήματος για πρόσθετη σταθερότητα, άνεση κι ασφάλεια. Τα πολύ μικρά παιδιά κι οι ασθενείς όλων των ηλικιών με σοβαρό πρόβλημα τα καταφέρνουν καλύτερα όταν ο ιατρός χειρίζεται την λαβή.

Για καλύτερα αποτελέσματα, ζητάμε από τους ασθενείς να σηκώσουν την άκρη της γλώσσας τους ψηλά, να την κρατήσουν ψηλά για 2 δευτερόλεπτα, να την χαμηλώσουν για 2 επιπλέον δευτερόλεπτα και να συνεχίσουν αυτές τις εναλλαγές κινήσεων στην ίδια ταχύτητα για 30 δευτερόλεπτα. Αυτές οι   κινήσεις(πάνω-κάτω) αποτελούν μια ξεχωριστή δοκιμασία

Αν η άκρη της γλώσσας κινείται χωρίς σημαντική καθυστέρηση σύμφωνα με κάθε λεκτική προτροπή να την σηκώσει ‘‘πάνω’’ ή να την χαμηλώσει ‘‘κάτω’’, αν οι κινήσεις είναι στοχευόμενες με ακρίβεια και πληρότητα στην ανώτερη περιοχή της στοματικής κοιλότητας και στην κατώτερη αναλόγως κι αν οι φάσεις ακινησίας είναι σταθερές, τότε η δοκιμασία βαθμολογείται σωστή. Ενδείξεις μη ελέγχου του μηχανισμού σε οποιοδήποτε σημείο του κύκλου της δοκιμασίας, πρέπει να αξιολογείται ως λάθος.


Βήμα 2.  Χρησιμοποιήστε ένα σημειωματάριο για να βαθμολογήσετε κάθε δοκιμή κατά την διάρκεια της 30-λεπτης εργασίας, αφήστε 30 δευτερόλεπτα για ξεκούραση κι επαναλάβετε αυτή την διαδικασία δυο ακόμη φορές. Καταμετρήστε το μέσο σωστό ποσοστό όλων των δοκιμών και εισάγετε το σκορ στο Διάγραμμα Θεραπείας  Μετρονομικής Κίνησης σε μια χωριστή στήλη. Βεβαιωθείτε ότι καταγράψατε την ημερομηνία, τα λεπτά της θεραπείας (1 ½),το μυϊκό σύστημα που αξιολογήθηκε (Τ), την εργασία (ΒU/D) και τους παλμικούς κτύπους ανά λεπτό (30-ανά 2 δευτερόλεπτα στα αντίστοιχα κελιά της στήλης. Προχώρησε με το επόμενο βήμα εάν αυτό το εύρημα είναι ίσο ή λιγότερο από 75% σωστό, αλλιώς άφησε αυτήν την άσκηση και προχώρησε στο επόμενο.


Βήμα 3. Ρύθμισε τον μετρονόμο στα 30 bpm, τοποθέτησε το ½ ίντσα μπλοκ για την αποφυγή δαγκώματος στο στόμα του ασθενή και πληροφόρησε τον/την ότι η αποστολή του είναι να σηκώσει και να χαμηλώσει την άκρη της γλώσσας διαδοχικά  ανάλογα με τον ρυθμό: ένα διάνυσμα ανά κτύπο συνεχώς για 30 δευτερόλεπτα. Εξηγήστε το πρωτόκολλο της κατάταξης. Να επιτρέψετε στον ασθενή να αρχίσει όποτε επιθυμεί, σαν ένα παιχνίδι με σκοινάκι στο οποίο ο παίκτης που πηδά κι όχι αυτοί που γυρνάνε το σκοινάκι, παίρνει την απόφαση πότε να πηδήξει. Μόλις ο ασθενής αρχίσει , βάλτε το χρονόμετρο ή ένα ρολόι για να ελέγξει πότε διανύθηκαν 30 δευτερόλεπτα. Ο ήχος και η εμφάνιση του μετρονόμου πρέπει να εξυπηρετήσει επαρκώς για να προτρέψει τον ασθενή να εναλλάσσει την θέση της γλώσσας του. Οι λεκτικές προτροπές μπορούν να δίνονται σε συγχρονισμό με τους κτύπους του μετρονόμου. Τοποθετώντας τον επιτραπέζιο καθρέπτη έτσι ώστε ο ασθενής να μπορεί να βλέπει εύκολα και να τροποποιεί, εάν είναι απαραίτητο, τις κινήσεις της γλώσσας είναι πολύ βοηθητικό. Το να κρατήσουμε τον μετρονόμο αρκετά κοντά με τον καθρέπτη ώστε να μπορεί να κοιτά τους επόμενους κτύπους, μπορεί επίσης να διευκολύνει την εκτέλεση.


Βήμα 4. Ακολούθησε την ίδια βασική εκτίμηση και μέθοδο βαθμολόγησης που περιγράφηκε στο Βήμα 2, εκτός του ότι εδώ καταχωρούμε το μέσο σωστό ποσοστό από όλες αυτές τις δοκιμασίες μετά από 5 γεμάτα λεπτά άσκησης, χωρίς να περιλαμβάνονται οι περίοδοι των 15 δευτερολέπτων διαλείμματος ανάμεσα στα τμήματα θεραπείας των 30 δευτερολέπτων. Με την συμπλήρωση κάθε σετ των 5 λεπτών, το οποίο αντιπροσωπεύει δέκα τμήματα ασκήσεων των 30 δευτερολέπτων, υπολογίζουμε αυτό το ποσοστό, υπολογίζουμε το αποτέλεσμα από το σημειωματάριο κι εισάγουμε το εύρημα στο Μετρονομικό Διάγραμμα σε μια χωριστή στήλη.


Βήμα 5. Επαναλάβετε αυτήν την διαδικασία μέχρι ο ασθενής πετύχει ένα μέσο σκορ σωστού, το οποίο  θα είναι το λιγότερο 75%βελτιωμένο ή 100% σωστό, οποιοδήποτε είναι λιγότερο, πάνω από 10 συνεχή λεπτά θεραπείας. Βεβαιωθείτε ότι όλες οι καταχωρήσεις δεδομένων στο διάγραμμα θεραπείας είναι καταγεγραμμένες ανάλογα με την σωστή ημερομηνία, λεπτά θεραπείας(5), τους μύες που κουράρατε(Τ), την εργασία(U/Di), bpm(30) και το υπολογισμένο κριτήριο στόχου(?) στα ανάλογα κελιά της στήλης. Η διακοπή της άσκησης συνιστάται εάν μετά από  30 συνεχόμενα λεπτά θεραπείας, δεν υπάρχει κανένα ευδιάκριτο  σημάδι βελτίωσης. Το να προχωρήσουμε στην επόμενη άσκηση ακόμα ενδείκνυται, αλλά με ακόμη μεγαλύτερη προσοχή από ότι αν ο ασθενής συνάντησε κάποιο από τα παραπάνω κριτήρια.     

                                                           

 Φυσιολογία  ενδυνάμωσης της γλώσσας , Άσκηση  Νο.2


Βήμα 1.  Για να καθιερώσετε μια βασική γραμμή εξάσκησης, ακολουθήστε ακριβώς την ίδια μέθοδο όπως στην προηγούμενη άσκηση εκτός από  το ότι σε αυτήν την περίπτωση οι «Πάνω/Κάτω» κινήσεις δεν επηρεάζονται από το 30-bpm ερέθισμα, αλλά από το 60-bpm ερέθισμα. Οι διαδικασίες αξιολόγησης, βαθμολόγησης και γραφικής παρουσίασης παραμένουν οι ίδιες, με την διαφορά του ότι τα βασικά αυτά τα δεδομένα απεικονίζονται  με το ειδικό σύμβολο «BU/D  και τα bpm έχουν την τιμή  «60»  στο Γράφημα Μετρονομικής  Θεραπείας Κινητικότητας. Το επόμενο βήμα προτείνεται όταν αυτό το αποτέλεσμα είναι ίσο ή λιγότερο  από το 75% σωστής προσπάθειας. Διαφορετικά,  συνεχίστε στην άσκηση Νο 3. Λάβετε υπόψη σας την ανάγκη να προσαρμοστούν τα αποτελέσματα σε σχέση με το νούμερο των bpm και το τελικό νούμερο των πιθανών δοκιμών-ασκήσεων, κατά την διάρκεια οποιασδήποτε φάσης θεραπείας και αξιολόγησης.


Βήμα 2. Ακολουθήστε ακριβώς την ίδια μέθοδο θεραπείας η οποία χρησιμοποιήθηκε και περιγράφηκε στις προηγούμενες ασκήσεις, με την διαφορά του ότι  σε αυτήν την περίπτωση χρησιμοποιείτε ένα ερέθισμα με δείκτη 60-bpm. Παρόλα αυτά, τα κριτήρια αξιολόγησης, βαθμολόγησης και γραφικής παρουσίασης παραμένουν τα ίδια. Επιβεβαιώστε ότι όλα τα στοιχεία που εισάγονται  στο διάγραμμα της θεραπείας απεικονίζονται με το σύμβολο «U/D2» και τα bpm έχουν ως  δείκτη «60» στα αντίστοιχα κελιά τους.


Διαβάστε κι άλλες Ασκήσεις Ενδυνάμωσης



Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου