Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2013

ΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΑΠΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΜΥΪΚΗΣ ΑΙΣΘΗΣΗΣ


           Η ανάπτυξη της απτικής και της μυϊκής αίσθησης προηγείται, συνοδεύει, βοηθάει και δυναμώνει την εξέλιξη των άλλων αισθήσεων. Το μικρό παιδί καθετί που βλέπει θέλει να το πιάνει
και να το περιεργάζεται με τα χέρια του και με το στόμα του. Είναι αναμφισβήτητα κυρίαρχος ο ρόλος της μυϊκής αίσθησης στην ανάπτυξη της νόησης. Δεν μπορούν να χαραχθούν ευδιάκριτα σύνορα στις ασκήσεις για τη μία ή την άλλη αίσθηση. Για την καθαυτό απτική αίσθηση οι ασκήσεις που προβλέπονται είναι:

1.      Η  αναγνώριση αντικειμένων που το παιδί πιάνει στο χέρι του και τα ψηλαφίζει. Δηλαδή: μέσα σε ένα κουτί συγκεντρώνουμε μια σειρά αντικειμένων σε διπλό δείγμα (δύο δαχτυλήθρες, δύο καρφιά, δύο κρίκους, δύο σπιρτόκουτα, κ.λ.π.). Απ’ όλα αυτά βάζουμε ένα μέσα στο χέρι του παιδιού, που με τα μάτια κλειστά το ψηλαφίζει και μετά ψάχνει μέσα στο κουτί να βρει το όμοιό του.

Μπορεί να γίνει η άσκηση με τα μάτια ανοιχτά, αλλά να έχουμε το κουτί καλυμμένο με πανί.

2.      Αναγνώριση μονάχα με την αφή εποχιακών φρούτων και λαχανικών, που είναι στο παιδί από πριν γνωστά με την όραση και το όνομά τους.

3.      Κομμάτια από διάφορα υφάσματα κομμένα στα δύο, τα αναγνωρίζουν τα παιδιά με την αφή τους και ενώνουν τα δύο μισά μέρη τους.

4.      Σακουλάκια όμοια γεμισμένα δύο – δύο με ίδια αντικείμενα. Επίσης και σακουλάκια με διαφορετικές διαστάσεις, γεμισμένα ανά δύο με το ίδιο υλικό. Τα παιδιά με τα μάτια κλεισμένα ταξινομούν δύο – δύο τα όμοια σακουλάκια με το ίδιο υλικό ή δύο – δύο τα όμοια σακουλάκια που μόνο το υλικό τους είναι το ίδιο.

5.      Αναγνώριση με την αφή διαφόρων νομισμάτων που στην αρχή διαφέρουν αρκετά στις διαστάσεις και μετά είναι όλο και πιο όμοια. Επίσης ασκούμε τα παιδιά να διακρίνουν δύο νομίσματα κρατώντας από ένα σε κάθε χέρι, συγκρίνοντας τις διαφορετικές διαστάσεις τους. Αργότερα να αναγνωρίζουν το ένα από τα νομίσματα, με τη μνήμη, χωρίς να κρατούν το άλλο στο χέρι.

6.      Αναγνώριση δύο όμοιων γραμματικών ή αριθμητικών ψηφίων από κομμένο χαρτόνι, από ξύλο ή από άλλο υλικό. Ταξινομούν δηλαδή γραφικά σύμβολα σε διπλό δείγμα, με την αφή χωρίς να χρειάζεται πρώτα η γνώση των γραμμάτων και των αριθμών.

7.      Ταξινομήσεις διαφόρων αντικειμένων (κοχύλια, διάφορα στο σχήμα και στο μέγεθος, σπόροι, κουμπιά, ραβδάκια κ.λ.π.) με τα μάτια δεμένα. Αυτές οι ταξινομήσεις γίνονται άλλοτε με τα σχήματα και άλλοτε με τις διαστάσεις.

8.      Συναρθρώσεις κουτιών με διαστάσεις που προοδευτικά μικραίνουν. Βάζουν δηλαδή μέσα στο μεγαλύτερο το αμέσως μικρότερό του, ώσπου να τελειώσουν όλα τα κουτιά (π.χ. ρώσικες κούκλες).

9.      Κατασκευές πύργων με κυλινδρικά ή κυβικά κουτιά, ξεκινώντας από το μεγαλύτερο και προχωρώντας στο μικρότερο.

10.  Ταξινομήσεις γεωμετρικών στερεών σωμάτων σε σειρές από το μικρότερο στο μεγαλύτερο και αντίθετα.

11.  Ταξινομήσεις γεωμετρικών σχημάτων σε σειρές από κομμένα χαρτόνια ή λεπτά σανιδάκια. Αραδιάζουν π.χ. τα παιδιά τους κύκλους σε μια σειρά από το μεγαλύτερο στο μικρότερο ή από το μικρότερο στο μεγαλύτερο. Το ίδιο κάνουν με τα τρίγωνα, τα τετράγωνα κ.λ.π. Αυτά τα σχήματα χρησιμεύουν επίσης και για προπαρασκευαστικές ασκήσεις στο ιχνογράφημα. Περνούν τα παιδιά γύρω – γύρω το μολύβι, ώσπου να μάθουν να τα παρασταίνουν ελεύθερα.

12.  Οι κύλινδροι Montessori, έχουν τρεις διαδοχικές σειρές:

i.            κύλινδροι με το ίδιο ύψος και διαφορετικές διαμέτρους

ii.            κύλινδροι με την ίδια διάμετρο και διαφορετικό ύψος

iii.            κύλινδροι που διαφέρουν στο ύψος και στη διάμετρο.

13.  Το παιχνίδι των καρφιών: τοποθετούνται καρφιά σε διαφορετικές τρύπες με διαφορετικά μεγέθη. Το ίδιο μπορεί να γίνει και με γλάστρα αναποδογυρισμένη πάνω σε πιάτο, το παιδί πρέπει να περάσει από τη μικρή τρύπα της γλάστρας χάντρες ή χαλίκια που διαλέγει ανάμεσα σε πολλά μεγέθη.

14.  Ελατήρια με διαφορετική ελαστικότητα για συμπίεση από πάνω προς τα κάτω και αντίστροφα, από τα πλάγια, από μπροστά και από πίσω. 

15.  Παιχνίδια για το πάχος: κομμάτια από ξύλο, από χαρτόνι, από πλαστικό κ.λ.π. τοποθετούνται στην σειρά ανάλογα με το πάχος τους.

16.  Ταξινόμηση σωμάτων με τη σειρά ανάλογα με την υφή της επιφάνειάς τους, από το σκληρότερο στο μαλακότερο ή από το πιο λείο στο πιο τραχύ.

17.  Τρία δοχεία γεμάτα νερό ζεστό, χλιαρό και κρύο. Με την αίσθηση της θερμοκρασίας δοκιμάζει το παιδί ένα από αυτά και πρέπει μετά να το αναγνωρίσει ανάμεσα στα άλλα.

18.  Η προηγούμενη άσκηση γίνεται και με διπλή σειρά από 5 δοχεία, που τα δύο πρώτα είναι γεμάτα με νερό κρύο, τα δύο επόμενα με νερό κρύο κατά 4/5 και με νερό ζεστό κατά το 1/5 κ.ό.κ. Τα παιδιά ασκούνται στο να τακτοποιούν δύο – δύο τα δοχεία να τα βάζουν σε σειρά ανάλογα με την ποσότητα του ζεστού νερού που έχει το καθένα.

19.  Ασκήσεις για την αίσθηση του βάρους γίνονται με ταξινομήσεις αντικειμένων σε ελαφριά ή με σειρές από τα βαρύτερα στα ελαφρύτερα.

 

Βρείτε κι άλλες Ασκήσεις Ενδυνάμωσης
 

 
Μαρία Γκουγκούμη – Ειδική Παιδαγωγός
 Αργυρώ Καραμπά – Θεραπεύτρια Λόγου &Ομιλίας
grafwnimata.gr
 

 
 The TVPS-3 includes the following subtests:

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου