Πραγματικά
είναι η μελέτη της χρήσης των γλωσσικών επικοινωνιακών αλληλεπιδράσεων.
Πραγματικές συμπεριφορές είναι τοποθετημένες και συγκεκριμένες περιβαλλοντικά,
επομένως, είναι βοηθητικό για να αξιολογήσει τις πραγματικές δεξιότητες στις
ποικίλες καταστάσεις. Φόρμα 6-4, «Αξιολόγηση των Πραγματολογικών Δεξιοτήτων»
σας αφήνει να αξιολογήσετε 15 πραγματικές συμπεριφορές σε ένα ημι-δομημένο
τρόπο. Πολλές προτάσεις παρέχονται για κάθε συμπεριφορά που προκαλούν πολλές
απαντήσεις.
Φόρμα 6-4. Εκτίμηση Πραγματολογικών
δεξιοτήτων
Όνομα:
______________________________ Ηλικία: __________ Ημερομηνία:_____________
Εξεταστής:
____________________________________________________________________
Διδασκαλία: Χρησιμοποιήστε τέτοιες
δραστηριότητες σαν εκείνες που προτείνονται στη δεξιά στήλη για να επιτύχετε το
επιθυμητό πραγματικό αποτέλεσμα. Βαθμολογήστε με ένα συν (+) ή τσεκάρετε με (ü) αν η απόκριση είναι σωστή ή
κατάλληλη και με ένα πλην (-) ή με μηδέν (0) αν η απόκριση είναι λάθος, μη
ανταμοιβώμενη, ή ακατάλληλη.
Πραγματικό
Αποτέλεσμα
________
ανταπόκριση σε
χαιρετισμούς
________δραστηριότητα
κατά παράκληση
________περιγραφή
γεγονότων
________διατήρηση
σειράς
________κατανόηση
των
εντολών
________κατάκτηση
οφθαλμικής
σύγκλεισης
________επανάληψη
________ανταπόκριση
σε
αποστολές
________υποστήριξη
θέματος
________παιχνίδι
ρόλου
________σειρά
πράξεων
________ορισμός
λέξεων
________κατηγοριοποίηση
________κατανόηση
του
αντικειμενικού
σκοπού της
εργασίας
________εισαγωγή
δραστηριότητας
ή διαλόγου
|
Δείγμα
Δραστηριοτήτων
Παρατηρήστε
την απόκριση του ασθενή όταν λέτε «Γεια! Πως είσαι;»
Δώστε
το χέρι σας για χειραψία.
Ζητήστε
από τον ασθενή να σχεδιάσει έναν κύκλο αλλά μην του παρέχετε αμέσως ένα
μολύβι.
Ρωτήστε
«Τι θα έλεγες στη μαμά σου αν ήσουν σ’ ένα παντοπωλείο και ήθελες ένα
ζαχαρωτό;»
Ρωτήστε
τον ή την ασθενή τι έκανε αυτό το πρωινό.
Ζητήστε
από τον ασθενή να σας μιλήσει για διακοπές ή για ένα ιδιαίτερο περιστατικό.
Ζητήστε
από τον ασθενή να μετρήσει ή να απαριθμήσει το αλφάβητο εναλλακτικά με σας
(π.χ. εσείς λέτε άλφα, ο ασθενής λέει βήτα, εσείς λέτε γ, ο ασθενής λέει δ
κτλ)
Διατηρήστε
τη σειρά λέγοντας 1-2 σειρές από τα τρία αρκουδάκια ή άλλη παιδική ιστορία.
Ζητήστε
από τον ή την ασθενή να αναποδογυρίσει το χαρτί του και να ζωγραφίσει ένα
χαρούμενο πρόσωπο ή ένα τετράγωνο.
Λέτε
στον ασθενή «Αγγίξτε τα αυτιά σας έπειτα χτυπήστε παλαμάκια με τα χέρια σας
δύο φορές.
Εξετάστε
αν ο ασθενής έχει διατηρήσει φυσιολογική οφθαλμική σύγκλειση κατά τη διάρκεια
άλλων φάσεων αυτής της εκτίμησης.
Ζητήστε
από τον/την ασθενή να σας πει την διεύθυνσή του και τον αριθμό τηλεφώνου.
Ζητήστε
από τον ασθενή να επαναλάβει τις ακόλουθες προτάσεις:
Ο Μιχάλης είναι 7 ετών.
Η πόρτα του φούρνου είναι ανοιχτή.
Αυτή πήρε ένα καινούριο βιβλίο για τα
γενέθλιά της.
Εξετάστε
πως ο ασθενής ανταποκρίνεται στην εκτίμηση.
Ζητήστε
από τον ασθενή να περιγράψει μια εικόνα που του παρουσιάζετε.
Ζητήστε
από τον ασθενή να σας μιλήσει για μια πρόσφατη κινηματογραφική ταινία ή ένα
σόου της τηλεόρασης που εκείνος/η παρακολούθησε.
Ζητήστε
από τον ασθενή να περιγράψει ένα χοτ ντογκ.
Ζητήστε
από τον ασθενή να γίνει «ο δάσκαλος» για ένα χρονικό διάστημα και να σας
δώσει πράγματα να συμπληρώσετε.
Προσποιηθείτε
ότι είστε σε ένα εστιατόριο γρήγορου φαγητού. Πείτε στον ασθενή να είναι ο
ταμίας ενώ εσείς προσποιείστε ότι είστε ο πελάτης.
Ζητήστε
από τον ασθενή να περιγράψει τα βήματα που ακολουθούνται στο φτιάξιμο του
κρεβατιού, στα ψώνια, στο παντοπωλείο ή στο γράψιμο μιας επιστολής.
Ζητήστε
από τον ασθενή να σας περιγράψει πως φτιάχνεται ένα χάμπουργκερ ή μια σαλάτα
ή να ετοιμάσει πρωινό.
Ζητήστε
από τον ασθενή να δώσει τον ορισμό λέξεων όπως:
ψαλιδίζω
κουζίνα
κομπιούτερ
Ρωτήστε
τον ασθενή αν οι ακόλουθες λέξεις είναι μέρες ή μήνες:
Κυριακή
Ιούνιος
Απρίλιος
Τετάρτη
Ζητήστε
από τον ασθενή να σας ονομάσει ξεχωριστά ζώα της φάρμας, φαγητά ή αθλήματα.
Ζητήστε
από τον ασθενή να σας δείξει πως χρησιμοποιεί ένα ψαλίδι.
Ρωτήστε
σε τι χρησιμοποιείται ένας χάρακας.
Τοποθετείστε
ένα άγνωστο αντικείμενο πάνω στο τραπέζι και δείτε αν ο ασθενής ρωτήσει τι
είναι.
Παρατηρήστε
τον ασθενή με τους γονείς του/της, δασκάλους του/της ή με άλλα παιδιά.
|
Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου