Η γλωσσική δειγματοληψία είναι
ζωτικής σημασίας μέρος μιας πλήρους εκτίμησης της γλώσσας. Συγκεκριμένες
διαδικασίες για τη συλλογή ενός γλωσσικού δείγματος. Υπάρχουν διάφορες πτυχές από τη
συλλογή ενός γλωσσικού δείγματος που είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την
αξιολόγηση των γλωσσικών λαθών :
o
Συλλέξτε
ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα, με ελάχιστο 50-100 εκφράσεις. Αφού η γλώσσα είναι
τόσο πολύπλευρη, μπορεί να είναι απαραίτητο να επιλεχθεί η γλώσσα του πελάτη
σας για 30 λεπτά ή ακόμη και περισσότερο (Bloom & Lahey, 1978; Miller,
1981).
o
Ποικίλουν
τα πλαίσια και οι εργασίες που χρησιμοποιούνται για να βγει το δείγμα για την
αξιολόγηση των διαφορετικών γλωσσικών χαρακτηριστικών.
o
Εάν
είναι δυνατόν, ζητήστε άλλους για να αλληλεπιδράσετε με τον πελάτη κατά την
διάρκεια του δείγματος, όπως ένας άλλος νοσοκομειακός γιατρός, ένας
συνομήλικος, ένας γονέας ή caregiver _________,
ή ένας δάσκαλος. Τα παιδιά συνήθως ποικίλουν στη γλώσσα εξαρτώμενοι από το
ακροατήριο.
o
Συλλέξτε
πολλαπλά δείγματα.
o
Ηχογραφήστε
με κασέτα ή με βιντεοκασέτα (αν είναι δυνατόν) το δείγμα για την πιο πρόσφατη
ανάλυση.
Οι
ακόλουθες οδηγίες προσαρμόζονται από Bloom και Lahey (1978), Hubbell
(1988), Owens
(1995), και Retherford
(1993). Αυτοί μπορούν να είναι χρήσιμη όταν μεταγραφεί το γλωσσικό δείγμα:
o
Μεταγράφει
το ολόκληρο δείγμα.
o
Δείξτε
τον ομιλητή για όλες τις εκφράσεις. Για παράδειγμα, σημάδι Α για ενήλικες (ή P για
συνεργάτη) και C
για τον πελάτη ή το παιδί. Δημιούργησε τη δική σου συντόμευση όπως απαιτείται.
o
Χρησιμοποίησε
τα φωνητικά σύμβολα μόνο στη μεταγραφή ακατανόητων ή μερικώς κατανοητών εκφράσεων.
Η εξόρμηση Α (-----) μπορεί ακόμη να χρησιμοποιηθεί για να δείξει κάθε λέξη
ακατανόητη. Για παράδειγμα, “ θέλω --- --- ‘’ δείχνει τέσσερις-λέξεις ομιλίας
με δύο ακατανόητες λέξεις.
o
Κεφαλαιοποιήστε
μόνο το κατάλληλο ουσιαστικό και αντωνυμία 1.
o
Περιορίστε
την στίξη στο ελάχιστο.
o
Δείξτε
τις καταλήξεις των εκφράσεων με μια κάθετο.
o
Αριθμήστε
τις εκφράσεις του πελάτη καθώς προχωράτε.
o
Μεταγράψτε
τις εκφράσεις συναπτός από την κασέτα. Οι πρώτες λίγες εκφράσεις μπορεί να
είναι παραλειπόμενες δεδομένου ότι αυτό μπόρεσε να θεωρηθεί “προειδοποιητική”
περίοδος.
Τρόπος 6-3 είναι ένα φύλλο
εργασίας για να καταγραφούν τα γλωσσικά παραδείγματα.
ΦΟΡΜΑ
6-3. Φύλλο
εργασίας για την καταγραφή ενός γλωσσικού δείγματος
Όνομα
: _____________________________________Ηλικία:_______Ημερομηνία:_________
Εξεταστής
:__________________________________________________________________
Οδηγίες: Απαριθμήστε στην πρώτη στήλη
τους αριθμούς έκφρασης και τον ομιλητή (C= για παιδί; A= για
ενήλικους) στην δεύτερη στήλη. Η τρίτη στήλη είναι για κάθε ηχογραφημένη
έκφραση, και η τέταρτη στήλη είναι για το ηχογραφημένο πλαίσιο της έκφρασης.
#
C/A Έκφραση
Πλαίσιο
--------- ----------- --------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- ----------- --------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- ----------- --------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- ----------- --------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- ----------- --------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- ----------- --------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- ----------- --------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
---------
-----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
#
C/A Έκφραση
Πλαίσιο
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
--------- -----------
--------------------------------------------------------------- ----------------------------------
Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου