Σάββατο 6 Ιουλίου 2013

Ασκήσεις για Αντήχηση


Μερικές από τις ασκήσεις που περιλαμβάνονται
 σε αυτήν την παράγραφο θα αναφερθούν σε ένα συγκεκριμένο αντηχείο και θα προσδιοριστούν αναλόγως. Μερικές από τις ασκήσεις θα έχουν μια γενική εφαρμογή και μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να βελτιώσουν τη γενική αντήχηση.
     Είναι σημαντικό πριν εργαστείτε στην αντήχηση να εργαστείτε για να μειώσετε την ένταση, και γενικά και συγκεκριμένα, έτσι ώστε να υποβοηθηθείτε με ένα χαλαρωμένο και ελεύθερο φωνητικό σύστημα. Αυτό θα έχει το πρόσθετο όφελος να ανοίξουν τα αντηχεία για το μέγιστο αποτέλεσμα.
     Είναι επίσης σημαντικό να αναφερθεί ότι, παρά τις καλύτερες προσπάθειές τους, εάν ο βασικός λαρυγγικός τόνος πέφτει ακατάλληλα ή είναι κακής ποιότητας, τα αντηχεία μπορούν να κάνουν μόνο μια περιορισμένη βελτίωση.
     Σαν αρχικό στάδιο, για τα άτομα που βρίσκουν δύσκολο να προσδιορίσουν τις διάφορες περιοχές αντήχησης, είναι χρήσιμο να διευκρινιστεί η επίδρασή τους στην ποιότητα φωνής. Δουλεύοντας σε ζευγάρια, και μετά από την εργασία στη χαλάρωση και την αναπνοή, ένας από το ζευγάρι, ο Α, κτυπά ελαφρά την πλάτη του άλλου συμμετέχοντος, του Β, ο οποίος κάθεται σε μια καρέκλα (ανάποδα, κλίνει προς την πλάτη της καρέκλας) που στέκεται ή που βρίσκεται στο πάτωμα. Ο Β αρχίζει να μουρμουρίζει ή να τραγουδά και ο Α λέει στον Β που μπορούν να αισθανθούν τις δονήσεις. Για πολλούς αυτή η εμπειρία είναι αρκετά εντυπωσιακή, δεδομένου ότι δεν έχουν εκτιμήσει πώς οι ισχυρές δονήσεις μπορούν να προέρχονται από την κορυφή του κεφαλιού, το μέτωπο, το στήθος ή την πλάτη. Τα /m/, /n/ , /ng/ , /v/ , /z/ συνδυαζόμενα με φωνήεντα μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο πείραμα όπως και προτάσεις, κλίμακες και αυξομειώσεις.
      Είναι εξαιρετικά σημαντικό σε αυτό το αρχικό στάδιο να μην επιτραπεί η φωνή να ωθηθεί ή να πιεστεί κάτω. Τραγούδια όπως  Over the rainbow’ μπορούν να αντιπαραβληθούν με ‘ Old Man River’, τα οποία καταδεικνύουν εύκολα την αντήχηση από το κεφάλι κατά της θωρακικής αντήχησης.
 Πείραμα με αντιθετικά φωνήεντα, όπως /ee/ και  /ah/  προηγείται από τα /m/, /n/ , /ng/ , /v/ , /z/, /zh/.

Προτού ξεκινήσει η εργασία για την προφορική αντήχηση βεβαιωθείτε ότι ο φάρυγγας είναι ανοικτός και χαλαρωμένος.
1.      Μια εύκολη και επιτυχής άσκηση είναι να αρχίσετε με ένα χασμουρητό και να συνεχίσετε με έναν στεναγμό. Το άτομο μπορεί να ελέγξει το διαφορετικό ήχο που παράγεται σε σχέση με το βαθμό του φαρυγγικού ανοίγματος.

2.      Αντιπαραβάλατε το φωνητικό τόνο του ανοικτού, χαλαρωμένου φάρυγγα, ο οποίος συμβάλλει σε έναν απαλό, πλήρη ήχο στη φωνή, με έναν σφιχτό, συσφιγμένο φάρυγγα, ο οποίος δίνει έναν σκληρό, μεταλλικό ήχο.

(α). Αναπνεύστε μέσω του ήχου /hah/ αρχικά με ανοικτό και χαλαρωμένο φάρυγγα, με τη γλώσσα χαλαρωμένη και οριζόντια μέσα στο στόμα και την άκρη της γλώσσας να ακουμπά τα χαμηλότερα μπροστινά δόντια.
 (β). Αντιπαραβάλατε αυτό με τον ίδιο ήχο /hah/ κάνοντάς το με σφιχτό φάρυγγα, σφιχτή, μαζεμένη γλώσσα και χαλαρό άνοιγμα σαγονιών.
3.       Χρησιμοποιήστε την πρόταση:  Eve ate apples all afternoon’, ακούστε τον ήχο που επιτυγχάνεται  
       όταν:
(α). Αντιπαράθεση των υπερβολικά χαλαρών μυών των παρεών με τους υπερβολικά σφιχτούς μύες των παρεών.
(β). Αντιπαράθεση ανυψωμένης μαλακής υπερώας με χαμηλωμένη μαλακή υπερώα.
(γ). Αντιπαράθεση μαζεμένης γλώσσας με πλαδαρή προς τα εμπρός γλώσσα.
(δ). Αντιπαράθεση κλειστού, σφιγμένου σαγονιού με υπερβολικά ανοιχτού σαγονιού.

4.      Σαν περαιτέρω εξάσκηση, οι ακόλουθες προτάσεις μπορούν να χρησιμοποιηθούν.

      The five parked cars are mine.
      (φωνήεντα /ai/ όπως /high/ και /ah/ όπως στο /park/)

      Now I see the fleecy clouds.
      (/ee/ όπως /see/ και /ow/ όπως /now/)

      Hot rolled gold is not sold.
      (/oh/ όπως /cold/ και /ο/ όπως /hot/)

      Mark Carter sent a letter to settle the bet.
      (/ah/ όπως /park/ και /e/ όπως /set/)

       Owen ought to go to Portsmouth in the morning.
       (/aw/ όπως /Paul/ και /oh/ όπως /cold/) 

5.      Προκειμένου να βιωθεί η διαφορά όπου το κλείσιμο των χειλέων και το στοματικό διάστημα δημιουργούν στον τόνο και την αντήχηση του φωνήεντος, χρησιμοποιήστε τον ήχο /woo/ για να μιμηθείτε τον ήχο του αέρα. Χρησιμοποιήστε μεταβαλλόμενες θέσεις των χειλιών και του σαγονιού για να δημιουργήσετε έναν αυξημένο και μειωμένο ρυθμό. Βρείτε τους πιθανούς υψηλότερους και χαμηλότερους τόνους σε αυτό το φωνήεν.

6.      Χρησιμοποιώντας την αναπνοή μόνο, αναπνεύστε μέσω των ακόλουθων φωνηέντων και ακούστε τον τόνο που παράγεται:
/oo/ as in cool
 /u/ as in would
 /oh/ as in cold
 /aw/ as in Paul
/o/ as in hot
/ah/ as in park
/u/ as in hut
/er/ as in curl
/e/ as in set
/ay/ as in make
/i/ as in it
/ee/ as in sea


7.      Προσπαθήστε να επιτύχετε τα ίδια φωνήεντα με σφιχτότερα ή χαλαρότερα χείλη. Ακούστε την αλλαγή στην ποιότητα που αυτό μεταδίδει στα φωνήεντα. 

8.      Δοκιμάστε την ίδια άσκηση, αλλά αυτή τη φορά με υψηλότερη ή χαμηλότερη θέση της γλώσσας. Επιστρέψτε στη μορφή όπου το άτομο νιώθει ότι είναι αποτελεσματικότερο. Θυμηθείτε τη θέση και προσπαθήστε να την χρησιμοποιήσετε ξανά.

            Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι οι διαφορετικές τοπικές προφορές θα παραγάγουν τους  διαφορετικούς ηχηρούς τόνους.

Όταν εργάζεστε για να αναπτύξετε συγκεκριμένη αντήχηση είναι σημαντικό να προσδιοριστεί η ιδιαίτερη ποιότητα που κάθε αντηχείο δίνει στη φωνή, έτσι δουλεύοντας για να αντιπαρατεθεί η στοματική με ρινική, η ρινική με φαρυγγική, η φαρυγγική με στοματική είναι πολύ σημαντική. Αυτό μπορεί να γίνει με καταγραφικό υλικό. Για τα άτομα που δεν μπορούν εύκολα να παραγάγουν την αντήχηση επιλεκτικά, η μίμηση των φωνών από το ραδιόφωνο και την τηλεόραση μπορεί να παρέχει μια χρήσιμη αφετηρία από την οποία να ξεκινήσει να εργάζεται. Αυτός ο τύπος άσκησης πρέπει πάντα να παραμείνει όσο το δυνατό απελευθερωμένη από άγχος. Όπως με οποιαδήποτε πτυχή της εργασίας της φωνής, η ακουστική, η κιναισθητική και η απτική ανατροφοδότηση, είναι σημαντική για να αναπτύξει τη συνειδητοποίηση στο άτομο.  



Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΑΝΑΠΝΕΥΣΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΥΝΕΧΕΙΑ

Διαβάστε επίσης το άρθρο: Ασκήσεις για χαλάρωση

Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΑΝΑΠΝΕΥΣΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Διαβάστε επίσης το άρθρο: Εισαγωγικές ασκήσεις αναπνοής



 

Μαρία Γκουγκούμη – Ειδική Παιδαγωγός
Αργυρώ Καραμπά – Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας
grafwnimata.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου