Πέμπτη 4 Ιουλίου 2013

Ασκήσεις για ποικιλία Τονισμού της φωνής



 

Χρησιμοποιώντας μόνο ‘ναι’ και ‘όχι’, προσπαθήστε να δώσετε διαφορετικές απαντήσεις.





 

1. Απαντήστε στην ερώτηση: ‘Είναι το αγαπημένο σας χρώμα το μπλε;’ Αποκριθείτε με ‘όχι’ για να αποδώσετε:

 

            Αμφιβολία                 ___  δεν είμαι βέβαιος.

            Βεβαιότητα                ___ βεβαίως όχι.

            Διασκέδαση       ___ δεν μπορώ να αντιμετωπίσω αυτήν την ερώτηση           σοβαρά.

            Πλήξη                        ___ τι ανόητη ερώτηση.

            Ενόχληση                   ___ γιατί ρωτάτε;

            Αποστροφή                ___ δεν μπορώ να σταθώ το χρώμα.

            Επερώτηση                 ___ γιατί, θα έπρεπε να είναι;

 

          Ελέγξτε τον τρόπο με τον οποίο η φωνή αλλάζει στoν τόνο και εναλλάσσεται στο ρυθμό σε αυτές   τις διαφορετικές απαντήσεις.

 

2.  Απαντήστε στην ερώτηση: ‘Είστε βέβαιοι πως ξέρετε τι να κάνετε;’

   Αποκριθείτε με ένα ‘ναι’ για να αποδώσετε:

   

     Περιφρόνηση               ___ φυσικά κάνω.

     Αβεβαιότητα                ___ όχι, όχι πραγματικά.

     Μακροχρόνιο βάσανο  ___ θα τρελαθώ αν ερωτηθώ ξανά.

     Καθορισμένο                ___ ναι, και τώρα πρέπει να πηγαίνω.

 

 

3. Δείτε με πόσους διαφορετικούς τρόπους οι ακόλουθες λέξεις μπορούν να ειπωθούν:

 

                   OH, πραγματικά, ειλικρινά

 

4. Χρησιμοποιήστε τις ημέρες της εβδομάδας, τους  μήνες του έτους έτσι ώστε να μεταβιβαστεί η σημασία για παράδειγμα:

 

(α)  Ζητήστε από ένα άτομο να εξηγήσει πώς θα ψήσει ένα κέικ, χρησιμοποιώντας μόνο τις ημέρες 

      της εβδομάδας ως λέξεις.

(β)  Ζητήστε από ένα άτομο να διδάξει ένα μάθημα γεωγραφίας, χρησιμοποιώντας: Ιανουάριος,

       Φεβρουάριος, Μάρτιος.

(γ)  Ζητήστε από ένα άτομο να πουλήσει φρούτα σε έναν πάγκο αγοράς, χρησιμοποιώντας το Α, Β, Γ.

(δ)  Ζητήστε από ένα άτομο να κάνει ένα κήρυγμα, χρησιμοποιώντας τους αριθμούς από ένα έως

       πέντε.

(ε)  Ζητήστε από ένα άτομο για να περιγράψει ένα έκτακτο περιστατικό, χρησιμοποιώντας τα

      επίθετα, το Smith, το Jones και White.

 

 

Είναι πολύ σημαντικό με όλες αυτές τις ασκήσεις το άτομο να έχει μια σαφή ιδέα για το τι θα ειπωθεί πριν ξεκινήσει.

 

5. Για να αναπτυχθεί αυτό περαιτέρω, είναι χρήσιμο να δουλευτεί με δύο ανθρώπους - ένας που υποβάλλει τις ερωτήσεις και ο άλλος που απαντά. Πάλι αυτό πρέπει να γίνει με ‘ψευδολέξεις’. Είναι σημαντικό και για τους δύο να χρησιμοποιούν τις ίδιες λέξεις και να έχουν μια ιδέα για το θέμα πριν ξεκινήσουν για παράδειγμα, μερικά από τα ακόλουθα θέματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν:

 

(α) Μια συζήτηση για τις διακοπές - προορισμός, τον καιρό, το ξενοδοχείο μπορεί να αναφερθεί.

(β) Δύο μακροχρόνιοι φίλοι συναντιούνται μετά από κάποιο χρονικό διάστημα.

(γ)  Μεταφορά ενός τραυματισμένου ζώου στον κτηνίατρο

(δ)  Συζητώντας για μια τηλεοπτική ‘σαπουνόπερα’.

(ε)  Επιστροφή ενός ελαττωματικού αντικειμένου σε ένα κατάστημα και διατύπωση παραπόνων στο

       διευθυντή.

 

Δουλεύοντας πάνω σε ποικιλία θεμάτων, είναι ουσιαστικό πάντα να υπάρχει ένα όργανο καταγραφής έτσι ώστε να καταγράφονται οι ασκήσεις και να επιτρέπεται στο άτομο να αξιολογήσει και να παρακολουθήσει την πρόοδο και την αλλαγή.

 

6. Η εργασία με το μελόδραμα και η χρησιμοποίηση των αποσπασμάτων από το μελόδραμα είναι ένας πολύ αποτελεσματικός τρόπος για την ανάπτυξη και τη διαπλάτυνση της έκτασης, της προσωδίας, της παύσης και του ρυθμού. Είναι σημαντικό για ένα άτομο ή μια ομάδα να πλησιάσουν την εργασία για το μελόδραμα με μια εύθυμη συμπεριφορά. Είναι εξίσου σημαντικό το περιβάλλον που δημιουργείται να είναι θετικό στο οποίο κάθε άτομο να αισθάνεται ελεύθερο να πειραματιστεί και να ρισκάρει.

                Οι χαρακτήρες μπορούν να παιχτούν από έναν αριθμό διαφορετικών ανθρώπων, ή, πράγματι,

         ένα άτομο μπορεί να δοκιμάσει όλα τα μέρη. Το μελοδραματικό κείμενο θα επιτρέψει στα άτομα να

         πάνε ‘πέρα από την κορυφή’ φωνητικά, δοκιμάζοντας την ποικιλία της έκτασης και της έντασης της

         φωνής. Βαθμιαία η υπερβάλλουσα φωνητική έκταση μπορεί να πέσει, αλλά η εμπειρία της

         ποικιλίας παραμένει.

               Με το μελόδραμα οι λέξεις μπορούν να συνοδευτούν από χειρονομία, η οποία φέρνει μια

         πρόσθετη διάσταση στην άσκηση και για μερικά άτομα είναι μια σημαντική πηγή ενέργειας.

 

7. Προσπαθήστε να βρείτε μια φυσική πράξη για να εκφραστεί η δυναμική των λέξεων. Καταστήστε αυτό πιο έντονα από ότι συναντάται στην καθημερινότητα και προσπαθήστε να μην είστε πεζοί. Μαζί με τις λέξεις, μιμηθείτε και τη χειρονομία οπουδήποτε είναι δυνατόν.

 

8. Προσπαθήστε να τραγουδήσετε το κείμενο σαν να είναι μια οπερέτα. Σημειώστε πώς τα φωνήεντα μακραίνουν, η ομιλία γίνεται περισσότερο μελωδική και η έκταση αυξάνεται εντυπωσιακά. Είναι πάντα σημαντικό να παρακολουθείται η υποστήριξη και η ικανότητα αναπνοής με το τραγούδι και να αποφεύγονται σημεία έντασης ή καταναγκασμού της φωνής.

 

9. Μεταφέρετε την παραπάνω άσκηση από τραγούδι σε ομιλία, προσπαθώντας να βρείτε μια παρόμοια μελωδική ποιότητα. Ενσωματώστε τη χειρονομία και χρησιμοποιήστε αυτό για να ενισχύσετε τη φώνηση. Μπορεί να είναι αρμόζον για βαθμολογήστε αυτήν την άσκηση έτσι ώστε να έχει τρία ευδιάκριτα στάδια: (1) τραγούδι, (2) μελοδραματική ομιλία με ένα ποιοτικό τραγούδι και (3) ομιλία με  περισσότερη μελωδία από τη συνηθισμένη.

 

Σε όλες αυτές τις ασκήσεις ο έλεγχος και η ικανότητα της αναπνοής είναι ζωτικής σημασίας αλλά το άτομο πρέπει να υποβοηθηθεί έτσι ώστε να μην ‘ξεφύγει’ φωνητικά. Διατηρήστε την εύκολη φώνηση πάντα.    




Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΑΝΑΠΝΕΥΣΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΥΝΕΧΕΙΑ

Διαβάστε επίσης το άρθρο: Ασκήσεις για χαλάρωση

Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΑΝΑΠΝΕΥΣΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Διαβάστε επίσης το άρθρο: Εισαγωγικές ασκήσεις αναπνοής

Διαβάστε επίσης το άρθρο: Ασκήσεις για Αντήχηση
 
 
Μαρία Γκουγκούμη – Ειδική Παιδαγωγός
Αργυρώ Καραμπά – Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας
grafwnimata.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου