Δεν είναι
ασυνήθιστο για τα παιδιά με την παιδική απραξία να στηρίζονται στα σύμβολα, την
οδηγία, ή τη μίμηση για να γίνουν αντιληπτά τα σημεία τους. Μερικά μπορούν να
είναι αρκετά δημιουργικά, ακόμη και να χρησιμοποιήσουν τα δικά τους
ιδιοσυντακτικά σύμβολα για να πουν κάποια πρόταση ή ακόμα και ιστορίες. Πολλά
μπορούν να συνδυάσουν τις προφορικές λέξεις (ή προσπάθειες να πουν μια λέξη) με
χειρονομίες ή σύμβολα.
Κατά συνέπεια, η χρήση οποιουδήποτε από τα παρακάτω
πρέπει να τεκμηριωθεί:
1. Ενιαία
φυσική χειρονομία (π.χ., χέρια που σηκώνονται για την έκφραση “Σήκωσε με”).
2. Συνδυασμός
φυσικών χειρονομιών (π.χ., το σημείο στο γραφείο, ύστερα σηκώνει τα χέρια
“Σήκωσε με να δω μέσα στο γραφείο”).
3. Συνδυασμός
φυσικής χειρονομίας, την προσπάθεια εκφοράς λέξης (π.χ., "μπαμπάκα"
συν κτύπημα του ποδιού στο πάτωμα το οποίο δηλώνει ότι ο πατέρας πρέπει να
καθίσει εκεί).
4. Ιδιοσυγκρασικά
σύμβολα, δηλαδή χειρονομίες που παίρνουν συγκεκριμένη έννοια για το παιδί
(π.χ., να κάνει γύρω-γύρω το χέρι για να ζητήσει από τον ενήλικα να τον σηκώσει
και να τον κάνει γύρω-γύρω).
5. Συμβατικά
σημάδια (π.χ., ενώνει μαζί τα χέρια κα παρακαλάει για “περισσότερο”).
6. Συνδυασμοί των ανωτέρω.
Ο πίνακας 2-6 μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να
τεκμηριώσει τις επικοινωνιακές
προθέσεις (η έννοια που το παιδί προσπαθεί να μεταβιβάσει) και τα επικοινωνιακά μέσα (ο τρόπος που προσπαθεί να το
μεταβιβάσει). Για κάθε επικοινωνιακή πρόθεση που παρατηρείται, ο λογοθεραπευτής
πρέπει να σημειώσει τον τρόπο με τον οποίο το παιδί μεταβίβασε αυτήν την έννοια
φωνητικά (με βάβισμα, έναν διαπεραστικό ήχο, μια προφορική λέξη, κλπ....) ή
μη-φωνητικά (με σύμβολα, εκφράσεις του προσώπου, κινήσεις του σώματος,
χειρονομίες κλπ....).
Πίνακας 2-6. Επικοινωνιακές
προθέσεις και επικοινωνιακή μορφή μέσων
Επικοινωνιακή πρόθεση
Φωνητικά μέσα
Μη-φωνητικά μέσα
Χαιρετισμός
_______________________________________________________________________________________________________
Φώναξε κάποιον
___________________________________________________________________________________________________
Αίτημα
(ενέργεια)___________________________________________________________________________________________________
Αίτημα (απάντηση)__________________________________________________________________________________________________
Διαμαρτυρία
_______________________________________________________________________________________________________
Περιγραφή μιας λέξης (χαρακτηρισμός)_________________________________________________________________________________
Επανάληψη ή μίμηση
_______________________________________________________________________________________________
Παίρνει πρωτοβουλία για κάποια δραστηριότητα ή
διάλογο
_________________________________________________________________
Συζήτηση_____________
____________________________________________________________________________________________
Διατηρεί ένα θέμα στη συζήτηση_______________________________________________________________________________________
Περιγραφική ικανότητα
______________________________________________________________________________________________
Παιχνίδι Ρόλων_____________________________________________________________________________________________________
Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η
ΑΠΡΑΞΙΑ;
Διαβάστε επίσης το άρθρο: Απραξία
Ενηλίκων εναντίον Απραξία Παιδιών
Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΔΙΑΦΟΡΙΚΗ
ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΑΠΡΑΞΙΑΣ
Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΠΡΟΓΝΩΣΗ
ΑΠΡΑΞΙΑΣ
Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΑΠΡΑΞΙΑΣ
Διαβάστε επίσης το άρθρο: Πεδία για
Εκτίμηση Που Μπορεί να Είναι Ενδεικτικά της Απραξίας
Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΘΕΡΑΠΕΙΑ
ΑΠΡΑΞΙΑΣ
Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΙΕΡΑΡΧΙΑ ΤΗΣ
ΦΩΝΟΤΑΚΤΙΚΗΣ (ΣΕ ΣΥΛΛΑΒΕΣ ΚΑΙ ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟ ΛΕΞΗΣ) ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ ΤΗΣ ΑΠΡΑΞΙΑΣ
Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου