Τετάρτη 24 Ιουλίου 2013

Μη-φωνητικά επικοινωνιακά μέσα στην παιδική απραξία




Δεν είναι ασυνήθιστο για τα παιδιά με την παιδική απραξία να στηρίζονται στα σύμβολα, την οδηγία, ή τη μίμηση για να γίνουν αντιληπτά τα σημεία τους. Μερικά μπορούν να είναι αρκετά δημιουργικά, ακόμη και να χρησιμοποιήσουν τα δικά τους ιδιοσυντακτικά σύμβολα για να πουν κάποια πρόταση ή ακόμα και ιστορίες. Πολλά μπορούν να συνδυάσουν τις προφορικές λέξεις (ή προσπάθειες να πουν μια λέξη) με χειρονομίες ή σύμβολα.


Κατά συνέπεια, η χρήση οποιουδήποτε από τα παρακάτω πρέπει να τεκμηριωθεί:
1.    Ενιαία φυσική χειρονομία (π.χ., χέρια που σηκώνονται για την έκφραση “Σήκωσε με”).
2.    Συνδυασμός φυσικών χειρονομιών (π.χ., το σημείο στο γραφείο, ύστερα σηκώνει τα χέρια “Σήκωσε με να δω μέσα στο γραφείο”).
3.    Συνδυασμός φυσικής χειρονομίας, την προσπάθεια εκφοράς λέξης (π.χ., "μπαμπάκα" συν κτύπημα του ποδιού στο πάτωμα το οποίο δηλώνει ότι ο πατέρας πρέπει να καθίσει εκεί).
4.    Ιδιοσυγκρασικά σύμβολα, δηλαδή χειρονομίες που παίρνουν συγκεκριμένη έννοια για το παιδί (π.χ., να κάνει γύρω-γύρω το χέρι για να ζητήσει από τον ενήλικα να τον σηκώσει και να τον κάνει γύρω-γύρω).
5.    Συμβατικά σημάδια (π.χ., ενώνει μαζί τα χέρια κα παρακαλάει για “περισσότερο”).
6.    Συνδυασμοί των ανωτέρω.
Ο πίνακας 2-6 μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να τεκμηριώσει τις επικοινωνιακές  προθέσεις (η έννοια που το παιδί προσπαθεί να μεταβιβάσει) και  τα επικοινωνιακά μέσα  (ο τρόπος που προσπαθεί να το μεταβιβάσει). Για κάθε επικοινωνιακή πρόθεση που παρατηρείται, ο λογοθεραπευτής πρέπει να σημειώσει τον τρόπο με τον οποίο το παιδί μεταβίβασε αυτήν την έννοια φωνητικά (με βάβισμα, έναν διαπεραστικό ήχο, μια προφορική λέξη, κλπ....) ή μη-φωνητικά (με σύμβολα, εκφράσεις του προσώπου, κινήσεις του σώματος, χειρονομίες κλπ....).



Πίνακας 2-6.  Επικοινωνιακές προθέσεις και επικοινωνιακή μορφή μέσων


 

Επικοινωνιακή πρόθεση                                                                  Φωνητικά μέσα                                            Μη-φωνητικά μέσα


 

Χαιρετισμός _______________________________________________________________________________________________________

Φώναξε κάποιον ___________________________________________________________________________________________________

Αίτημα (ενέργεια)___________________________________________________________________________________________________

Αίτημα (απάντηση)__________________________________________________________________________________________________

Διαμαρτυρία _______________________________________________________________________________________________________

Περιγραφή μιας λέξης (χαρακτηρισμός)_________________________________________________________________________________

Επανάληψη ή μίμηση _______________________________________________________________________________________________

Παίρνει πρωτοβουλία για κάποια δραστηριότητα ή διάλογο  _________________________________________________________________

Συζήτηση_____________ ____________________________________________________________________________________________

Διατηρεί ένα θέμα στη συζήτηση_______________________________________________________________________________________

Περιγραφική ικανότητα ______________________________________________________________________________________________

Παιχνίδι Ρόλων_____________________________________________________________________________________________________


Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΑΠΡΑΞΙΑ;


Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΔΙΑΦΟΡΙΚΗ ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΑΠΡΑΞΙΑΣ

Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΠΡΟΓΝΩΣΗ ΑΠΡΑΞΙΑΣ

Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΑΠΡΑΞΙΑΣ


Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΑΠΡΑΞΙΑΣ




Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου