Σάββατο 13 Ιουλίου 2013

ΔΙΑΦΟΡΙΚΗ ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΑΠΡΑΞΙΑΣ






    Είναι σημαντικό να διαχωρίσεις τις διαφορές ανάμεσα στα κοινά συμπτώματα της διαταραχής και τα ειδικά συμπτώματα όπου διαφοροποιούν τα άτομα με την μία διαταραχή από τα άτομα με την άλλη διαταραχή. Ένα σημαντικό αίνιγμα σε αυτήν την διαταραγμένη περιοχή είναι η προσπάθεια να διαφοροποιηθεί η απραξία παιδικής ηλικίας από

(άλλες) φωνολογικές διαταραχές, παρά το γεγονός ότι εκεί υπάρχει μικρή συμφωνία για το τι ακριβώς συμπτώματα είναι. Σε μερικές μελέτες, κύρια χαρακτηριστικά (π.χ, δυσκολίες στην διαδοχοκίνηση ή στους εναλλασσόμενους επαναλαμβανόμενους στόχους κινήσεων) λαμβάνεται για να είναι σφραγίδες της αναταραχής και χρησιμοποιείται ως κριτήρια επιλογής για να προσδιορίσει τα θέματα. Αυτά τα θέματα μελετώνται έπειτα για να καθορίσουν ποια άλλα συμπτώματα μοιράζονται. Τα αποτελέσματα τέτοιων μελετών προσδιορίζουν τα συμπτώματα που τείνουν να ομο-εμφανιστούν με τα κριτήρια επιλογής θεμάτων του ερευνητή. Δυστυχώς, δεν ξέρουμε εάν τα ομο-εμφανιζόμενα συμπτώματα εμφανίζονται επίσης στην έλλειψη των κριτηρίων επιλογής. Όπως αναφέρεται πρόσφατα από τους McCabe, Rosenthal and McLeod (1998), «πολλά χαρακτηριστικά θεωρούνται ως διαγνωστικά για την αναπτυξιακή δυσπραξία και εμφανίζονται στα περισσότερα γενικότερα είδη διαταραγμένης ομιλίας» (σελ.105).  Ίσως οι πιο ενδεχομένως παραπλανητικές μελέτες είναι εκείνες στις οποίες μερικά παιδιά με διάγνωση της απραξίας συγκρίνονται με μια ομάδα φυσιολογικών παιδιών, με προσδιορισμένες διαφορές μεταξύ των ομάδων που λαμβάνονται ως διαφορικά διαγνωστικά συμπτώματα της απραξίας (π.χ., Marion, Sussman, Marquardt, 1993, Marquardt, Sussman, Snow & Jacks, το 2002).Τέτοια συμπτώματα μπορούν στην πραγματικότητα να είναι χαρακτηριστικά των παιδιών με φωνολογικές διαταραχές γενικά, παρά συγκεκριμένα στα παιδιά με απραξία. Σε άλλες μελέτες, τα θέματα επιλέγονται βασισμένα σε μια διάγνωση της απραξίας από έναν παθολόγο λόγου και ομιλίας που δεν συνδέεται με τη μελέτη με οποιοδήποτε άλλο τρόπο.
 
    Τέτοιες υπαγόμενες ομάδες είναι πολύ πιό ετερογενείς και τα αποτελέσματα είναι εμφανώς πιο μικτά. Η πιο αναλυτική μελέτη αυτού για τον τύπο αυτό ήταν αυτή που περιγράφτηκε από τους Shriberg, Aram και Kwiakowski (1997). Σε τρία διαφορετικά δείγματα παιδιών με απραξία, διαπίστωσαν ότι περίπου το 50% των παιδιών σε κάθε δείγμα εκφράζουν περιορισμένη ίση πίεση, μια μορφή μονής έντασης (μονοφωνία, μονοτονία) σε συλλαβές και σε λέξεις όπου αυτό κάνει πολύ ρομποτικούς τους ήχους της ομιλίας. Τα παιδιά της μελέτης αυτής άλλοτε εκφράζουν αυτήν την μορφή του λόγου συχνά άλλοτε πολύ σπάνια. Τα περιστατικά να κατανεμηθούν σε δύο ομάδες που έδρευσαν πάνω σε αυτό το μέτρο. Αυτή ήταν η μόνη άποψη για την ομιλία των παιδιών που διαγνώσθηκαν με απραξία που διαφοροποιεί σοβαρά το 50% από τα παιδιά με καθυστέρηση ομιλίας. (Κανένα σύμπτωμα δεν μπόρεσε σοβαρά να διαφοροποιήσει το άλλο 50%  των περιστατικών με πιθανή απραξία από την ομάδα με την καθυστερημένη ομιλία). O Shilberg και οι συνεργάτες του προτείνουν ότι η περιορισμένη ίση πίεση θεωρείται ως η καλύτερη διαθέσιμη διαφορική διάγνωση κριτηρίου της ΠΑΛ. Εντούτοις, οι ηλικίες σε αυτήν την μελέτη ήταν από 3 έως σχεδόν 15 ετών. Είναι πιθανό, ότι στο ελάχιστο αυτών των παιδιών, η μορφή της περιορισμένης ίσης πίεσης ήταν μια αντισταθμιστική στρατηγική για την παραγωγή μεμονωμένων ήχων και συλλαβών σωστά εις βάρος της προσωδίας. Ο Shilberg έχει παρατηρήσει τρία παιδιά με απραξία όπου έχουν αναπτύξει ένα περιορισμένο ίσο σχέδιο πίεσης κατά τη διάρκεια του χρόνου ,ενδεχομένως ως αποτέλεσμα της θεραπείας που εστιάζει πάρα πολύ στους ήχους ή ως αποτέλεσμα της κατάρτισης στην οποία το παιδί είχε ενθαρρυνθεί για να μετρήσει τις συλλαβές με έναν ρυθμικό, μονοτονικό, μονής έντασης τρόπο.
    Κατά την διάρκεια της μελέτης, H Velleman χορηγεί ένα μεγάλο τμήμα των δοκιμών σε μια ομάδα παιδιών με μέτρια-σοβαρά φωνολογικά ελλείμματα. Η διάγνωση των μεμονωμένων παιδιών είναι τυφλή (εάν καθένας τους έχει χαρακτηρίσει "απραξικούς").  Το σχέδιό της είναι να χρησιμοποιήσει την ανάλυση των συμπλεγμάτων για να προσδιορίσει τις ομάδες συμπτωμάτων που διαφοροποιούν μερικά από τα παιδιά αυτά από άλλα. Συγκεκριμένα, ελπίζει να καθορίσει εάν μια υποομάδα περιστατικών της θα ξεχωρίσει από άλλες όσον αφορά οποιαδήποτε από τα χαρακτηριστικά που αποδίδονται συνήθως στην απραξία ομιλίας παιδικής ηλικίας. Αυτός ο τύπος μελέτης απαιτείται απελπισμένα για να αποφύγει την κυκλικότητα που μολύνει πολλές άλλες μελέτες της παιδικής απραξίας.
    Η τρέχουσα "κατάσταση προόδου" είναι μακριά από μια δοκιμή-και-αληθινή συνταγή: κανένα ιδιαίτερο σύμπτωμα δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να προσδιοριστεί η ΠΑΛ. Μάλλον, μια λεπτομερής αξιολόγηση της ομιλίας του παιδιού και της γλώσσας σε ποικίλα δυναμικά πλαίσια επικοινωνίας απαιτούνται ώστε να προσδιορίσουν ένα πλάνο των συμπτωμάτων σύμφωνα με την διαταραχή. Το ιδιαίτερο προφίλ κάθε παιδιού είναι πιθανό να αλλάξει εμφανώς καθώς το παιδί ωριμάζει μέσα από την παρέμβαση. Εάν η διάγνωση είναι κατάλληλη, εν τούτοις, κάθε νέο πλάνο των συμπτωμάτων πρέπει να συνεχίσει να είναι σύμφωνο με μια διάγνωση της ΠΑΛ. 


Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΑΠΡΑΞΙΑ;


Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΠΡΟΓΝΩΣΗ ΑΠΡΑΞΙΑΣ

Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΑΠΡΑΞΙΑΣ



Διαβάστε επίσης το άρθρο: ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΑΠΡΑΞΙΑΣ






Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr




0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου