Στα άτομα με βαριά νοητική υστέρηση το επίπεδο των
γνωστικών δεξιοτήτων είναι χαμηλότερο του 20-25 (ΑΡΑ 1994b) και οι δυσκολίες
προσαρμογής
είναι σοβαρές. Αναγνωρίζεται σε ποσοστό 1-2% του συνόλου των ατόμων
με νοητική υστέρηση. Στις περισσότερες περιπτώσεις εντοπίζονται συγκεκριμένοι
οργανικοί παράγοντες, συνυπάρχουν κι άλλες αναπτυξιακές ή οργανικές διαταραχές,
καθώς και προβλήματα κινητικότητας, επιληψία, βλάβες της όρασης ή της ακοής. Το
ποσοστό συνύπαρξης σοβαρών και πολλαπλών αναπηριών αυξάνει, καθώς μειώνεται το
επίπεδο των γνωστικών
δεξιοτήτων (De Jong 1985). Η κατανόηση και η χρήση του λόγου περιορίζεται σε
απλές χειρονομίες και η προσαρμοστική λειτουργικότητα ποικίλλει. Ωστόσο, κάποια
άτομα κατακτούν οπτικοχωρικές δεξιότητες, σε κάποιο βαθμό. Το παιδί ή ο
ενήλικας μπορεί να συμμετέχει σε απλές ρουτίνες της καθημερινής ζωής, με
επίβλεψη και καθοδήγηση. Η ανάγκη για αυστηρά δομημένο περιβάλλον, συνεχή
καθοδήγηση, εκπαίδευση σε τομείς αυτοεξυπηρέτησης και δεξιότητες επικοινωνίας,
είναι μεγάλη.
Μαρία
Γκουγκούμη – Ειδική Παιδαγωγός
Αργυρώ
Καραμπά – Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας
grafwnimata.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου