Κατά τη διάρκεια της
προσχολικής ηλικίας, τα παιδιά βιώνουν δομημένο χρόνο που ταυτόχρονα μπορεί να
γίνει διασκεδαστικός και εκπαιδευτικός. Μαθαίνουν πώς να συνδέονται με τους
συνομηλίκους τους, πώς να ακολουθούν οδηγίες και πως να χρησιμοποιούν ένα
πρόγραμμα: όλες αυτές οι δεξιότητες θα τους προετοιμάσουν για το σχολείο. Για
τα παιδιά με ειδικές ανάγκες, υπάρχουν ορισμένες προ-σχολικές δραστηριότητες
που λειτουργούν ιδιαίτερα καλά και τα βοηθούν να συγκεντρώνονται και να μαθαίνουν ενεργά. Εδώ είναι πέντε
προτάσεις που βοηθούν τα παιδιά με ειδικές ανάγκες, τόσο μέσα στην τάξη όσο και
στο σπίτι, να λάβουν τα μέγιστα από τις μαθησιακές τους εμπειρίες.
1. Αισθητηριακοί Πίνακες
Οι αισθητηριακοί πίνακες
προσφέρουν έναν πλούτο παροχών για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες. Η συμμετοχή σε
αισθητηριακές εμπειρίες όπως το ψάξιμο με τα δάχτυλά μέσα σε ρύζι ή το ρίξιμο
νερού μπορεί να αποσπάσει την προσοχή και να ηρεμήσει ένα παιδί που νιώθει υπερ-διέγερση
ή άγχος. Προάγει την αυτό-ανακάλυψη και ενθαρρύνει το παιδί να εξερευνήσει νέες
υφές που με τη σειρά τους στηρίζει την κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη.
Προσφέροντας υφές όπως τα
ξερά φασόλια, η άμμος ή οι μπάλες βαμβακιού προωθούν το συντονισμό
ματιού-χεριού και δίνει την ευκαιρία στο παιδί να τσιμπήσει με ένα τσιμπιδάκι, να
κρατήσει και να ενισχύσει τις λεπτές κινητικές ικανότητες του. Καθώς τα παιδιά ανακαλύπτουν
νέες υφές και αντικείμενα, τείνουν να έχουν μια λεκτική απάντηση. Η συμμετοχή
τους σε δραστηριότητες αφής στο τραπέζι είναι πολύ καλός τρόπος για να
εργαστούν για την ανάπτυξη της ομιλίας τους.
2. Ώρα για παιχνίδι στους εξωτερικούς χώρους
Το παιχνίδι σε εξωτερικούς
χώρους αποτελεί τόνωση για τα παιδιά
όλων των δυνατοτήτων, ειδικά για εκείνα που χρειάζονται μια μικρή επιπλέον
βοήθεια για την ανάπτυξη των αδρών κινητικών δεξιοτήτων. Όταν τα παιδιά συμμετέχουν σε παιχνίδια εξωτερικού χώρου, φροντίστε τα παιχνίδια
να προάγουν ολόκληρη την κίνηση του σώματος και την ισορροπία, διδάσκοντας ταυτόχρονα
στα παιδιά να ακολουθούν οδηγίες και να εστιάζουν την προσοχή τους.
Οι πολλές επιλογές για το
ελεύθερο παιχνίδι είναι πάρα πολύ σημαντικές. Όταν χορηγείται κιμωλία για
σχεδιασμό στο πεζοδρόμιο και εξοπλισμός εξωτερικών χώρων, όπως μπάλες και
στεφάνια χούλα χουπ, τα παιδιά θα συμμετέχουν και θα βελτιώσουν τις αδρές
κινητικές δεξιότητες τους, χωρίς καν να το συνειδητοποιούμε.
3. Γιόγκα για παιδιά
Η γιόγκα είναι μια πρακτική
που ισορροπεί το μυαλό και το σώμα. Αν και η γιόγκα γενικά πιστεύεται ότι είναι
μια πρακτική για τους ενήλικες, τα παιδιά μπορούν να ωφεληθούν σημαντικά από
αυτήν επίσης. Με την πρακτική, τα παιδιά που δυσκολεύονται να καθίσουν μπορούν
να μάθουν την αυτο-ρύθμιση και την αυτο-καταπράυνση χρησιμοποιώντας την κίνηση
και την αναπνοή για να ηρεμήσουν τον εαυτό τους. Επίσης, βοηθά να χτιστεί η
αυτογνωσία του σώματος και η συναισθηματική κατάσταση.
Πολλές κινήσεις γιόγκα έχουν
το όνομά τους από τα ζώα, έτσι είναι εύκολο να ενσωματώσουν τα βιβλία ιστορίας με
τις στάσεις και να κάνουν την άσκηση πιο διασκεδαστική. Τα παιδιά μπορούν να
γλιστρούν σαν τα φίδια ή να βρυχώνται σαν άγρια λιοντάρια, ενώ όλα μαθαίνουν πώς να
επικεντρώνονται σε μια πόζα. Εδώ είναι ένα παράδειγμα:
Κίνηση βάτραχος
·
Καθίστε οκλαδόν στο πάτωμα, ισορροπώντας
στις μύτες των ποδιών σας με τα γόνατα να εξαπλώνονται ευρέως χώρια.
Τοποθετήστε τα χέρια στο πάτωμα ανάμεσα στα πόδια σας.
·
Εισπνεύστε.
·
Καθώς εκπνέετε, ισιώστε τα πόδια σας και κουνήστε
το κεφάλι σας προς τα γόνατά σας.
·
Επιστροφή στην οκλαδόν θέση και επαναλάβετε.
4. Φωτεινά Κουτιά
Ένα φωτεινό κουτί είναι διασκεδαστικό
και μαγευτικό για όλα τα παιδιά, αλλά κυρίως βοηθά στη βελτίωση της συγκέντρωσης
προσοχής των παιδιών με ειδικές ανάγκες. Τα παιδιά μπορούν να περάσουν ώρες με
ένα φωτεινό κουτί, ασκώντας τις κινητικές δεξιότητες τους, τη δημιουργία φωτίζοντας
μοτίβα και εικόνες με έντονα χρώματα σε διαφανή σχήματα. Ακόμα καλύτερα, αυτό
το φωτεινό κουτί που μπορεί να φτιαχτεί στο σπίτι λειτουργεί στο σπίτι ή στην
τάξη. Βεβαιωθείτε ότι υπάρχουν άφθονα πολύχρωμα διαφανή στοιχεία στο κουτί,
όπως η διακόσμηση με πέτρες, τα πλαστικά μπλοκ και ακόμη και χρωματιστό αλάτι.
Υλικά:
·
2 σειρές από χριστουγεννιάτικα λαμπάκια ή button lights
·
μεγάλα φύλλα χαρτιού αντιγραφής
·
ταινία
Για τη συναρμολόγηση:
Κολλήστε στο εσωτερικό του
καπακιού αποθήκευσης χαρτί αντιγραφής. Αυτό θα συμβάλει στη δημιουργία ομοιόμορφης
κατανομής του φωτός. Ανοίξτε μια μικρή τρύπα στη γωνία του κουτιού για να
μπορείτε να συνδέσετε τα φωτάκια στην πρίζα. Υπάρχουν και λαμπάκια που
λειτουργούν με μπαταρία. Κανονίστε ομοιόμορφα τον πυθμένα του κάδου.
Τοποθετήστε το καπάκι στην κορυφή του κουτιού και συνδέστε τα φώτα. Το αποτέλεσμα θα είναι αυτό:
5. Ώρα μουσικής σε κύκλο
Η μουσική ενεργοποιεί κάθε
υποσύστημα του εγκεφάλου, συμπεριλαμβανομένων περιοχών που ρυθμίζουν το
συναίσθημα και τα κίνητρα. Ορίστε συγκεκριμένη χρονική στιγμή για να καθίσουν
μαζί και να κάνουν τη μουσική σε ένα κύκλο επιτρέποντας στα παιδιά να συνδεθούν
μεταξύ τους και δίνοντας του μια αίσθηση του ανήκειν σε μια ομάδα.
Η ώρα της μουσικής μπορεί
να είναι ιδιαίτερα επωφελής για τα παιδιά που είναι μη-λεκτικά. Γι 'αυτά, η
μουσική μπορεί να είναι ένας τρόπος για να εκφραστούν και να αλληλεπιδράσουν με
τους συνομηλίκους τους. Κατά τη διάρκεια του κύκλου, δώστε στα παιδιά όργανα,
όπως αναδευτήρες αυγών, καμπάνες ή παιχνίδι τύμπανα. Ενθαρρύνετε τα παιδιά να
κάνουν θόρυβο με τα όργανα τους και να κινήσουν τα σώματά τους για τη μουσική.
Τραγουδήστε τραγούδια που ενσωματώνουν το όνομα του κάθε παιδιού, έτσι ώστε ο
καθένας να αισθάνεται σαν να έχει έναν αυτόνομο ρόλο στη δραστηριότητα.
Επιπλέον, ενσωματώστε τη
μουσική σε άλλες δραστηριότητες της ημέρας. Τραγουδήστε τραγούδια, ενώ καθαρίζετε
το σπίτι και όταν αλλάζετε δραστηριότητες, όπως ο υπνάκος ή η ώρα του σνακ.
Διαβάστε επίσης το άρθρο 5 ΤΡΟΠΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΕΤΑΤΡΕΨΕΤΕ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΕΝΟΣ ΒΙΒΛΙΟΥ ΣΕ ΜΙΑ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ
Διαβάστε επίσης το άρθρο 5 ΤΡΟΠΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΕΤΑΤΡΕΨΕΤΕ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΕΝΟΣ ΒΙΒΛΙΟΥ ΣΕ ΜΙΑ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ
Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου