Παρασκευή 4 Απριλίου 2014

ΕΡΕΘΙΣΜΑ ΣΤΟΜΑΤΙΚΗΣ ΚΟΙΛΟΤΗΤΑΣ



Οι δραστηριότητες που ακολουθούν και όλες οι παθητικές ασκήσεις μπορούν ίσως να εισαχθούν σε όλα τα γνωστικά και ηλικιακά επίπεδα. Για τον μαθητή που είναι στοματικά υπερευαίσθητος, το ερέθισμα στη στοματική κοιλότητα θα μειώσει τη δυσφορία στην αφή των φαγητών.

Επίσης θα μειώσει το υπερβολικό αντανακλαστικού εμετού. Για αυτούς τους μαθητές, αυτό το ερέθισμα θα αυξήσει την στοματική αίσθηση και την μυϊκή δράση. Με αυτό τον τρόπο βελτιώνεται η σίτιση, η άρθρωση και η αντήχηση.
·         Χρησιμοποιήστε ένα thoothette, γάζα, και/ ή μια οδοντόβουρτσα με απαλή σκληρή τρίχα για να κάνετε μασάζ στα εσωτερικά τοιχώματα των παρειών. Αν χρησιμοποιείτε thoothette, περιστρέψτε τη λαβή στο χέρι σας ώστε να δώστε ένα κυκλικό ερέθισμα στο εσωτερικό των παρειών. Από τις παρειές του ασθενή, κινηθείτε προς τα κάτω προς το χαμηλότερο σημείο των ούλων, προχωρήστε στο εξωτερικό ούλο με μια οδοντόβουρτσα.
Ή χρησιμοποιείστε τον δείκτη για να ασκήσετε σταθερή πίεση από μπροστά προς τα πίσω και αντίστροφα. Σταδιακά αυξήστε σε 5 φορές πάνω και πίσω.
·      Πάρτε το thoothette και ξεκινήστε από την κορυφογραμμή των φατνίων. Βουρτσίστε ή περιστρέψτε προς τα πίσω κατά μήκος της σκληρής υπερώας. Βαθμιαία αυξήστε το ερέθισμα στη μαλθακή υπερώα, όσο είναι ανεκτό. Όταν ο μαθητής μπορεί να ανεχθεί τον ερεθισμό του thoothette στη μαλθακή υπερώα περιστρέψτε το thoothette κάτω στο αριστερό ούλο και πίσω προς τη μέση. Επαναλάβετε στο δεξί ούλο. Σταματήστε απότομα στο αντανακλαστικό του εμετού.

Σταθερότητα του κεφαλιού και της γνάθου
Ο μαθητής πρέπει να ανταμείβεται για την κινητικότητα της γνάθου που οφείλεται στην έλλειψη κινητικότητας της γλώσσας. Η γλώσσα του ασθενή ίσως είναι χαλαρή ή να κινείται πολύ λίγο ενώ η γνάθος ανυψώνει και χαμηλώνει τη γλώσσα. Με τη σταθεροποίηση της γνάθου του μαθητή, είστε
σε θέση να αξιολογήσετε τις ικανότητες του μαθητή. Οι προτάσεις που ακολουθούν θα σας βοηθήσουν να σταθεροποιήσετε τη γνάθο του ασθενή και να απομονώσετε τη γλώσσα για μια σειρά ασκήσεων τόνωσης και ενίσχυσης.

Για να σταθεροποιηθεί το κεφάλι και η γνάθος:
·         Πιέστε τα κάτω χείλη με τον δείκτη.
·         Μετά, πιέστε τη γνάθο με το μεσαίο δάχτυλο, κρατώντας το στόμα του μαθητή ανοιχτό σε διάφορες θέσεις, σύμφωνα με το τέντωμα της κορυφής της γλώσσας.
·         Τοποθετείστε τον αντίχειρα πίσω από το πηγούνι του μαθητή για να πιάσετε τη γνάθο και στη συνέχεια να τη σταθεροποιήσετε. Αυτό επιτρέπει μια ανεξάρτητη κίνηση της γλώσσας (ανύψωση, εξώθηση, κίνηση προς το πλάι, και προς τα μέσα).
·         Ελέγξτε το πίσω μέρος του κεφαλιού με τον δείκτη και τον αντίχειρα στη βάση του λαιμού, καθώς ενώνει το κρανίο, περίπου 2 ίντσες πάνω από τα αφτιά. Όταν το κεφάλι του μαθητή στηρίζεται, χρησιμοποιείστε το άλλο σας χέρι να σταθεροποιήστε τη γνάθο, όπως περιγράφεται παραπάνω. Ίσως να χρειαστείτε ένα βοηθό για τη σταθεροποίηση του κεφαλιού.
·         Μπορείτε επίσης να στηρίξετε το κεφάλι του μαθητή σταθεροποιώντας τους αγκώνες του στο τραπέζι και έχοντας τη μια γροθιά κάτω από τη γνάθο για να την κρατάει σταθερά κλειστή.
·         Bite blocks
Τα bite blocks μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για τη σταθεροποίηση της γνάθου.

Ένα bite block χρησιμοποιείται για
·         Να σταθεροποιήσει και να διατηρήσει τη γνάθο σε μια επιθυμητή θέση, για να ενισχύσει και να αυξήσει το εύρος των κινήσεων της γλώσσας.
·         Να επιτρέψει την πρόσβαση στη στοματική κοιλότητα όταν δουλεύετε με μαθητές οι οποίοι εκδηλώνουν/ παρουσιάζουν ένα δυνατό αντανακλαστικό δαγκώματος.
·         Να αυξήσει το εύρος της κίνησης της γνάθου μέσω της βαθμιαίας αύξησης του μεγέθους του bite block.
·         Να ενδυναμώσει τη γνάθο του ασθενή δαγκώνοντας το bite block.

Για λόγους υγιεινής οι ασθενείς θα πρέπει να έχουν το δικό τους bite block. Καθαρίστε με σαπούνι και ζεστό νερό πριν χρησιμοποιήσετε τη συσκευή με τον ίδιο μαθητή στις επόμενες συνεδρίες.
Παραδείγματα με αντικείμενα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σαν bite blocks ή σταθερότητας της γνάθου:
·         Σύνολο ακρυλικού bite block
·         Γλωσσοπίεστρο
·         Η άκρη της οδοντόβουρτσας
·         Φελλοί- διάφορα μεγέθη φελλών βοηθούν για ένα ικανοποιητικό δάγκωμα και αντίσταση του φραγμού (βάλτε μια δαχτυλήθρα πάνω στο φελλό για να το κρατάει πιο εύκολα, για λόγους υγιεινής και για να αποφευχθεί η κατάποση σε περίπτωση που διαλυθεί ο φελλός).
·         Τυλιγμένη γάζα

Πότε χρησιμοποιείτε ένα bite block

1. Για να αυξηθεί βαθμιαία το άνοιγμα της γνάθου του ασθενή αρχίζοντας με ένα στενό αντικείμενο όπως ένα γλωσσοπίεστρο ή η άκρη της οδοντόβουρτσας.
Πριν και μετά από αυτή την άσκηση ζητήστε από τον
μαθητή να ανοίξει το στόμα του όσο το δυνατόν περισσότερο χωρίς Bite block, για να καθοριστεί ένα μέτρο και για να αξιολογείται η βελτίωση.
Σημειώστε την μυϊκή αντίσταση για το κάθε αντικείμενο καθώς τοποθετείτε λίγο μεγαλύτερα bite blocks, και σημειώστε ξανά την αντίσταση της γνάθου.
2. Για να σταθεροποιηθεί η γνάθος του μαθητή για τις ασκήσεις της γλώσσας, τοποθετήστε το Bite block ανάμεσα στους πάνω και κάτω κεντρικούς κοπτήρες. Συμβουλεύστε τον μαθητή να μην δαγκώσει το Bite block, αλλά να χαλαρώσει τα δόντια του πάνω στο block. Προετοιμάστε τις ασκήσεις της γλώσσας με διαλείμματα ενδιάμεσα για να ξεκουραστούν οι μυς της γνάθου. Ο μαθητής θα προσπαθήσει να κάνει τις ασκήσεις ενδυνάμωσης της γλώσσας χρησιμοποιώντας διάφορα μεγέθη Bite block, αυξάνοντας κάθε φορά το μέγεθος. Μετά, εξασκείστε τις επόμενες δυνατότητες εύρους και δύναμης της γλώσσας με και χωρίς το bite block.

3. Αν είναι πιθανό ένα αντανακλαστικό δαγκώματος, ιδιαίτερα στα παιδιά, τυλίξτε μια γάζα σε ένα κύλινδρο στο επιθυμητό πάχος και χρησιμοποιείστε το σαν bite block για νήπια και παιδιά.



Μαρία Γκουγκούμη – Ψυχολόγος – Ειδική Παιδαγωγός
Αργυρώ Καραμπά – Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας
http://grafwnimata.blogspot.gr/

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου