Κυριακή 11 Αυγούστου 2013

ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΓΛΩΣΣΙΚΩΝ ΑΝΕΠΑΡΚΕΙΩΝ






Τα γλωσσικά προβλήματα μπορούν να εμφανιστούν σε πολλούς τομείς. Για παράδειγμα, ακολουθεί μια λίστα με πιθανά προβλήματα που παρατηρούνται σε παιδιά με γλωσσικές δυσλειτουργίες:






  • Περιορισμένη ικανότητα στην κατανόηση της ομιλούμενης γλώσσας,
  • Κατώτερες ακουστικές ικανότητες,
  • Περιορισμένη κατανόηση της σημασίας των λέξεων και των νοημάτων γενικότερα,
  • Περιορισμένη χρήση ή έλλειψη χρήσης μορφολογικών στοιχείων της γλώσσας,
  • Περιορισμένη χρήση των δομών των προτάσεων (περιορισμένη απόδοση στην σύνταξη)
  • Ακατάλληλη χρήση της γλώσσας,
  • Ελλιπής χρήση της γλώσσας που έχει μάθει,
  • Περιορισμένη ικανότητα συνομιλίας,
  • Περιορισμένη ικανότητα στην αφήγηση εμπειριών.

Επιπρόσθετα, μερικά γλωσσικά-διαταραγμένα παιδιά επίσης παρουσιάζουν:
  • Περιορισμένες γνωστικές επιδεξιότητες,
  • Μετέπειτα ακαδημαϊκά προβλήματα (προβλήματα σε γραφή και ανάγνωση)
  • Αφύσικα γλωσσικά πρότυπα (Hedge, 1995, σελ. 176-177).

ΔΙΑΛΟΓΗ

Ο Neidecker (1987) γράφει ότι ο προσδιορισμός των γλωσσικών δυσλειτουργιών στα παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας είναι σε πολλές περιπτώσεις ένα πολύπλοκο, δύσκολο και απογοητευτικό έργο. Αυτό αληθεύει σε πολλές περιπτώσεις εξαιτίας του αριθμού των παιδιών που πρέπει να εξεταστούν. Επίσης, η γλώσσα είναι πολύπλοκη και πολύπλευρη. Πρέπει να ληφθούν αποφάσεις για το ποια στοιχεία της γλώσσας θα εξεταστούν και σε ποια εξελικτικά επίπεδα. Οι πλευρές της δεκτικής και εκφραστικής γλώσσας που πρέπει να εξεταστούν περιλαμβάνουν φωνολογικά, συντακτικά, και μορφολογικά στοιχεία. Μια ποικιλία από δοκιμασίες και διαβαθμίσεις είναι διαθέσιμες στο εμπόριο με σκοπό τη διαλογή. Μερικές από αυτές περιλαμβάνουν:

  • Η Δοκιμασία του Boehm για τις Βασικές Έννοιες (Boehm, 1986)
  • Επιδεκτική- Εκφραστική Προβαλλόμενη Κλίμακα Γλώσσας (Bzoch & League, 1991)
  • Γέννηση των Tριών Εξελικτικών Διαβαθμίσεων (Bangs & Dodson, 1979)
  • Η Γλωσσική Δοκιμασία του Bankson (Bankson, 1990)
  • Δοκιμασία Διαλογής για Ακουστική Κατανόηση της Γλώσσας (Carrow, 1973)
  • Κλίμακα Πρώιμης Καμπής της Γλώσσας (Coplan, 1987)
  • Δοκιμασία Διαλογής της Γλώσσας για το Νηπιαγωγείο (Gauthier & Madison, 1983)
  • Προσχολική Δοκιμασία Διαλογής του Fluharty στη Γλώσσα και την Ομιλία (Fluharty, 1978)
  • Δοκιμασία Διαλογής στην Άρθρωση και την Γλώσσα (Rodgers, 1976)
  • Δοκιμασία Διαλογής του Stephens στον Προφορικό Λόγο (Stephens, 1977)
  • CELF-R Δοκιμασία Διαλογής (Kλινική Εκτίμηση των Πρωταρχικών Στοιχείων της Γλώσσας-Αναθεωρημένη Έκδοση) (Semel, Wiig, & Secord, 1989)
  • Προσχολική Κλίμακα της Γλώσσας (Zimmerman, Steiner, & Pond, 1979)
  • Δοκιμασία Διαλογής Τριών Λεπτών της Joliet για την Ομιλία και την Γλώσσα (Kinzler & Johnson, 1983)
  • Δοκιμασία Διαλογής της Merrill στην Γλώσσα (Mumm, Secord, & Dykstra, 1980)
  • Διαλογής στη Γλώσσα για Ενήλικους (Prather, Breecher, Stafford, & Wallace, 1980)

Όταν επιλέγουμε ένα κατάλληλο εργαλείο διαλογής, θα πρέπει να συνυπολογίσουμε μεταβλητές όπως τον χρόνο που απαιτείται για διαχείριση και τις γλωσσικές περιοχές που λαμβάνονται σαν δείγμα.  Πολλοί γιατροί αναπτύσσουν δικά τους όργανα ελέγχου. 


Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου