Πέμπτη 1 Αυγούστου 2013

ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ ΙΙ


    I.        Κύρια χαρακτηριστικά της προσωπικότητας των γονέων

Ορισμένα κύρια χαρακτηριστικά γνωρίσματα της προσωπικότητας των γονέων
αποτελούν παράγοντες, οι οποίοι είναι δυνατόν να επηρεάσουν σημαντικά την όλη εξέλιξη της προσωπικότητας του παιδιού και κυρίως τη μόρφωση, την επαγγελματική σταδιοδρομία και την κοινωνικοποίησή του.


·                    Εθνικότητα, υπηκοότητα, θρήσκευμα και θρησκευτικότητα

·                    Μόρφωση των γονέων

·                    Παιδευτικές αρχές των γονέων

·                    Σωματική υγεία και ψυχική ισορροπία των γονέων


 II.        Συμβάντα που επηρέασαν καθοριστικά την ομαλή πορεία της οικογενειακής ζωής

Τέτοια σημαντικά γεγονότα, των οποίων τη σπουδαιότητα καλείται να διαγνώσει ο θεραπευτής, δεν επηρέασαν μόνο κατά το χρόνο που συνέβησαν την ομαλή πορεία της ζωής της οικογένειας, αλλά συνεχίζουν και μεταγενεστέρως να επηρεάζουν έμμεσα τη συναισθηματική ισορροπία του παιδιού.

·                     Η περίοδος της κυήσεως και του τοκετού

Ο ψυχικός βίος του παιδιού αρχίζει κατά την περίοδο της κυήσεως. Κατ’ αυτήν η σωματική υγεία και η ψυχικής ευεξία της μητέρας που κυοφορεί αποτελούν τους βασικούς παράγοντες, από τους οποίους εξαρτάται η ομαλή ανάπτυξη του εμβρύου.

·                     Η προσχολική ζωή του παιδιού

Η περίοδος των πρώτων πέντε ετών από τη γέννηση του παιδιού είναι μοναδικής σημασίας μέσα στην όλη ακολουθία των εξελικτικών σταδίων της προσωπικότητας του ατόμου. Τότε ακριβώς η προσωπικότητα του παιδιού διαμορφώνεται σταδιακά και αποκτά τα κύρια γνωρίσματά της.

·                     Η σχολική ζωή του μαθητή

Βασικά στοιχεία της σχολικής ζωής του μαθητή, τα οποία πρέπει να κατέχει ο θεραπευτής είναι μεταξύ άλλων: η ηλικία κατά την πρώτη εγγραφή στο σχολείο και η προσαρμογή του στο νέο περιβάλλον κατά το χρόνο της πρώτης φοίτησης του. Επιπλέον θα πρέπει να μάθει σε πόσα και σε ποια σχολεία φοίτησε μέχρι τη στιγμή αυτή ο μαθητής, εάν η φοίτησή του ήταν συνεπής ή ελλιπής και για ποιαν αιτία. Ποια επίσης ήταν η κατ’ οίκον υποβοήθηση του μαθητή στην προετοιμασία για τα σχολικά του καθήκοντα, δηλαδή μέχρι ποιου σημείου και γιατί υποβοηθούσαν το μαθητή.

          Μια περίπτωση ιδιαίτερης σημασίας, που θα πρέπει να εξετάζεται είναι το ενδεχόμενο της ανώμαλης εξέλιξης της προσωπικότητας του παιδιού κατά την εν λόγω ηλικία. Όπως είναι γνωστό, κατά την ηλικία αυτή, περίοδο της πρώτης φοιτήσεως του παιδιού στο σχολείο, με τη διερεύνηση του κοινωνικού του περιβάλλοντος, με τη συχνή άσκηση των σωματικών και πνευματικών του δυνάμεων, με την απόκτηση νέων δεξιοτήτων και ποικίλης πείρας, η προσωπικότητα κι ο χαρακτήρας του εξελίσσονται παραπέρα και ακολουθούν συνήθως το δρόμο που οδηγεί προς την ολοκλήρωση. Εντούτοις, υπάρχει και το ενδεχόμενο της στασιμότητας ή ακόμη και της οπισθοδρόμησης, συνηθισμένο φαινόμενο στις μέρες μας. Στην περίπτωση αυτή, η προσωπικότητα του παιδιού, λόγω διαφορών σωματικής ή ψυχικής φύσεως αιτίων, δεν τείνει προς την ολοκλήρωσή της, αλλά εμπλέκεται στη δίνη της εκτροπής. Εκείνος που επιχειρεί τη διάγνωση της προσωπικότητας και του χαρακτήρα του μαθητή θα πρέπει να επισημάνει τα αίτια που υποθάλπουν την τυχόν ανωμαλία και αίροντας αυτά να βοηθήσει – κατά το δυνατόν- το μαθητή να εξελιχθεί παραπέρα ομαλά.

Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου