Σάββατο 8 Ιουνίου 2013

ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΗ


Πολλοί γονείς αναρωτιούνται με ποιον τρόπο το παιδί σας μπορεί να αξιοποιήσει τον ελεύθερο χρόνο του καλοκαιριού ποιοτικά, αν είναι έτοιμο για να πάει κατασκήνωση και τέλος ποια κατασκήνωση αποτελεί τη σωστή επιλογή.

Το καλοκαίρι είναι μια μεταβατική περίοδος κατά την οποία συνήθως το παιδί δεν πάει στο σχολείο. Οι γονείς του όμως κατά κανόνα δουλεύουν , με αποτέλεσμα το οικογενειακό σύστημα να υποδιαιρείται σε δυο υποσυστήματα διαφορετικών «ταχυτήτων». Παρακάτω παρουσιάζονται τα οφέλη στην ψυχολογία του παιδιού και της οικογένειας από την εμπειρία της κατασκήνωσης.


Ανακάλυψη του εαυτού

  • Στην κατασκήνωση το παιδί είναι «αναγκασμένο» να επιβιώσει σε ένα νέο περιβάλλον. Στην προσπάθεια προσαρμογής του θα χρησιμοποιήσει ικανότητες που μέχρι πριν ήταν «αθέατες». Του δίνεται η δυνατότητα λοιπόν να ανακαλύψει νέες ικανότητες και να αναπτύξει άλλες που του είναι ήδη γνωστές. Η διαδικασία αυτή φαντάζει σαν μια πειραματική ενασχόληση που όμως εντελώς μέσα από «φυσικό τρόπο» το πειραματιζόμενο παιδί βυθίζεται σε ένα ανεξάντλητο παιχνίδι ανακάλυψης ,αναγνώρισης και ανάπτυξης της έννοιας του εαυτού. Έρευνες έδειξαν ότι η δόμηση της έννοιας του εαυτού στην παιδική ηλικία, αποτελεί ένα βασικό κριτήριο ψυχοσυναισθηματικής ωρίμανσης του ανθρώπου.


Ομάδα και συνεργασία

  • Στις περισσότερες κατασκηνώσεις το παιδί αποτελεί μέλος μιας ευρύτερης ομάδας-σκηνής .Παρόλο που κάποια παιδιά μέσα σε αυτές τις ομάδες έχουν αρχηγικές τάσεις, κατά κύριο λόγο η συνεργατικότητα και το ομαδικό πνεύμα είναι βασικές αξίες που αναπτύσσονται και «επιβραβεύονται» σε αυτό το κλίμα. Το παιδί κάτω από αυτές τις συνθήκες εκπαιδεύεται στο να μπορεί να αποβάλλει τον εγωκεντρισμό της παιδικής ηλικίας και να οδηγηθεί στην συνεργασία για την επίτευξη του κοινού στόχου που θέτει η ομάδα. Η ένταξη λοιπόν στην ομάδα προωθείται με τέτοιο τρόπο ώστε τα μέλη της ομάδας να έχουν πραγματικά «ανάγκη» ο ένας τον άλλον.


Εκπαίδευση στους κανόνες

  • Η κατασκήνωση ουσιαστικά αποτελεί ένα κλειστού τύπου σύστημα, το οποίο όμως προσομοιάζει εκπληκτικά στο κοινωνικό σύνολο ,όπου το παιδί θα λειτουργήσει αργότερα ως ενήλικας. Ένα λοιπόν βασικό θέμα που αντιμετωπίζει ένα παιδί σε έναν κατασκηνωτικό χώρο είναι η συνύπαρξη κανόνων –υποχρεώσεων. «Μαθαίνει» λοιπόν να χαλιναγωγεί την ανεξέλεγκτη ορμή της παιδικότητας του μέσα από όρια και κανόνες που δεν σχετίζονται πλέον με την αποδοχή του από την γονική φιγούρα (όπως θα γινόταν αν ήταν στο σπίτι) αλλά αποκλειστικά με την προσαρμοστικότητα του σε ένα ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο. Αργότερα ως ενήλικη φιγούρα το παιδί αυτό θα αποδεχτεί ευκολότερα τους κανόνες της κοινωνίας.

Αυτονόμηση του «Εγώ

  • Το παιδί εκπαιδεύεται να φροντίζει τον εαυτό του μόνο του. Η καθαριότητα, η ένδυση, η διατροφή αποκτούν προσωποκεντρικό χαρακτήρα και το παιδί έρχεται σε επαφή με τη χαρά της 'αυτονόμησης' του από την γονική φροντίδα. Αντιλαμβάνεται ότι ο εαυτός του έχει αξία και μακριά από την γονική φιγούρα. Με αυτόν τον τρόπο αναπτύσσεται υψηλή αυτοεκτίμηση , αφού το παιδί μπορεί και ικανοποιεί βασικές ανάγκες του βασιζόμενο σε δικές του δυνάμεις. Η υψηλή αυτοεκτίμηση είναι βασικός παράγοντας ψυχικής ισορροπίας και καλής λειτουργικότητας ιδιαίτερα στην παιδική ηλικία.

Οι γονείς χαλαρώνουν

  • Παράλληλα με το παιδί όμως υποβοηθείται και το υπόλοιπο οικογενειακό σύστημα. Σε ένα απαιτητικό κοινωνικό περιβάλλον όπου οι περισσότεροι γονείς «παίζετε» ταυτόχρονα τους πολλαπλούς ρόλους του γονέα, επαγγελματία ,συζύγου οι περισσότεροι μαθαίνετε να μην έχετε προσωπικό χρόνο. Όσο το παιδί βρίσκεται στη κατασκήνωση μπορείτε οι γονείς να χαλαρώσετε για λίγο και να ασχοληθείτε με την 'φροντίδα' όνος αλλού παιδιού , αυτού που ονομάζεται εσωτερικός σας εαυτός και μπορεί να είναι καταπιεσμένος .Αφήστε να αναδυθούν εκείνο το διάστημα και οι δικές σας ανάγκες .


ΒΟΗΘΗΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ

    • Αν οι διακοπές των γονέων συνδυαστούν με την παραμονή του παιδιού τους στη κατασκήνωση τότε είναι ο ιδανικότερος συνδυασμός. Με την επανένταξη στο οικογενειακό σύστημα θα παρατηρήσετε μια ανανέωση, ευχάριστη διάθεση και ενεργητικότητα από όλα τα μέλη της οικογένειας.
    • Η κατασκήνωση είναι ιδιαίτερα εποικοδομητική για παιδιά ελλειμματικά σε κοινωνικές δεξιότητες ,παιδιά που δεν κάνουν εύκολα φίλους, παιδιά που έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση. Έρευνες κατέδειξαν ότι η κατασκήνωση δρα καταλυτικά θετικά στα παιδιά αυτών των κατηγοριών.
    • Μια επίσκεψη γνωριμίας του παιδιού μαζί με τους γονείς του στην κατασκήνωση είναι πάντα βοηθητική. Αυτό είναι καλό να γίνεται αρκετά πριν την ένταξη του παιδιού στην κατασκήνωση.
    • Αν υπάρχουν αδέρφια και φίλοι που θα ήθελαν να πάνε κατασκήνωση με το παιδί σας οργανώστε το νωρίς .Είναι καλύτερα το παιδί σας να νιώθει ότι δεν θα είναι παντελώς μόνο.
    • Συνήθως ένα παιδί μπορεί να πάει σε κατασκήνωση περίπου από πέντε χρονών. Ωστόσο αυτό θα καθοριστεί από την προσωπικότητα του παιδιού, την συναισθηματική του ηλικία και το πόσο θέλει το ίδιο να πάει κατασκήνωση.

Διαβάστε επίσης το άρθρο ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΗ Χρήσιμες Πληροφορίες


Μαρία Γκουγκούμη - Ψυχολόγος/ Ειδική Παιδαγωγός

Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας
grafwnimata.gr


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου