Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 2014

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: ΠΩΣ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΕΤΕ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΑΣ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΣΟΥΝ ΔΕΣΜΟΥΣ



Είτε έχετε μια τάξη γεμάτη με μικρούς μπόμπιρες, είτε μία τάξη με ντροπαλούς έφηβους,  όλοι έχουν ένα κοινό στοιχείο: θα είμαστε μαζί για όλη τη διάρκεια του μαθήματος και θα συνεργαστείτε για να πετύχετε τους μαθησιακούς στόχους.

Τι καλύτερος τρόπος για να αρχίσετε τα μαθήματα σας από το να τους βοηθήσετε να γνωρίσουν ο ένας τον άλλον; Εδώ παρουσιάζονται μερικά παιχνίδια και δραστηριότητες.


1.   Ένα κενός καμβάς για να γεμίσει

Μόλις χαιρετήσετε όλους τους μαθητές σας και ο καθένας καθίσει σε μία θέση, παρουσιάστε έναν εντελώς κενό πίνακα ανακοινώσεων. Πείτε τους ότι το πρώτο καθήκον τους ως ομάδα θα είναι να αποφασίσουν τι θέλουν να κάνουν με αυτό:

·         Γεμίστε το με τα σχέδια για το τι έκαναν στη διάρκεια του καλοκαιριού.
·         Βάλτε οικογενειακές φωτογραφίες.
·         Επιλέξτε ένα θέμα και διακοσμήστε αναλόγως (εποχή, άθλημα, ταινίες, ποπ σταρ).
·         Τι ελπίζουν να μάθουν.

Όταν έχουν επιλέξει το θέμα τους, θα πρέπει να αποφασίσουν πώς θα διακοσμήσουν τον πίνακα ανακοινώσεων και τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουν. Η δραστηριότητα μπορεί να γίνει σε μικρές ομάδες είτε σε όλη την ομάδα.

2.   Σωστό ή Λάθος;

Μοιράστε χαρτάκια και ζητήστε από κάθε μαθητή να γράψει δύο πράγματα για τον εαυτό του που είναι αλήθεια και ένα πράγμα που είναι αναληθές. Μπερδέψτε και μοιράστε τα χαρτιά ώστε κάθε μαθητής να έχει ένα χαρτάκι, το οποίο δε θα είναι το δικό του. Οι μαθητές πρέπει να μαντέψουν ποια δήλωση είναι αναληθής για συμμαθητή τους.
Η δραστηριότητα αυτή ενδείκνυται για μαθητές που ήδη γνωρίζονται μεταξύ τους.

3.   Παρουσίαση των ταλέντων

Πείτε την τάξη σας ότι θα έχουν την ευκαιρία να αναδείξουν τα καλύτερα ταλέντα τους. Βάλτε τους μαθητές να διαιρούνται σε ομάδες ανάλογα με διαφορετικές ικανότητες. Σχηματίστε ομάδες των μαθητών που έχουν ταλέντο στη μουσική, τις καλλιτεχνικές δεξιότητες, ή είναι πραγματικά δημιουργικοί συγγραφείς. Κάθε ομάδα πρέπει να εργαστεί  ως ομάδα για να ετοιμάσει κάτι και να το δείξει στην τάξη. Οι χορευτές μπορεί να χορογραφήσουν ένα από τα αγαπημένα τους τραγούδια. Οι καλλιτέχνες μπορούν να δημιουργήσουν μια αφίσα. Οι συγγραφείς μπορούν να γράψουν μια σύντομη ιστορία. Δώστε τους αρκετό χρόνο για να προετοιμαστούν και να επιλέξουν την ημέρα για το διαγωνισμό ταλέντων τους. Κάθε ομάδα πρέπει να ψηφίσει μια άλλη ομάδα που θεωρεί την  καλύτερη. Η νικήτρια ομάδα κερδίζει ένα ειδικό βραβείο.

4.   Κοινά πράγματα

Δημιουργήστε ένα ερωτηματολόγιο με 5 έως 10 ερωτήσεις όπως:
·         Ποιο είναι το αγαπημένο σας φαγητό;
·         Ποιο είναι το αγαπημένο σας τηλεοπτικό σόου;
·         Ποιο είναι ο αγαπημένος σας ποπ σταρ;
·         Ποιο είναι το αγαπημένο σας χρώμα;
·         Ποιο μήνα γεννηθήκατε;

Οι μαθητές πρέπει πρώτα να συμπληρώσουν αυτό το ερωτηματολόγιο και στη συνέχεια γυρίζοντας στην τάξη να βρουν άλλους μαθητές να μοιραστούν μερικά από αυτά τα πράγματα που έχουν κοινά. Θα πρέπει να γράψουν κάτω από κάθε πρόταση τα ονόματα των συμμαθητών τους που έχουν δώσει την ίδια απάντηση. Όταν τελειώσουν, κάθε μαθητής μετρά πόσοι άνθρωποι μοιράζονται τα ίδια πράγματα με τον ίδιο. Ο μαθητής με τις με το μεγαλύτερο αριθμό συμμαθητών κερδίζει!

5.   Τι χαριτωμένο μωρό!

Ζητήστε από τους μαθητές να φέρουν φωτογραφίες από όταν ήταν μωρά και να τις βάλουν επάνω στον πίνακα ανακοινώσεων. Οι μαθητές αναλαμβάνουν εκ περιτροπής να ταιριάξουν τη φωτογραφία του μαθητή με τη φωτογραφία του μωρού. Ο μαθητής που θα βρει τα περισσότερα κερδίζει. Για προφανείς λόγους, αυτό το παιχνίδι λειτουργεί καλύτερα με τους εφήβους.

6.    Βάλε το στη σακούλα!

Δώστε σε κάθε έναν από τους μαθητές σας μια χάρτινη σακούλα και αναθέστε τους τι να κάνουν τα παρακάτω:
·         Πρώτον, θα πρέπει να τη διακοσμήσουν με έναν τρόπο που τους εκπροσωπεί. Οι μαθητές μπορούν να ζωγραφίσουν μια κιθάρα σε αυτό, διότι παίζουν κιθάρα ή ίσως μπορούν να σχεδιάσουν κάτι που να συνδέεται με ένα άθλημα που παίζουν ή τη χώρα καταγωγής τους.
·         Δεύτερον, θα πρέπει να τοποθετήσουν τρία πράγματα που τους εκπροσωπούν μέσα στην τσάντα. Προφανώς, αυτό πρέπει να είναι αρκετά μικρό ώστε να χωράει μέσα.
·         Τέλος, θα πρέπει να φέρει την τσάντα και τα περιεχόμενά της στο σχολείο, και να τα μοιραστούν με την τάξη.

7.   Επιλέξτε ένα όνομα και δημιουργήστε μια σημαία

Μπορεί να έχετε μια τάξη με μαθητές από διαφορετικά υπόβαθρα και εθνικότητες. Μπορείτε να τους ενθαρρύνετε να ανταλλάσσουν πληροφορίες σχετικά με τις χώρες καταγωγής τους, θα ήταν ωραίο για να σχηματίσουν επίσης το δικό τους μικρό «έθνος». Ζητήστε από τους μαθητές να καταλήξουν σε ένα όνομα για την τάξη τους: Έλληνες Θεοί, Γενναίοι Πολεμιστές, ή παρόμοια. Στη συνέχεια, μπορούν να δημιουργήσουν τη δική τους σημαία ή αφίσα, κάτι που θα τους εκπροσωπεί ως ομάδα.


Δοκιμάστε κάποια από αυτές τις δραστηριότητες, και θα διαπιστώσετε πως ενώ στην αρχή ήταν μια ομάδα αγνώστων, θα γίνει μια ομάδα μαθητών οι οποίοι μοιράζονται πάρα πολλά πράγματα και είναι έτοιμοι να ξεκινήσουν αυτή την περιπέτεια της μάθησης.



Μαρία Γκουγκούμη - Ψυχολόγος/ Ειδική Παιδαγωγός
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας



0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου