Πέμπτη 30 Ιουνίου 2016

ΠΩΣ ΝΑ ΔΙΔΑΞΕΤΕ ΤΗΝ ΔΙΑΦΟΡΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ


Τα μικρά παιδιά μαθαίνουν καλύτερα μέσα από δραστηριότητες παιχνιδιού με την αλληλεπίδραση και την αφθονία των hands-on δραστηριοτήτων, έτσι τα διευκολύνει να μαθαίνουν από νωρίς μαθηματικές έννοιες μέσα από τα παιχνίδια και τα αντικείμενα οικιακής χρήσης.
Οι έννοιες της «διαφοράς» και «ομοιότητας» θα χρησιμοποιηθούν σε επόμενα σχολικά έτη στα μαθηματικά τόσο στα οπτικά όσο και στα λεκτικά προβλήματα. Αυτές οι έννοιες είναι σημαντικές στα πρώτα βήματα της  εκμάθησης  για την ταξινόμηση αντικειμένων με βάση τα οπτικά χαρακτηριστικά τους.

Μπορείτε να αρχίσετε να εισαγάγετε αυτές τις έννοιες στο νηπιαγωγείο.
Το παιδί σας θα μάθει τις έννοιες μη λεκτικά πριν μπορέσει να μιλήσει για αυτές προφορικά. Εάν το παιδί σας δείχνει σημάδια μαθησιακών δυσκολιών ή αναπτυξιακής καθυστέρησης, οι μαθησιακές δραστηριότητες μπορεί να υποστηρίξουν την ανάπτυξη του.

Τα μικρά παιδιά απολαμβάνουν τις σύντομες «συνεδρίες» παιχνιδιού
Κάθε φορά που θα διδάξετε το παιδί σας κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, είναι σημαντικό να παραμείνει το παιδί θετικό και να διαρκέσει μικρό χρονικό διάστημα. Η διδασκαλία κάθε μίας δεξιότητας  λειτουργεί καλύτερα σε διάρκεια περίπου 10 έως 15 λεπτά κάθε φορά, ίσως δύο ή τρεις φορές την εβδομάδα. Αν είστε αυθόρμητοι και ευέλικτοι,  μπορεί να κάνετε τη μάθηση ένα φυσικό μέρος του παιχνιδιού. Παρακολουθήστε το παιδί σας και πάρτε τα συνθήματα από αυτό ότι ήρθε η ώρα να αλλάξει σε μια νέα δραστηριότητα ή είναι ώρα για ξεκούραση. Μπορεί να κοιτάξει μακριά, να μην ενδιαφέρεται, να δείχνει σημάδια κούρασης ή να γίνει ασταθής όταν χρειάζεται να σταματήσει τις δραστηριότητες μάθησης.

Αυτός θα πρέπει να είναι χρόνος δεσίματος, όπου ο ένας θα μάθει τον άλλο.
Αν το παιδί δυσαρεστηθεί ή νιώσετε ανήσυχοι σχετικά με την πρόοδο του παιδιού και ίσως να θέλετε να το  πιέσει, είναι καιρός να σταματήσετε. Θέλει να μάθει με το δικό του ρυθμό, και θα πρέπει να ανταποκρίνεται σε αυτό.

Χρησιμοποιήστε Hands-On Υλικά για να διδάξετε έννοιες
Χρησιμοποιήστε pop-χάντρες που είναι περίπου πέντε εκατοστά μακριές∙  ένας τρόπος για να εισαγάγετε αυτές τις ιδέες για τα μικρά παιδιά.
Χρησιμοποιήστε άλλα κατάλληλα αντικείμενα, όπως ζώα, μπάλες παιχνίδι ή αυτοκινητάκια, αν δεν έχετε τις χάντρες ή αν το παιδί σας προτιμά άλλα παιχνίδια. Μπορείτε επίσης να φτιάξετε τα δικά σας πολυαισθητηριακά υλικά. Αυτά τα hands on  υλικά είναι διασκεδαστικά για τα παιδιά και βασίζονται σε οπτικά και γλωσσικά ερεθίσματα που ενισχύουν τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους οι μαθητές μαθαίνουν μέσα από τις αισθήσεις τους.
Μπορείτε να εργαστείτε  μαζί σε ένα τραπέζι ή στο πάτωμα. Μπορείτε επίσης να κάνετε αυτή τη δραστηριότητα σε εξωτερικό χώρο, όπως ψώνια ή στο χώρο αναμονής ενός ιατρείου. Χρησιμοποιήστε τα αντικείμενα γύρω σας να διδάξετε στο παιδί σας νέες έννοιες. Περιοδικά, κατάλογοι, αντικείμενα σε δωμάτια και σκηνές έξω από τα παράθυρα προσφέρουν πολλές ευκαιρίες για να δείξετε τις διαφορές και τις ομοιότητες.

Εστίαση σε μία δραστηριότητα κάθε φορά
Κατ 'αρχάς, αρχίστε να εργάζεστε με την ομοιότητα. Είναι μια έννοια που είναι συχνά κατανοητή και με πιο εύκολο τρόπο. Φροντίστε να είναι διασκεδαστικό, όπως μπορείτε να ταξινομήσετε και να διαιρέσετε τις χάντρες σε ομάδες, αναλόγως με το χρώμα. Μπορείτε να μιλήσετε με το παιδί σας, λέγοντας τους ότι οι χάντρες είναι το ίδιο χρώμα. Δώστε έμφαση στη λέξη «ίδια». Όπως το παιδί  απολαμβάνει και διερευνά τις χάντρες και αλληλεπιδρά μαζί σας, πάρτε μια σφαίρα από μια ομάδα χρωμάτων και ζητήστε του να σας δώσει μια άλλη χάντρα ίδιου χρώματος.
Περιμένετε λίγο, αν χρειάζεται να σκεφτεί. Αν χρειάζεται βοήθεια, χαμογελάστε και συνεχίστε να κάνετε την διασκεδαστική δραστηριότητα. Σηκώστε μια άλλη κατάλληλη χάντρα και δείξτε στο παιδί πως είναι ίδια. Εργαστείτε με αυτές τις έννοιες χρησιμοποιώντας τις ομάδες χρωμάτων, συνήθως κόκκινο, μπλε, κίτρινο και πράσινο.

Όταν το παιδί σας είναι εξοικειωμένο με την έννοια της ομοιότητας, είναι καιρός να αρχίσετε  να εργάζεστε  για τις διαφορές. Ακολουθήστε τις ίδιες στρατηγικές που χρησιμοποιούνται για τις ομοιότητες. Εάν το παιδί σας παρουσιάζει δυσκολία με τη δραστηριότητα της οπτικής  διάκρισης ανάμεσα στα χρώματα, σκεφτείτε να μιλήσετε με τον παιδίατρό της ή επισκεφτείτε τον οφθαλμίατρο για οφθαλμολογική εξέταση.



Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου