Δυνατότητα και ικανότητα δημιουργίας έχουν όλα τα παιδιά ανεξάρτητα από το επίπεδο ωρίμανσης τους. Μέσα από τις ευκαιρίες και την ενθάρρυνση για δημιουργικότητα αναπτύσσεται και η φαντασία των παιδιών. Όταν η δημιουργική τους ικανότητα αφεθεί ελεύθερη και ανεπηρέαστη τότε δεν υπάρχουν όρια στην έμπνευση τους. Η δημιουργικότητα είναι εκείνη η ποιότητα της ζωής που βοηθάει στην ανακάλυψη νέων δυνατοτήτων επαφών, σχέσεων και εμπειριών. Αναπτύσσει ακόμη τη φαντασία και είναι βαθιά προσωπική. Ξέρουμε όλοι ότι τα παιδιά είναι ένας εύπλαστος κόσμος. Και η μουσική με την όποια της μορφή , μπορεί να παίξει ένα καθοριστικό ρόλο στην δόμηση του συναισθηματικού κόσμου τους. Μέσω της μουσικής, τα παιδιά μπορούν να εκφράσουν συναισθήματα , θετικά ή αρνητικά. Αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργήσουν μια, ίσως πιο ισορροπημένη προσωπικότητα.
Η εισαγωγή της μουσικής αγωγής στο νηπιαγωγείο και στον παιδικό σταθμό, αποτελεί το πρώτο βήμα για την έμπρακτη αισθητική αγωγή του παιδιού. Το ευαισθητοποιεί ως προς τη μουσική, το βοηθά να αντιληφθεί διαισθητικά τα στοιχεία της μουσικής π.χ το ρυθμό, την ένταση, τη διάρκεια των ήχων, το τονικό ύψος, τα ηχοχρώματα κλπ. Αναπτύσσει την ενεργητική ακοή του και το εξοικειώνει με τις μουσικές έννοιες. Ειδικά με τα μουσικοκινητικά παιχνίδια του δίνεται η δυνατότητα να εκφραστεί ελεύθερα, να χαλαρώσει και να εκτονωθεί, να συνεργαστεί με τα άλλα παιδιά και να αναπτύξει σιγά σιγά αυτοπειθαρχία μέσω της καλλιέργειας του ελέγχου και του συντονισμού των κινήσεων. Και πάνω απ’ όλα στόχος μας είναι η ευχαρίστηση που παίρνουν από την μουσική, η ευαισθησία που αναπτύσσεται σ΄ αυτά μέσω της μουσικής και η πειθαρχία που αποκτούν από τη συμμετοχή τους στις μουσικές δραστηριότητες που έχουν ως αποτέλεσμα να τα βοηθήσουν να μεγαλώσουν περισσότερο ευτυχισμένα, περισσότερο ώριμα και έτοιμα να πράξουν το ρόλο τους στην κοινωνία.
2. Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΚΙΝΗΣΗΣ-ΡΥΘΜΟΥ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ
Η μουσική και η κίνηση είναι αυτόνομες τέχνες τις οποίες ο άνθρωπος μπορεί να εκφράσει τον εσωτερικό του κόσμνο. Κάποιες φορές όμως στην ανθρώπινη έκφραση εμφανίζονται αλληλένδετες και χρησιμοποιούνται μαζί όπως γίνεται στο χορό. Γι αυτό το λόγο, οι μουσικοπαιδαγωγοί της εποχής μας, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η μουσική και η κίνηση είναι καλό να διδάσκονται ταυτόχρονα κατά τα πρώτα στάδια της μουσικής αγωγής των παιδιών (Σέργη,2003,σ.3).
Από τις αρχές του 20ου αιώνα ο Ελβετός συνθέτης και μουσικός Emile jaques Dalcroze πίστευε ότι «αν δεν νιώθει το σώμα όλο το ρυθμό, ο μελλοντικός μουσικός θα υλοποιεί τη μουσική του μηχανικά, χωρίς συναίσθημα, με αποτέλεσμα να μην μπορεί ποτέ να αναπτύξει την απαραίτητη δεκτικότητα και ανταπ.όκριθση που είναι αναγκαίες για την πραγματική μουσικότητα». Ο συνθέτης και μουσικοπαιδαγωγός Carl Orff θεωρεί ότι η εκμάθηση της μουσικής πρέπει να γίνεται μέσα από τηγ ρυθμισμένη κίνηση του σώματος και μέσα από το ρυθμό των λέξεων και του συνθετότερου λόγου.
Η συνδυασμένη διδασκαλία μουσικής και κίνησης στα πρώτα στάδια της μουσικής αγωγής έχει ως στόχο να παροτρύνει το παιδί μέσα από τη κίνηση του σώματος και την κίνηση των μυών του, να μπορέσει να κατανοήσερι και να αναπτύξει καλύτερα τις βασικές μουσικές έννοιες(Σέργη, 2003, σ.3).
3. Η ΈΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΚΙΝΗΣΗΣ
Όπως αναφέρει ο Emile Jaques Dalcroze «Τα νήπια νιώθουν ξεχωριστή ευτυχία όταν τους δίνεται η ευκαιρία να αποκριθούν στη μουσική με κινήσεις». Η κίνση λοιπόν, είναι ένας τρόπος έκφρασης, διασκέδασης, εκτόνωσης που βοηθάει την ολόπλευρη ανάπτυξη της αντίληψης. Η κίνηση αποτελεί εοπίσης μια σημαντική πηγή απόλαυσης και ευχαρίστησης για τα παιδιά, που αρέσκονται να κινούνται ελεύθερα, με αυθόρμητες κινήσης σε μουσικά ακούσματα και δείχνουν ευχαρίστηση στην απλή κίνηση σαν αυτοσκοπό(Σταυρίδης, 2001, σ.98).
Η κίνηση μέσα από τη μουσική είναι σπουδαίο να ξεκινάει από νωρίς στην προσχολική ηλικία. Σύμφωνα με Dalcroze η κίνηση είναι ένας σημαντικός τρόπος να κινητοποιήσουμε τα παιδιά να αγαπήσουν και να εκτιμήσουν τη μουσική. Οι περιςσότεροι μουσικοί παιδαγωγοί θεωρούν ότι η μελέτη της κίνησης είναι η βάση της μουσικής αν΄πτυξης και της σωστηής φυσικής κατάστασης του ατόμου. Το άτομο όταν έρχεται στον κόσμο έχει μέσα του ένα «μηχανισμό» ο οποίος τροφοδοτεί όλες εκείνες τιςε λειτουργίες που το κινητοποιούν στο να δέχεται και να αντιδρά σε ήχους προερχόμενους από το περιβάλλον του.
4. Η ΈΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΡΥΘΜΟΥ
Ο Μουσικός ρυθμός δίνει στο σώμα την ικανότητα να προσαρμόζεται εύκολα στις προσταγές του νου και σύμφωνα με τονDalcroze είναι ο «άρχοντας του εγκεφάλου» και επηρεάζει την τελειωτική μορφή κάθε εκδήλωσης(στο Παναγιωτίδου.2001, σ.18).
Σύμφωνα με την Σέργη, ο ρυθμός είναι μία κανονική μδιαδοχή ισόχρονων κινήσεων που συνδυάζονται με μία οργανωμένη διαδοχή φθόγγων διάφορων μουσικών αξιών και αναπτύσσεται από τη σύνθεση ήχων και παύσεων διαφορετικής χρονικής διάρκειας. Ο ρυθμός προέρχεται ετυμολογικά από το ρήμα «ρρέω» και διακρίνεται από δύο χαρακτηριστικά : τη συνεχόμενη κίνηση δηλαδή τη ροή και την επανάληψη δηλαδή την περιοδικότητα. Στο χώρο της εκπαίδευσης ο ρυθμός διδάσκεται μέσα από ρυθμικές δραστηριότητες και μουσικοκινητικές; Ασκήσεις με στόχο την ανάπτυξη της μουσικότητας σε όλες τις δρασυτηριότητες της ζωής.
Η έννοια του ρυθμού και η σημασία για τον ανθρώπινο σώμα και πνεύμα είναι δυνατόν να γίνει κατανοητή σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, αλλά και σε παιδιά με ειδικές ανάγκες μέσα από την κίνηση και αυτό είναι αντικείμενο της Ρυθμικής αγωγής. To να κατανοήσει ένα άτομο το ρυθμό είναι αναπόσπαστο στοιχείο της μουσικής έκφρασης. Στις δραστηριότητες που λαμβάνουν μέρος στο χώρο του νηπιαγωγείου με στόχο το ρυθμικό στοιχείο, τα παιδιά ωθούνται να συμμετέχουν χρησιμοποιώντας κινήσεις που επιθυμούν και που εκφράζουν , με περισσότερη ακρίβεια για το στοιχείο του ρυθμού.
5. Η ΈΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗΣ
Η εισαγωγή της μουσικής αγωγής στο χώρο του νηπιαγωγείου αποτελεί το πρώτο βήμα στην αισθητική αγωγή του παιδιού. Το νήπιο ευαισθητοποιείται ως προς την μουσική, το βοηθά να αναγνωρίσει στοιχεία της μουσικής, για παράδειγμα ρυθμό, την ένταση , τη διάρκεια των ήχων, το τονικό ύψος, τα ηχοχρώματα. Ιδιαίτερα μέσα από τα μουσικοκινητικά παιχνίδια του δίνεται η ευκαιρία να εκφραστεί ελεύθερα, να χαλαρώσει, να εκτονωθεί, να συνεργαστεί με τα άλλα παιδιά και να αναπτύξει σιγά σιγά αυτοπειθαρχία μέσω της καλλιέργειας του ελέγχου και του συντονισμού κινήσεων. Μέσω της μουσικής, τα παιδιά μπορούν να εκφράσουν συναισθήματα θετικά ή αρνητικά. Αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργήσουν ίσως μια πιο ισορροπημένη προσωπικότητα. Σημαντική είναι η ευχαρίστηση που εισπράττουν τα παιδιά από τη μουσική, η ευαισθησία που αναπτύσσεται μέσω της μουσικής και η πειθαρχία που αποκτούν από τη συμμετοχή τους στις μουσικές δραστηριότητες που έχουν ως αποτέλεσμα να ωριμάσουν και να ετοιμάσουν το ρόλο στην κοινωνία.
Οι στόχοι της Μουσικοκινητικής Αγωγής χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες:
· Στόχοι ψυχοκινητικού τομέα: Αφορούν την καλλιέργεια των στοιχείων σχετικά με το ρυθμό και την κίνηση. Την ανάπτυξη της μη λεκτικής επικοινωνίας(με εκφραστική και δημιουργική κίνηση).
· Στόχοι συναισθηματικού τομέα: Αφορούν τα αισθήματα των παιδιών. Δημιουργούν αισθήματα χαράς, ψυχαγωγίας μέσα από την κίνηση και τη μουσική. Επίσης ενθαρρύνεται η έκφραση συναισθημάτων μέσα από την κίνηση και την μουσική.
· Στόχοι γνωστικού τομέα: Συμπεριλαμβάνουν την κατανόηση εννοιών για τον ρυθμό και την κίνησηη καθώς επίσης και την εξοικείωση των ποικίλων συνδυασμών κίνησης με ήχο, τραγούδι και μουσική.
Η Μουσικοκινητική αγωγή στοχεύει στην αίσθηση του χώρου και του χρόνου, στην εξοικείωση του σώματος, στην δημιουργικότητα και την φαντασία, στη ρυθμική αντίληψη και στη μουσική μνήμη, Τα τρία βασικά στοιχεία Μουσικοκινητικής Αγωγής είνα:
· Λόγος, Τραγούδι, Φωνή
· Κίνηση
· Μουσικά όργανα
6. Ηχοιστορία: Η ΠΡΙΓΚΙΠΙΣΣΑ ΗΧΩ ΚΑΙ Ο ΔΡΑΚΟΣ ΣΙΩΠΗΞ ΣΟΥΤ
Πέρα-πέρα μακριά Εκεί που ο άνεμος γλυκά φυσά(σιγανό, απαλό αεράκι)
Και ένα ποτάμι με ορμή κυλά(δυνατός ήχος «νερού»)
Ζούσε κάποτε η πριγκίπισσα Ηχώ ( εμφανίζεται, τρέχει και γελά ανέμελη)
Αυτή που λέτε ήταν πολύ παιχνιδιάρα Ποτέ δεν μιλούσε πρώτη!( Το επεναλαμβάνει)
Το αγαπημένο της παιχνίδι ήταν να επαναλαμβάνει ότι ακούει!!!(Στέκεται δίπλα από τον
αφηγητή και επαναλαμβάνει την πρόταση)
-Κμκμ….(Λέει ο αφηγητής στραβοκοιτάζοντας την και αυτή γελάει και φεύγει)
Ακόμα και αν κάποιος ήθελε να πεί ένα μυστικό ψιθυριστά η άτιμη το άκουγε και το επαναλάμβανε!, αλλά ευτυχώς πολύ λίγες φορές(ο αφηγητής λέει την πρόταση πολύ σιγά
σα να την ψιθυρίζει)
Δεν το ευχαριστιόταν όταν κάποιος μιλούσε ψιθυριστά!!!
Όταν δε κάποιος χανόταν μέσα στο δάσος και φώναζε ο καημένος τόσο δυνατά απ΄την τρομάρα του: BOΗΘΕΙΑ!!ΕΙΝΑΙ ΚΑΝΕΙΣ ΕΔΩ( Ταξιδιώτης +Ηχώ)
Ε, εκείνη ήταν η καλύτερη της και τρελαινόταν να το επαναλαμβάνει άπειρες φορές, μέχρι να κουραστεί και να σβήσει η φωνή της, αντί αμέσως να τον βοηθήσει κι ως αντάλλαγμα να του ζητήσει φυσικά να παίξουνε το αγαπημένο της παιχνίδι!
Μια μέρα λοιπόν που η πριγκίπισσα Ηχώ βαριόταν, γιατί δεν είχε με ποιόν να παίξει και ήταν κλεισμένη στο παλάτι της, επειδή άρχισε να ψιχαλίζει (αργός και σιγανός χτύπος των δαχτύλων στο θρανίο)σκεφτόταν: Ποιον να πειράξει και με ποιόν να παίξει τώρα ειδικά που η βροχή αρχίζει να δυναμώνει!(πιο γρήγορος και δυνατός χτύπος των δαχτύλων)
-Το βρήκα είπε: Θα πειράξω τον γείτονα μου, τον Δράκο Σιωπήξ- Σούτ, που μένει στην άλλη μεριά του ποταμού.
Και να που ο Δράκος μας ξυπνάει(Αναχώρηση +Ηχώ) τεντώνεται (Μμμμ + Ηχώ) και ακούει άλλη μια φωνή να επαναλαμβάνει ότι λέει!
-Μα τι συμβαίνει (+ Ηχώ)
-Υπάρχουν και άλλοι Δράκοι εδώ;(Λίγο πιο δυνατά + Ηχώ)
-Λες να μαγεύτηκε το Δάσος; (Λίγο πιο σιγά + Ηχώ)
-Μπα, καρεκλοποδαριά μου μυρίζει… (+ Ηχώ)
-Μάλλον θα ΄ναι η Ηχώ, που καθόλου δεν τη συμπαθώ!( Ψιθυριστά + Ηχώ)
- Σκασμός!!! (Δυνατά + Ηχώ)
-Ωχ…δεν μπορώ άλλο πια! (Φωναχτά + Ηχώ)
Άστραφτε και Βροντούσε έξω, (Οι μισοί χτυπούν τα πόδια στο πάτωμα και οι άλλοι
παλαμάκια ρυθμικά (3)Τα-τα-τα )
άστραφτε και βροντούσε και ο Δράκος μας, ο οποίος μισούσε τους ήχους!
Φώναζε δυνατά ΄Σκασμός΄και άφριζε από τα νεύρα του!!
Κάποια στιγμή κατάλαβε ότι δεν βγάζει τίποτα με τις φωνές! -Βρήκα τι θα κάνω, σκέφτηκε!(Ψιθυριστά)
-Θα πάω να βρω την πριγκίπισσα Ηχώ!! (Δυνατά και αποφασιστικά)
Η Ηχώ όμως το άκουσε και είπε να του κάνει μια πλάκα!
Έτσι ,κρύφτηκε περπατώντας στις μύτες των ποδιών της, για να μην την πάρει είδηση ο Δράκος και ξαφνικά ξεσήκωσε τέτοιο πανδαιμόνιο κάνοντας ένα δυνατό θόρυβο που τρόμαξε τον Δράκο και τον έκανε να φωνάξει δυνατά: Παραδίνομαι!!
-Αφού του φανερώθηκε η Ηχώ σιγογελώντας, ο Δράκος θυμωμένος της είπε:
-Λοιπόν, θα κάνουμε μία συμφωνία γιατί δεν αντέχω άλλο, πόνεσε το κεφάλι μου! Φτάνει πια (αυστηρά-δυνατά)
Εγώ θα σε αφήσω να παίξεις το παιχνίδι σου, αρκεί βα μη με ενοχλείς τις ώρες κοινής ησυχίας κι εγώ για αντάλλαγμα θα σου δώσω πίσω το τραγούδι σου!!
Έτσι και οι δύο συμφώνησαν, ήταν χαρούμενοι και έζησαν για τα υπόλοιπα 258 χρόνια ήσυχα.
7.Η ΠΡΙΓΚΙΠΙΣΣΑ ΗΧΩ ΚΑΙ Ο ΔΡΑΚΟΣ ΣΙΩΠΗΞ ΣΟΥΤ
ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ
ΘΕΜΑ:
ΣΤΟΧΟΙ: Γνωριμία με τα μουσικά όργανα, την έννοια της έντασης, εκμάθηση τραγουδιού, να γνωρίσουν το σώμα τους, ανάπτυξη αδρής και λεπτής κινητικότητας, συνεργασία, οργανογνωσία.
ΥΛΙΚΑ: Χαρτόνια, μουσικά όργανα, το σώμα, πλαστελίνη, ψαλίδι, μπογιές, εικόνες, χαρτόνια.
ΑΦΟΡΜΗΣΗ: Μιλώντας για τα όργανα που είναι γνωστά στα παιδιά, μέσα από τα ήδη υπάρχοντα που υπάρχουν στο χώρο. Δημιουργώντας μια φανταστική ιστορία, βασιζόμενη σε όργανα.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ: -Παίζουν την δραστηριότητα της ηχοιστορίας.
.(Δίνεται ένας χαρακτήρας στο κάθε παιδί, χωρίζονται σε ομάδες και οι μισοί είναι ηχητική πηγή με ρόλους και άλλοι με ήχους).
-Τραγουδάνε το τραγούδι της Ηχώ, ,(συνοδευόμενο με όργανα μια σιγά και μια πιο δυνατά).
-Δραματοποίηση ηχοιστορίας.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: - Δημιουργώντας και Παίζοντας την ιστορία που θα φτιάξουν τα ίδια με βάση αυτή που άκουσαν, χρησιμοποιώντας ως πηγή το σώμα τους, αλλά και ποια όργανα θα χρησιμοποιήσουν ως κατάλληλα για να δείξουν τις εναλλαγές του ήχου, όποτε αυτό χρειάζεται.(από τα όργανα που έχουν μάθει).
8.ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΤΗΣ
ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ ORFF
ΗΧΩ -Ο τρίτος Δράκος (Μουγκοσούτ)
Στόχος: 1. Συσπείρωση της ομάδας και ανάπτυξη αλληλεγγύης μεταξύ των μελών της. 2. Γνωριμία με τα κρουστά. 3. Μελέτη του οστινάτο. 4. Εκμάθηση τραγουδιού και με συνοδεία κρουστών.
Υλικά: Ζεύγη κρουστών (π.χ. 1.ταμπουρίνα 2.ντέφια 3.μαράκες 4.μπογκάκια 5.Μονές καστανιέτες 6.κουδουνάκια 7.κύμβαλα 8.κλάβες 9.ξύστρες κα) ίσα με τον αριθμό των παιδιών, τοποθετημένα χωριστά σε δύο τσουβάλια, ένα σκούρο κι ένα ανοιχτόχρωμο. Ένα κομμάτι φόδρα μπλε 10m x 80cm περίπου.
Σημ.: Τα όργανα έχουν αυτοκόλλητα με το όνομα τους, απ’ όπου τα διαβάζει ο δράκος όταν τα «κατάσχει» κι έτσι μαθαίνουμε κι εμείς τα ονόματα τους.
Χώρος: Η αίθουσα κενή, χωρισμένη στα δύο από επίμηκες κομμάτι φόδρας χρώματος μπλε (ποτάμι).
Αριθμός: Για πολύ μικρές (τετραμελείς) αλλά και μεγαλύτερες ομάδες.
Ηλικία: Για όλους !
Οι συνθήκες: Ο δάσκαλος εξηγεί στα παιδιά, πριν αρχίσει να παίζει την ιστορία, τις "συνθήκες" της, σύμφωνα με τις οποίες, ο ίδιος είναι ο Δράκος του κάστρου της Σιωπής (το μισό δωμάτιο) προτείνοντας και διάφορα ονόματα, όπως π.χ. Μουγκοσούτ, Σιωπάξ κι άλλα και ζητά από τα παιδιά να διαλέξουν ένα. Το άλλο μισό δωμάτιο είναι η χώρα της πριγκίπισσας Ηχώς. Στη μέση τρέχει ένα ποτάμι που δεν μπορεί κανείς να το διαβεί.
Σημ. Όταν αρχίζει η ιστορία τα παιδιά βρίσκονται στη χώρα της Ηχώς. Μετά την παρουσίαση του χώρου και των συνθηκών, η Ηχώ μοιράζει τα όργανα στα παιδιά (διαφορετικό στο καθένα) από το σκούρο τσουβάλι και μετά παίρνοντας ένα ένα τα όργανα απ' το άλλο, παροτρύνει με νοήματα το παιδί που κρατά το ίδιο όργανο μ’ εκείνη να παίξει κάτι κι αυτή το μιμείται. Αρχίζει έτσι το παιχνίδι της ηχώς που είναι και το θέμα της άσκησης. Όταν ζωντανεύει το παραμύθι στην τάξη ως άσκηση ο εμψυχωτής έχει τριπλό ρόλο 1.Αφηγητής που εκθέτει έτσι και τις συνθήκες 2.Δράκος 3. Ηχώ. Όταν παρουσιάζεται ως δρώμενο, τους δυο ρόλους τους παίρνουν παιδιά και ο εμψυχωτής κρατά μόνο το ρόλο του Δράκου.
Αφήγηση: Κάποτε ζούσε ένας δράκος που μισούσε τους ήχους. Δεν άντεχε να τους ακούει. Κι αλλοίμονο σ’ όποιον έσπαγε τη σιωπή! Τον φυλάκιζε στο Κάστρο του: Το Κάστρο της Σιωπής! (Κάθε παιδί που μιλά ή παίζει το οργανάκι του, συλλαμβάνεται και φυλακίζεται στο Κάστρο της Σιωπής. Αυτό γίνεται ώσπου να «συλληφθούν» όλα τα παιδιά. Όταν αυτή η διαδικασία γίνεται με παιγνιώδη διάθεση τα παιδιά προκαλούν τη σύλληψη τους).
Έτσι κατάφερε να φυλακίσει όλους τους ήχους και όλα τα παιδιά και να επιβάλλει την κόρη του, τη Σιωπή, παντού. Κι έπεσε ήσυχος για ύπνο.
Η καημενούλα πριγκίπισσα Ηχώ, έχασε τους αγαπημένους τους ήχους και τριγύριζε στον κόσμο βουβή. Γιατί, όπως όλοι ξέρουμε, η Ηχώ είναι πολύ παιχνιδιάρα. Ποτέ δεν μιλά πρώτη, αλλά τρελαίνεται να ξαναλέει ότι ακριβώς ακούει. Και πως να παίξει τώρα τ' αγαπημένο της παιχνίδι, αφού δεν ακουγόταν πια τίποτα; Αποφάσισε λοιπόν να ελευθερώσει τα παιδιά με τη βοήθεια των ήχων.
(Η δράση γίνεται ταυτόχρονα με την αφήγηση. Η Ηχώ ανοίγει το ανοιχτόχρωμο τσουβάλι και βγάζει ένα ένα τα κρουστά και με αυτά, βοηθά τα παιδιά να δραπετεύσουν. Κάθε παιδί δραπετεύει όταν η Ηχώ του προτείνει το οργανάκι που κρατούσε στο ξεκίνημα).
Αφού ελευθερώθηκαν όλα, αποφάσισαν, όταν ξυπνήσει ο δράκος, να του δώσουν ένα μάθημα, που θα το θυμόταν σε όλη του τη ζωή.
11
(Η Ηχώ παροτρύνει χαμηλόφωνα τα παιδιά να μιμούνται ότι λέει και ότι κάνει ο Μουγκόσουτ. Από δω και μπρος η αφήγηση δίνει τη θέση της στη δράση).
Και να που ο δράκος ξυπνάει!
(Από εδώ και πέρα ακούγεται μόνο, ότι είναι εκτός παρενθέσεως)
-Ααααχ, (κάνει τεντώνοντας το μεγάλο σώμα του).
-Αααχ (κάνουν και τα παιδιά. Δεν δίνει σημασία και ξανατεντώνεται)
-Ααααχ...!
-Ααααχ! (ξανακούγονται οι φωνές των παιδιών).
(Όχι, δεν τον γέλασαν τ' αυτιά του. Κοιτάζει με απορία γύρω του).
-Μα τι συμβαίνει; (αναρωτιέται δυνατά).
-Μα τι συμβαίνει; (φωνάζουν όλα τα παιδιά μαζί).
(Πετάγεται πάνω θυμωμένος).
-Τι γίνεται εδώ; (Φωνάζει).
-Τι γίνεται εδώ; (απαντούν τα παιδιά μ' ένα στόμα).
(Επαφίεται στην κρίση του δασκάλου το πόσο θα κρατήσει ο διάλογος καθώς και το περιεχόμενο του και το πότε θα περάσει το παιχνίδι στα όργανα. Πάντως τα παιδιά διασκεδάζουν αφάνταστα σε αυτό το μέρος. Άστραψε και βρόντησε ο καημένος ο δράκος, αλλά όχι μόνο δεν κατάφερε τίποτα, αλλά όσο πιο πολύ νευρίαζε, τόσο πιο αστείο γινόταν το παιχνίδι που είχαν σκαρώσει τα παιδιά. Φώναζε ας πούμε: ) σκασμός! (και αμέσως άκουγε:) σκασμός! (Και άφριζε απ' τα νεύρα του. Κάποια στιγμή κατάλαβε ότι δεν βγάζει τίποτα με τις φωνές). Βρήκα τι θα κάνω, σκέφτηκε. ΣΣ. Τη «σκέψη» τη λέει ψιθυριστά αλλά γρήγορα ώστε και να την ακούσουν τα παιδιά και να μην την επαναλάβουν .Θα περάσω κρυφά το ποτάμι, από τη μυστική γέφυρα που ξέρω μόνο εγώ. Μόνο να μην πάρουν είδηση τα παλιόπαιδα και με διώξουν με τίποτα σιχαμένους ήχους.
12
Δυστυχώς όμως γι αυτόν, τα παιδιά τον άκουσαν. Τον άφησαν να περάσει το ποτάμι και μετά, με τα οργανάκια τους, ξεσήκωσαν τέτοιο πανδαιμόνιο, που ο καημενούλης ξαναγύρισε κακήν κακώς στο Κάστρο.
-Α ώστε μου κλέψατε και τους ήχους! (Τα παιδιά επαναλαμβάνουν).
(Κι άνοιξε το σκούρο τσουβάλι όπου είχε βάλει τα όργανα).
-Για να δω. Α όχι εδώ είναι! Εεεε. Σταματήστε πια! Το βρήκα τι θα κάνω! Δεν ξαναμιλάω! Θα παίξω μουσική! Θα παίξω πρώτα: (Ο δάσκαλος αφού διαβάσει το όνομα του κρουστού, παίζει το οστινάτο: ♪ ♪ d = ε-κδρο-μή! και κάθε φορά το παιδί που κρατά το ίδιο κρουστό, επαναλαμβάνει).
-Θεούλη μου, (λέει τρομαγμένος ο καημένος ο δράκος κάθε φορά που του συμβαίνει αυτό). Εγώ παίζω μια φορά και αυτό παίζει δυο. Είναι μαγεμένο! (και πετάει το όργανο απ' τα χέρια του. Και πάλι τα παιδιά επαναλαμβάνουν τα λόγια του, βυθίζοντας τον σε μαύρη απελπισία. Δεν του μένει πια άλλη λύση από το να συμφιλιωθεί μαζί τους. Έτσι τους προτείνει: ΣΣ η πρόταση στα γρήγορα)
-Βρε παιδιά, αν σας υποσχεθώ πως θα γίνω καλός θα με πάρετε στην παρέα σας; Κι εγώ θα σας μάθω ένα τραγουδάκι που το ξέρω μόνο εγώ!
ΣΣ Σε περίπτωση που τα παιδιά συνεχίσουν το πείραγμα, ο εμψυχωτής ως Ηχώ τα συμβουλεύει να τον λυπηθούν και να τον συγχωρέσουν.
Και να δείτε πόσο εύκολο ήταν. Το μόνο που χρειαζόταν ήταν να ξαναλέν όσα έλεγε ο Μουγκοσούτ, που τελικά δεν είχε και άσχημη φωνή.
Σημ. Αν τα παιδιά είναι από δέκα έως δεκάξι, (Β΄ παραλλαγή), έχουμε τριάδες ομοίων κρουστών και μοιράζουμε ίδια όργανα ανά δυάδα παιδιών, για να μη κουράσει το μέρος της μίμησης με τα όργανα. Κατά τα άλλα η άσκηση είναι ίδια.
Το τραγούδι της Ηχώς
ΔΡΑΚΟΣ ΠΑΙΔΙΑ
Ποιος μι-λά Ποιος μι-λά
φα ρε-ΡΕ φα ρε-ΡΕ
σαν μι-λώ σαν μι-λώ
σολ ρε-ΡΕ σολ ρε-ΡΕ
και γε-λά και γε-λά
σολ λα-ΛΑ σολ λα-ΛΑ
σαν γε-λώ σαν γε-λώ.
ντο ρε-ΡΕ ντο ρε-ΡΕ
ΣΗΜ: φα ρε = όγδοα, ΡΕ= τέταρτο (τονισμένο).
Β΄ Στροφή Γ΄ Στροφή
Στις πλάγιες Τι καλά
στις σπηλιές που περνώ
ξαναλέει με παρέα
ότι λες. την Ηχώ.
9.ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
ΓΛΩΣΣΑΣ
1)Λένε την ιστορία μόνοι τους, βλέποντας τις εικόνες.
2)Μαθαίνουν το τραγούδι της Ηχώ και το λένε μια φορά δυνατά και μια σιγά.
3)Αντιστοιχούν την εικόνα που θα τους δώσουμε με το αντίστοιχο κομμάτι της ιστορίας.
4)Με Σ,Λ θα κάνουμε κάποιες ερωτήσεις από την ηχοιστορία και τα παιδιά θα διαλέξουν με ποιο όργανο θα σημαίνει σωστό και ποιο λάθος( π.χ ντέφι να καθορίσουμε ότι είναι σωστό).
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΛΕΠΤΗΣ ΚΑΙ ΑΔΡΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
1)Με πλαστελίνη να φτιάξουν τους χαρακτήρες.
2)Να ζωγραφίσουν με μπογιά τους χαρακτήρες που θα τους δοθούν ή να τους φανταστούν και να τους ζωγραφίσουν τα ίδια.
3)Να κόψουν το περίγραμμα των χαρακτήρων.
4)Δημιουργώντας ένα παζλ ε την εικόνα από την ιστορία πάνω σε ένα κομμάτι φελιζόλ, το κόβουμε και μετά προσπαθούν τα παιδιά να το ενώσουν(βέβαια αυτό θα γίνει σε λίγα κομμάτια, προκειμένου να μην κουραστούν τα παιδιά).
ΓΙΑ ΦΥΣΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Κάνουν δραματοποίηση την δραστηριότητα, δίνοντας έναν χαρακτήρα στο κάθε παιδί, χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες( μισοί να είναι ηχητική πηγή με ρόλους και οι άλλοι μισοί με ήχο-χρησιμοποιώντας όργανα και έτσι μαθαίνουν τις ηχητικές δυνατότητες του ήχου.
ΓΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
1)Να μετράνε τα βηματάκια που κάνουν μέχρι να φτάσουν στην όχθη του ποταμού.
2)Να μετρήσουν πόσοι είναι οι ήρωες της ιστορίας.
Μαρία Γκουγκούμη - Ειδική Παιδαγωγός www.pyxidagnwsis.gr
Αργυρώ Καραμπά - Θεραπεύτρια Λόγου & Ομιλίας www.γραφωνηματα.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου